Plecarea Nokia lasă urme adânci în economie. Care sunt cele zece învăţături pe care le putem trage din cel mai mare eşec economic al ultimilor ani
1. Ar fi bine să atragem investitori în dezvoltare de software şi cercetare şi dezvoltare?
Firmele care angajează în România programatori sau experţi în IT pentru a dezvolta proiecte pentru clienţi din SUA sau Occident nu îşi pot muta peste noapte afacerile din ţară şi, în plus, investesc în dezvoltarea angajaţilor prin diferite programe de training, spune Mihai Tudor, directorul general pentru Europa de Sud Est al gigantului IT american IBM.
O companie care este implicată în dezvoltarea de software sau în activităţi de cercetare dezvoltare va face acest lucru "pentru un timp îndelungat pentru că este mult mai simplu să muţi un centru de cost din România într-o altă ţară decât să transferi dezvoltarea de soft sau suportul de aplicaţii pentru clienţi importanţi din Europa de Vest sau America", spune şeful IBM, precizând că ţinta eforturilor de susţinere trebuie să fie orice activitate care produce inovaţie.
"Este singura cale pentru a limita importurile de tehnologie şi pentru a asigura o competitivitate sporită care să permită exporturi cu valoare adăugată (prin comparaţie cu exporturile actuale, predominant de materii prime, produse agricole, produse asamblate). Astfel de măsuri pot să includă stimulente pentru activităţi de export de tehnologie ridicată, pentru înregistrarea de patente tehnologice sau pentru încurajarea cercetării private on-shore."
2. Ar fi bine ca investitorii străini să încheie parteneriate de tip joint-venture cu firme româneşti?
"Cazul" companiei Nokia, care a anunţat că în mai puţin de trei luni de zile va închide o fabrică pusă în funcţiune în 7 luni, arată cât de simplu îşi pot închide şi transfera în alte ţări afacerile companiile a căror activitate nu se bazează pe parteneriate cu companii româneşti. Dacă Nokia s-ar fi aflat într-un parteneriat de tip joint-venture cu o companie românească, ce ar fi putut fi implicată în dezvoltarea şi îmbunătăţirea produselor, compania finlandeză ar fi avut, poate, nevoie de mai mult timp pentru a-şi închide operaţiunile din Jucu sau ar fi putut ceda controlul total partenerului român, evitându-se astfel o parte din concedieri. Însă în condiţiile în care Nokia nu era "ancorată" într-un parteneriat cu o altă companie, decizia de relocare a fost uşor de luat şi va fi şi uşor de implementat.
3. Ar trebui atrase companii din ţările emergente care acum vor să intre pe pieţele occidentale?
Companiile din ţările asiatice în curs de dezvoltare, dar în special cele chineze, încearcă să profite de slăbiciunile cu care se confruntă economiile occidentale pentru a intra într-o regiune unde până nu demult nu aveau acces. Dacă există speculaţii că în locul Nokia la Jucu vor veni chinezii de la ZTE, aceasta ar fi prima investiţie majoră a unei companii chineze într-un centru de producţie din România, un capitol la care suntem în urma Ungariei sau Bulgariei.
De exemplu, în vară, Ungaria şi China au semnat mai multe acorduri de business, printre care şi construirea unei fabrici de acid citric şi amplasarea unui centru logistic european al companiei Huawei.
În Bulgaria compania chineză Great Wall Motor a deschis în parteneriat cu un investitor local o fabrică de asamblare care va produce anual 50.000 de unităţi. Alexandru Matei
4. Ce trebuie să ofere statul pentru a atrage şi ţine investitorii în ţară?
O lecţie învăţată din plecarea Nokia este că statul trebuie să ofere un mediu politic cât mai stabil, iar companiile nu caută în primul rând facilităţi, Nokia nebeneficiind de ajutoare de stat.
"Din discuţiile pe care le-am avut cu investitorii străini nu a întrebat nimeni de anumite facilităţi. Sunt interesaţi de cadrul macro şi fiscal general. Vor să vadă stabilitate şi predictibilitate. Şi, în măsura în care se poate, corupţie cât mai puţină. Planul de afaceri se bazează pe un anumit sistem de taxare, care să nu se schimbe de la o lună la alta", este de părere economistul-şef al ING Bank Nicolaie Chideşciuc.
5. Ar trebui asigurate componentele şi serviciile necesare prin intermediul unor companii româneşti sau care sunt deja prezente în România?
Nokia nu a avut la dispoziţie în România o reţea de furnizori de componente, aşa cum este în cazul Dacia, situaţie care ar putea juca un rol în decizia companiei finlandeze de a pleca din România.
Planurile iniţiale ale Nokia, care prevedeau atragerea în parcul industrial de la Jucu a unor furnizori pentru componente cheie precum carcasele pentru telefoanele mobile, au rămas doar pe hârtie. Companii ca Hansaprint şi BYD Electronics, unii dintre cei mai mari furnizori ai Nokia, au abandonat ideea de a veni în România. De exemplu, dezvoltarea Automobile Dacia şi a gamei Logan de la unul la şase modele în prezent a dus şi la crearea unei reţele de aproape 800 de furnizori de componente pe piaţa locală. Dacă în cadrul Uzinei Dacia lucrează în prezent 13.500 de angajaţi, în total luând în calcul şi furnizorii, pentru uzina de la Mioveni lucrează în total peste 100.000 de angajaţi. În medie, aproximativ 70-80% din piesele unui automobil Dacia sunt produse în România.
