Berarii nu au avut de ce să se bucure vara aceasta. Vânzările au scăzut cu 1%

Autor: Ioana David 13.10.2011

Vânzările de bere au înregistrat o scădere de 0,7% în perioada iunie-august anul acesta, comparativ cu perioada similară din 2010, relevă o analiză a ZF pe baza datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).



În total, berarii au vândut în această perioadă puţin peste 6 milioane de hectolitri de bere, iar cea mai bună lună şi singura de creştere a fost iunie, avans anulat însă de scăderile din iulie şi august.

Un calcul simplu arată că în lunile de vară românii au băut 610 milioane de litri de bere, adică peste 1,22 mld. de halbe, respectiv un consum per capita de 55 de halbe în cele trei luni de vară.

În total, în primele opt luni ale acestui an, piaţa de bere a avut o scădere de 0,4% comparativ cu perioada similară din 2010, ceea ce indică faptul că industria se îndreaptă spre un nou an de scădere.

Ar fi al treilea, după ce consumul a scăzut atât în 2009, cât şi în 2010. Volumele totale în industria berii au atins anul trecut 17 mil. hectolitri, cu 3,4% mai puţin faţă de 2009, potrivit datelor Asociaţiei Berarii României, care grupează firme precum Ursus, Heineken, Bergenbier, Romaqua (prin brandurile Albacher şi Dorfer) şi URBB (United Romanian Breweries Bereprod).

Acestea sunt primele informaţii despre vânzările de bere în timpul verii, niciunul dintre jucători nefăcând publice până acum rezultatele acestei perioade sau estimări despre mersul pieţei.

Potrivit ultimelor date ale Asociaţiei Berarii României, în primul semestru din 2011 consumul de bere s-a ridicat la 8 mil. hectolitri, nivel asemănător cu cel atins în perioada similară a anului trecut.

La nivelul de 17 milioane de hectolitri al pieţei consumul de bere pe cap de locuitor a fost de 78 de litri, ceea ce se încadrează în media europeană, berea fiind una dintre puţinele băuturi cu care românii le pot ţine piept europenilor.

Piaţa continuă să scadă deşi preţurile la bere în România sunt printre cele mai mici din Europa (preţurile includ TVA, care în România este de 24%printre cele mai ridicate niveluri din UE), potrivit unui raport pe industria berii realizat de compania Ernst & Young şi publicat pe site-ul Asociaţiei Berarilor Europeni.

Românii plătesc 1,7 euro pe un litru de bere consumat la restaurant sau în puburi, de aproape patru ori mai puţin faţă de media celor 27 de state din Uniunea Europeană.

Piaţa locală de bere este evaluată de Ernst & Young la aproape 1,8 mld. euro (valoare care include TVA), 72% din consum realizându-se acasă, o situaţie încurajată şi de faptul că România este una dintre puţinele pieţe unde berea la PET deţine o cotă de aproape 50% din industrie.