10 întrebări despre cauciucurile de iarnă la care trebuie să ştii răspunsul

Autor: Bogdan Alecu 13.10.2011

Obligativitatea anvelopelor de iarnă începând cu sezonul rece din acest an a ridicat foarte multe întrebări. Cu toate că în toate ţările civilizate maşinile sunt echipate iarna cu anvelope specifice, în România încă se caută "portiţe" pentru a scăpa de o cheltuială în plus, cu toate că studiile au arătat că această cheltuială se amortizează în timp şi creşte semnificativ gradul se siguranţă în trafic şi poate chiar salva vieţi.


1. Care sunt cele mai scumpe, merită să schimbăm şi jantele?

În ţările dezvoltate din Europa de Vest, fiecare automobil are două seturi de roţi - unul de vară, cu jante din aliaj şi unele de iarnă, cu jante din tablă. Explicaţia este una simplă. Iarna denivelările din carosabil şi gropile sunt mascate de noroi, zăpadă sau apă, iar jantele din aliaj pot avea de suferit, mai ales în cazul în care dimensiunile acestora depăşesc pragul de 16 inchi.

O altă explicaţie o reprezintă dimensiunile roţilor de vară. Spre exemplu, dacă un autoturism dispune de jante de 18 inchi, posesorul acestuia iese mai ieftin sau în jurul aceleiaşi sume în cazul în care achiziţionează jante noi din tablă de 16 inchi şi anvelope noi de iarnă.

2. Cât costă anvelopele de iarnă?

Costul unei anvelope noi de iarnă variază de la 25 de euro, pentru un autoturism Tico şi poate ajunge la 2.500 de euro pentru SUV-urile de lux. De exemplu, pentru un Logan, o anvelopă de iarnă la mâna a doua costă 40 -100 de lei, una reşapată costă 160 -180 de lei, iar una nouă ajunge la 200-400 de lei.

"Probabil preţurile vor mai creşte, în funcţie de cerere. Mă aştept la o creştere a preţurilor cu 20%", a mai arătat Denis Duţescu. El crede că vânzările de anvelope la mâna a doua "au explodat" în acest an.

"Preţul anvelopelor diferă semnificativ, în funcţie de dimensiunea, caracteristicile şi performanţelele acestora. Preţul anvelopelor este determinat de o multitudine de factori, în principal costul materiilor prime - şi aici un rol important îl are cauciucul natural al cărui preţ a crescut foarte mult în ultima perioadă-, costuri de fabricaţie, transport", a declarat pentru gândul Ioan Purdea, PR Manager Continental Automotive Products SRL.

Un alt factor care influenţează preţul anvelopelor pentru consumatorul final este locul de achiziţie: depozit en gross de anvelope, service auto, reprezentanţe auto, precum şi posibilitatea ca acesta să includă servicii precum montarea şi echilibrarea anvelopelor.

Astfel, cei care îşi vor cumpăra anvelope de la supermarket vor fi nevoiţi să îşi plătească şi costul cu montajul şi echilibrarea roţilor, adică între 30 şi 50 de lei pe fiecare roată. în prezent, unele supermarketuri vând anvelope reşapate, cu 150 de lei bucata.

3. Care sunt riscurile în care se achiziţionează anvelope second-hand?

Anvelopele second-hand întotdeauna au reprezentat o loterie, la fel ca şi în cazul oricărui alt bun la mâna a doua. Majoritatea anvelopelor second-hand provin din Europa de Vest, sau de la cei care îşi schimbă jantele înainte de a uza şi anvelopele.

Avantajul acestora îl reprezintă costul de achiziţie, care depăşeşte 50% din preţul de nou, în funcţie de gradul de uzură. Pe de altă parte, acestea pot prezenta defecte ascunse care pot provoca accidente. La fel, şi jantele second-hand au aceleaşi riscuri. O jantă îndreptată defectuos poate afecta sistemul de direcţie şi implicit siguranţa celor din automobil.

4. Cum se verifică gradul de uzură al anvelopelor?

Gradul de uzură al anvelopelor de iarnă este determinat de mai mulţi factori decât în cazul celor de vară - unde contează aproape numai grosimea. Cea mai mare "ameninţare" pentru anvelopele de iarnă o reprezintă temperaturile ridicate. Tocmai pentru a avea un cauciuc moale şi la mai puţin de 7 grade Celsius, anvelopele de iarnă se uzează foarte repede în sezonul cald. Mai mult, atunci când sunt utilizate vara, datorită fenomenului de topire "zimţii" caracteristici anvelopelor de iarnă se topesc, căpătând un aspect similar celor de vară. Astfel, "uzura" în cazul anvelopelor de iarnă ţine şi de starea lor, nu numai de grosimea stratului de uzură.

5. Unde ne montăm roţile de iarnă? Cât costă echiparea automobilului cu anvelope de iarnă?

În centrele specializate este de recomandat să se facă atât schimbarea roţilor cât şi montarea anvelopelor. În astfel de centre nu se efectuează numai montarea ci se reglează şi presiunea din interiorul anvelopelor cu echipamente adecvate şi sunt echilibrate roţile - dacă nu sunt echilibrate corect, acestea pot afecta sistemul de direcţie.