În cazul Ford România, anunţul cu privire la demararea producţiei lui B-Max la Craiova anul viitor a determinat 25 de producători de componente să investească în noi facilităţi de producţie în apropierea uzinei. Printre cele mai mari se numără cea de 58 de milioane de euro a IAC Group în Balş, jud. Olt, sau a Yazaki în Caracal. Bogdan Alecu, Adrian Seceleanu
Plecarea Nokia din România lasă urme adânci în economie. Care sunt cele zece învăţături pe care le putem trage din cel mai mare eşec economic al ultimilor ani
6. Relaţia dintre investitori şi autorităţi trebuie îmbunătăţită?
Guvernul şi autorităţile locale comunică permanent cu marii investitori străini, declară atât ministrul transporturilor Anca Boagiu, cât şi reprezentanţii Renault.
"Grupul Renault şi Automobile Dacia sunt în dialog permanent cu autorităţile centrale şi locale", a spus Anca Oreviceanu, directorul de comunicare al Group Renault.
Ministrul transporturilor Anca Boagiu a spus duminică la Pro TV că Nokia a primit din partea autorităţilor toate condiţiile şi s-a răspuns tuturor solicitărilor pe care această companie le-a formulat.
În ceea ce priveşte facilităţile oferite de guvern pentru a atrage Ford la Craiova, americanilor li s-au oferit ajutoare de stat de aproximativ 200 mil. euro, dar din care doar 17,6 mil. euro s-au livrat de către Ministerul Finanţelor pe fondul amânării planurilor de investiţie. În ceea ce priveşte investiţia americanilor, statul român a garantat în proporţie de 80% şi un împrumut de 400 mil. euro de la BEI. Mai mult, ajutoare de stat au primit şi furnizori ai Ford.
În cazul Group Renault România, investiţiile totale au urcat la peste 1,5 mld. euro, iar valoarea ajutoarelor de stat se află undeva în jurul valorii de 100 mil. euro.
7. Putem dezvolta mai rapid infrastructura astfel încât aceasta să nu mai fie o barieră în calea venirii investitorilor străini?
Infrastructura de transport slab dezvoltată a pus pe fugă de-a lungul timpului o serie de investitori străini importanţi. În prezent, România nu are nicio autostradă care să lege Cluj-Napoca sau oraşe importante de lângă graniţă, precum Oradea, Timişoara sau Arad, de frontiera de vest cu Ungaria şi care să realizeze mai departe conexiunea cu vestul Europei.
Cu doar 314 km de autostradă şi cu o reţea de drumuri naţionale pline de gropi şi mereu în reparaţii, România a ratat investiţii importante de-a lungul timpului din cauza infrastructurii slab dezvoltate.
Cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este cel al concernului auto german Daimler, care a luat în calcul în urmă cu câţiva ani posibilitatea construcţiei unei fabrici de 800 mil. euro în România, dar a optat după mai multe luni de analiză pentru amplasarea noii capacităţi de producţie în Ungaria. Andreea Neferu
8. Trebuie integraţi mai adânc investitorii străini în comunităţile locale?
Integrarea investitorilor străini în comunităţile locale este o armă cu două tăişuri. Pe deoparte banii din taxe şi impozite pot duce la dezvoltarea comunităţilor, cum este cazul comunei Jucu, care a construit un parc de joacă, o grădiniţă şi şcoli, dar în cazul plecării investitorilor comunităţile pot rămâne cu o gaură importantă în buget. Viceprimarul Ioan Bucur a afirmat pentru Mediafax că plecarea companiei aduce o gaură în bugetul local de 25%, ceea ce ar putea periclita, anul viitor, investiţiile.
"Venirea Nokia la Jucu a însemnat infrastructură, investiţii şi locuri de muncă. În ultimii trei ani au fost finalizate mai multe investiţii, s-a extins sediul Primăriei, au fost amenajate parcuri, este în construcţie centrul cultural şi o bază sportivă, s-au asfaltat şi pietruit drumuri. Nokia a adus la bugetul local în 2008 2,7 milioane de lei, în 2009 şi 2010 câte 2,2 milioane, iar în acest an până acum s-au vărsat 1,8 milioane de lei. Închiderea Nokia va afecta bugetul local, avem investiţii, sperăm să le putem finaliza, depunem eforturi. Bugetul local este de 8 de milioane de lei, deci va scădea cam cu un sfert", a explicat viceprimarul.
Pe lângă proiectele Primăriei, Nokia a investit 40.000 de euro într-un parc de joacă pentru copii, iar taxele plătite de Nokia au finanţat parţial construirea unei grădiniţe şi a unei şcoli pentru clasele I-IV şi a unei şcoli pentru clasele V-VIII, cu 12 săli de clasă, care este în construcţie.
