În industria componentelor auto, germanii vin cu investiţii de 170 mil. euro, care vor crea 2.500 de noi locuri de muncă

Autor: Laurentiu Cotu 03.10.2011

Producătorii germani de piese şi componente auto prezenţi pe piaţa locală vor să-şi extindă activitatea din România, urmând să deruleze pe termen scurt şi mediu mai multe investiţii în producţie. Investiţiile sunt mai mult decât bine venite pe o piaţă în care numărul şomerilor este în continuă creştere.

Planurile de investiţii sunt o consecinţă a faptului că afacerile companiilor din industria automotive şi-au revenit considerabil anul trecut, în unele cazuri chiar s-au dublat faţă de anul anterior, ca urmare a redresării economice de pe pieţele internaţionale.

Cel mai mare jucător cu capital german prezent pe piaţa locală de piese şi componente auto, producătorul de anvelope Continental, vrea să investească 15,7 mil. euro în extinderea capacităţii de producţie a Contitech Fluid Automotive România (Carei, Satu Mare), proiect pentru care a solicitat acordarea unui ajutor de stat. În urma investiţiei vor fi create 300 de noi locuri de muncă.

Continental intenţionează să continue in­vestiţiile în 2012 şi 2013 la Timişoara, unde vor fi cheltuiţi 71 mil. euro şi vor fi create 400 de noi locuri de muncă, la Sibiu, unde com­pania va aloca aproximativ 35 mil. euro şi va crea 300 de locuri de muncă, dar şi la Bra­şov, unde va fi deschisă o fabrică de pompe de combustibil. Investiţia Continental de la Braşov se ridică la 20 mil. euro, urmând să fie create 500 de locuri de muncă.

La nivel naţional grupul Continental a investit în total peste 500 mil. euro şi are 10.000 de angajaţi. Continental are în România opt unităţi de producţie şi trei centre de cercetare şi dezvoltare în Timişoara, Sibiu, Carei, Arad şi Iaşi.

Cea mai mare companie a grupului Continental de pe piaţa locală este Continental Automotive Products, care a ajuns anul trecut la un business de peste 1,7 mld. lei (410,8 mil. euro), în creştere cu 22% faţă de exerciţiul financiar anterior. Profitul net al companiei în 2010 a fost de 191 mil. lei (45,4 mil. euro).

Pe de altă parte, producătorul german de rulmenţi Schaeffler România spune că 2010 a fost cel mai bun an din punct de vedere financiar, de la venirea companiei pe piaţa locală, în 2002. Schaeffler România a înregistrat anul trecut un profit de peste 12,2 mil. lei (circa 3 mil. euro), arată datele financiare publicate de companie. În 2010 Schaeffler România a avut o cifră de afaceri de peste 1,2 mld. lei (307 mil. euro), un avans de 30% faţă de exerciţiul financiar anterior.

Schaeffler România a angajat în prima jumătate a acestui an peste 250 de oameni la fabrica de rulmenţi din Braşov, unde lucrează în prezent aproximativ 3.400 de persoane. Compania produce la Braşov rulmenţi de mari dimensiuni pentru diverse sectoare de activitate, producţia mergând aproape în totalitate la export.

Un alt producător german de componente auto, Marquardt Schaltsysteme, care a intrat pe piaţa locală în 2004, la Sibiu, a avut anul trecut un profit net de 36,9 mil. lei (8,8 mil. euro), de 3,5 ori mai mult decât în anul precedent. Compania germană produce la Sibiu sisteme electronice şi electromecanice pentru Daimler, Volkswagen, Audi, BMW, dar şi PSA (Peugeot şi Citroen), cea mai mare parte a producţiei fiind vândută în afara României.

Compania Leoni Wiring Systems Arad, subsidiara grupului german Leoni, şi-a dublat anul trecut afacerile, la 306 mil. lei (73 mil. euro). Totodată numărul mediu de angajaţi ai companiei germane a crescut de la 1.548 de oameni în 2009 la 2.247 de per­soane anul trecut. Germanii de la Leoni sunt prezenţi pe piaţa locală cu trei fabrici, la Bistriţa, Arad şi Piteşti. Compania produce cabluri şi cablaje electrice pentru industria auto, aparate electrocasnice, produse de telecomunicaţie şi sisteme mecanice.

Grupul Kromberg & Schubert a realizat anul trecut pe piaţa locală o cifră de afaceri totală de 617 mil. lei (146 mil. euro), cu 27% mai mare faţă de nivelul realizat în 2009. Creşterea afacerilor a fost determinată în special de începerea producţiei la a treia fabrică a companiei din România, cea de la Nadab, judeţul Arad, preluată anul trecut de la fondul american de investiţii Platinum Equity.

Producătorul de cablaje electrice şi motoare mai deţine în România o fabrică în Timişoara şi alta în Mediaş, ambele investiţii greenfield. În cele trei unităţi de producţie locale lucrează 5.000 de angajaţi.

Draxlmaier analizează o investiţie de 26,8 mil. euro în România, într-o nouă fabrică, unde să lucreze circa 1.000 de oameni. Clienţii principali vor fi producătorii germani de maşini Daimler şi Porsche, conform Ministerului Economiei. Încă de anul trecut, Draxlmaier a demarat un program de automatizare a fabricilor locale. Grupul livrează din fabricile din Hunedoara, Satu Mare, Timişoara şi Piteşti componente pentru Audi, BMW, Mercedes şi Porsche.

Grupate, investiţiile planificate de producătorii germani de componente auto Continental şi Draxlmaier pentru perioada următoare ajung la circa 170 de mil. euro în România, iar