6. Sunt obligatorii anvelopele de iarnă? Unde se poate circula şi fără?

Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie pentru toate autovehiculele, ci doar pentru cele care circulă pe porţiuni de drum cu gheaţă, zăpadă sau polei. întrebat de gândul dacă toţi conducătorii auto sunt obligaţi să îşi doteze maşinile cu cauciucuri de iarnă, comisarul şef de la Poliţia Rutieră, Marian Zane, a răspuns: "Nu toţi. Este vorba despre circulaţia pe porţiunile cu zăpadă, gheaţă sau polei".

El a adăugat însă că este "incorect" să nu ne dotăm maşinile cu cauciucuri de iarnă. "Este important să nu fim surprinşi. Te poţi duce la cumpărături şi să fie soare, şi când ieşi poate să ningă", a spus Zane.

"Conducătorii auto care ştiu că îşi ţin maşinile în garaj, desigur că nu sunt nevoiţi să îşi cumpere cauciucuri de iarnă. Important este să evităm blocajele în trafic, nu amenzile", a mai spus comisarul şef Marian Zane.

şi reprezentanţii Autorităţii Rutiere Române (ARR) au confirmat că cei care nu circulă pe porţiuni de drumuri cu zăpadă, polei sau gheaţă nu riscă sancţiuni dacă nu au cauciucuri de iarnă. Legislaţia care intră în vigoare pe 1 noiembrie prevede amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei pentru cei fără anvelope de iarnă, şoferii riscând şi reţinerea certificatului de înmatriculare al automobilului.

7. Până când sunt obligatorii anvelopele de iarnă?

întrebat până când se aplică această prevedere, reprezentantul ARR a spus că nu există un termen calendaristic prevăzut în ordonanţa 5/2011 pentru aprobarea unor reglementări privind creşterea siguranţei rutiere. "Riscă amenzi cei care circulă pe porţiuni cu zăpadă, gheaţă sau polei dacă sunt neechipaţi de iarnă", a declarat pentru gândul Florian Coman, directorul general al Autorităţii Rutiere Române (ARR). Termenul de 31 martie, vehiculat în presă, nu este prevăzut nicăieri, nu există o limitare, au mai explicat oficialii ARR.

Iată semnul care trebuie să fie pe cauciucurile de iarnă, ca să nu fii amendat

RAR revine: sunt bune anvelopele all-season, dar numai dacă sunt inscripţionate M+S

8. Ce anvelope sunt acceptate?

Textul Ordonanţei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifică Ordonanţa Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul "anvelope de iarnă", anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M (Mud - noroi) şi S (Snow- zăpadă), sub forma: M plus S, M.S. sau M&S, se arată într-un comunicat emis de Registrul Auto Român. Având în vedere discuţiile în jurul anvelopelor all-season atât din Ministerul Transporturilor cât şi din Parlament, s-a concluzionat că şi acestea vor fi luate în calcul, dar numai în cazul în care sunt incripţionate M plus S, iar RAR a revenit asupra primului comunicat, cu o completare. Dacă anvelopele all-season nu vor prezenta acest marcaj, atunci anvelopele all season vor fi asimilate celor de vară şi implicit conducătorul automobilului va fi sancţionat în cazul în care va rula pe un drum acoperit cu gheaţă sau zăpadă. Miza acestei modificări reprezintă o piaţă de aproape 700 mil. euro.

Anvelopele de iarnă sunt cele care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr.54, după caz.

Anvelopele de iarnă sunt construite din cauciuc special pentru a oferi o aderenţă adecvată atunci când temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul este acoperit de zăpadă, gheaţă ori polei.

Potrivit oficialilor RAR din punct de vedere tehnnic anvelopa "all season" nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă precum cea a României, în condiţiile în care la noi temperaturile scad şi la mai puţin de -20 de grade Celsius.

9. Ce se întâmplă cu cei care produc accidente pe timp de iarnă şi nu sunt echipaţi corespunzător?

Reprezentanţíi ARR au mai precizat că şoferii care nu au maşinile dotate cu anvelope de iarnă şi care provoacă blocaje în trafic vor fi pasibili de amenzi. "în situaţia în care, din cauza neechipării corespunzătoare, se produc blocaje sau accidente, se vor emite titluri de despăgubire care să acopere costurile pe care CNADNR le are cu deblocarea drumurilor. De exemplu, dacă pentru deblocarea drumului este nevoie de aducerea unei macarale, costurile cresc foarte mult. Valoarea unui titlu de despăgubire poate varia între 1.000 şi 4.000 de lei", a spus Coman.

Pe de altă parte, cei care şi-au dotat maşinile cu lanţuri şi le folosesc pe porţiuni unde acest lucru nu se justifică, stricând asfaltul, riscă de asemenea amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei.

10. Unde depozităm rotile de vara? - hotel pentru roti

Serviceurile pentru roţi şi-au extins paleta de servicii şi pe lângă vânzarea, echilibrarea şi montarea anvelopelor de iarnă oferă şi "cazare" pentru anvelopele de vară, sau pentru cele de iarnă. "Cazarea" costă aproximativ 5 lei pe lună de anvelopă. Pentru un set de patru anvelope găzduite între 1 noiembrie şi 31 martie ar trebui să se achite în jur de 100 de lei. Alternativa o reprezintă depozitarea acestora în locaţii "clasice" precum balcon sau boxa de la subsolul blocului sau depozit pentru cei care locuiesc la casă.