9. Ar trebui să aibă statul o strategie mai bună de creare a locurilor de muncă şi de a face muncitorii români mai "atractivi" pentru companiile străine?
Nokia a venit în România după ce a făcut o analiză şi şi-a dat seama că există forţă de muncă suficient de bine calificată, iar din acest motiv alegerea Clujului pentru construcţia fabricii a fost o decizie strategică a finlandezilor, este de părere consultantul Sorin Roibu, care coordonează activităţile de pe piaţa locală a companiei de executive search şi consultanţă în resurse umane Arthur Hunt. "Este mai puţin în interesul companiei străine care vine în România să formeze oamenii, aceasta ar trebui să fie sarcina statului", a spus Roibu.
În opinia sa, problema a plecat de la lipsa unei strategii guvernamentale de creare de noi locuri de muncă, pentru că Guvernul nu a redus nivelul contribuţiilor sociale, iar acesta este unul dintre motivele pentru care angajaţii români nu mai reprezintă o forţă de muncă ieftină pentru investitori.
"Dacă nu «slăbeşte şurubul» în ceea ce priveşte nivelul contribuţiilor sociale, este posibil să mai asistăm şi la alte plecări. Forţa de muncă ieftină nu mai este o caracteristică specifică României, pentru că în Asia se găseşte forţă de muncă şi mai ieftină", a mai spus Roibu. Adelina Mihai
10. Trebuie purtate negocieri între companii şi autorităţi în cazul unei plecări, aşa cum se întâmplă atunci când investitorii vin? Ar trebui companiile să vină cu planuri pe termen lung sau strategii de exit?
Americanii de la Ford au negociat fiecare detaliu al venirii lor la Craiova. Primele discuţii au început în 2005, pentru ca negocierile propriu-zise să se poarte în perioada 2006-2007, iar acordul final să fie semnat în septembrie 2007. Şi în cazul Nokia negocierile au durat câteva luni, dar decizia de a închide a fost luată într-un timp scurt şi fără a se discuta cu autorităţile române, care au fost informate de decizie cu doar câteva ore înainte de anunţarea publică a acesteia.
Este însă destul de greu ca statul să le ceară investitorilor străini planuri pe termen lung pentru România pentru că acestea au nevoie de libertatea de a se adapta condiţiilor de pe pieţe.
"Nu poţi să le ceri aşa ceva. Fiecare companie îşi face planuri. Sunt lucruri pe care nu le poţi controla. Nici pentru companie poate că nu se rezolvă lucrurile aşa cum şi-a planificat iniţial", spune Nicolaie Chideşciuc de la ING Bank.
Socotelile din 2008 s-au dovedit exagerat de optimiste. Românii visau la taxe de 100 mil. euro de la Nokia, dar încasările au fost mult mai mici
Nokia a plătit în 2009 taxe şi impozite în valoare de 24 de milioane de euro la bugetul de stat, iar în 2010 au fost plătite peste 25 de milioane de euro, potrivit lui Viorel Găvrea, directorul general al Tetarom, parcul industrial în care a fost construită fabrica Nokia România. El a mai spus că investiţiile totale în dezvoltarea infrastructurii pentru contrucţia fabricii au fost de 12 milioane de euro, plătite din fondurile statului şi ale furnizorilor din regiune.
La o masă salarială brută (valoarea tuturor salariilor din companie) de peste 8,1 milioane de euro (cheltuiala angajatorului pentru un salariu mediu brut de 450 de euro x 12 luni x 1.500 de angajaţi permanenţi ), rezultă că Nokia a plătit în 2010 numai pentru contribuţiile sociale ale angajaţilor o sumă în valoare de peste 2,3 milioane de euro.
Bilanţul taxelor plătite de Nokia nu corespunde însă cu promisiunile făcute de companie şi de oficialii autorităţilor în 2008. Statul român va încasa 100 de milioane de euro anual din TVA, impozit pe profit şi contribuţii sociale plătite salariaţilor după ce Nokia Village va fi funcţional 100% - aceasta era suma avansată în ianuarie 2008 de către Marius Nicoară, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj, cel care este creditat că ar fi adus investiţia Nokia la Cluj. Tot atunci el recunoştea că nu există nicio certitudine că situaţia de la Bochum (unde Nokia a închis fabrica înainte de a veni în România) nu se va repeta peste câţiva ani şi la Jucu, dar că, spre deosebire de Germania, unde exista doar o fabrică, în România exista avantajul de a avea fabrica şi furnizorii în acelaşi loc.
La finele săptămânii trecute Nicoară, actualmente senator, a spus că Nokia pleacă de la Jucu pentru că autorităţile române nu şi-au respectat angajamentele:
Nokia îşi dorea ca la Cluj să aterizeze avioane mari pentru transporturi intercontinentale şi că terminalul cargo a fost abandonat, iar pista care se construieşte este prea mică.
În replică, reprezentanţii conducerii Consiliului Judeţean Cluj au spus că în contractul semnat cu Nokia nu există obligaţia, cu sancţiunea de reziliere sau închidere a fabricii, a construirii unei piste şi a unui terminal cargo pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Adelina Mihai