A plecat din România în 1998 şi a fost recrutat de Ford. Povestea celui care conduce vânzările Jaguar şi Land Rover în Europa de Est

Autor: Bogdan Alecu 14.10.2011

De 13 ani de când a plecat din România, Cătălin Constantin revine aproape în fiecare lună în ţară pentru a "verifica" vânzările mărcilor Land Rover şi Jaguar şi are în plan susţinerea acestora până când şi piaţa locală va intra în "primul eşalon" al vânzărilor.



Cătălin Constantin, 41 de ani, conduce de şase ani operaţiunile pentru mărcile Jaguar şi Land Rover din Ucraina, Moldova, România, Bulgaria, Grecia, Turcia, Israel şi Cipru şi este responsabil nu numai de vânzări, ci şi de marketing, aftersales şi comunicare.

Toate aceste operaţiuni sunt coordonate de român din Marea Britanie, acolo unde este stabilită şi familia sa.

Big brotherul de la Ford

În 1998, Constantin este recrutat de Ford, românul fiind transferat la divizia Land Rover în 2000, proaspăt achiziţionată la acea vreme de americani de la BMW Group.

După ce a lucrat sub conducerea americanilor mai bine de zece ani, acum Constantin se ocupă de vânzări în perioada în care indienii de la Tata Motors deţin cei doi constructori britanici, Land Rover şi Jaguar.

"Dacă în cadrul Ford eram priviţi ca un departament, ei având infrastructura, susţinerea financiară, acum la Tata suntem priviţi ca un business de sine stătător. Nu este o relaţie de tip "big brother" ca la Ford, care venea să ne spună ce să facem. Dacă în timpul crizei am fi fost sub tutela Ford, nu ştiu ce s-ar fi întâmplat deoarece Ford a avut propriile probleme mai ales în SUA. Tata are o viziune pe termen lung", a spus Cătălin Constantin.

De la ASE la Ford

Directorul regional al Range Rover a terminat Academia de Studii Economice în 1994 şi a lucrat în România până în 1998, inclusiv în industria auto. "În 1998, am plecat la un MBA în Spania, la Universitatea IESE. După finalizarea studiilor, am avut ocazia să semnez un contract cu Ford, care avea la vremea respectivă un program special pentru cei ce urmau un MBA.

Am plecat în Anglia cu un contract, în 2000, fapt ce a coincis cu momentul în care Ford a cumpărat Land Rover de la BMW", îşi aminteş te Cătălin Constantin, care lucrează acum de 11 ani pentru constructorii britanici.

În ceea ce priveşte revenirea în România, nu şi-a pus până acum problema căutării unui job în ţară, mai ales în condiţiile în care familia este deja în Marea Britanie.

"Nu aş spune nu unei reveniri, dar trebuie să fie o oportunitate potrivită şi un mediu potrivit. Pe partea de business vin de câteva ori pe an, la fel şi pe plan personal. Venind aşa des am văzut o schimbare graduală. Rămân conectat la ce se întâmplă aici şi citesc în continuare presa românească", spune Constantin.

România, concurenta Austriei. În 2006

În ceea ce priveşte piaţa locală, Cătălin Constantin a gestionat pieţele din regiune şi în anii 2006-2007, atunci când vânzările de maşini creşteau "exploziv" până aproape de pragul de 400.000 de unităţi anual, dar şi în 2009 şi 2010, atunci când din piaţă s-a "evaporat" aproape 70% din volum.

"Am prins astfel şi perioada de "boom" şi cea de "bust" a României. România pentru noi rămâne o ţară strategică. Nu vorbim aici numai de mândria mea de român care vrea să vadă şi aici performanţă, ci şi la nivel de economie, populaţie, posibilităţ i ale păturii de mijloc. România reprezintă un potenţial mult mai mare decât îl are acum. Dacă ne întoarcem în 2006-2007, atunci România ajunsese să concureze ţări gen Austria ca volum de vânzări", a subliniat şeful Jaguar Land Rover pe regiune.

Odată cu lansarea SUV-ului compact Range Rover Evoque, Premium Auto, importatorul Land Rover, parte a Ţiriac Holdings, are în plan creşterea vânzărilor la 450 de unităţi anul acest şi de a ajunge la 2.000 de unităţi în următorii ani.

Luxul se poartă şi în criză

"În ciuda crizei şi a situaţiei economice mondiale, brandurile de lux şi premium au duso mult mai bine decât cele non-premium, ceea ce se reflectă şi în România. În România spre exemplu, brandul Range Rover este mult mai bine primit de clientelă decât Land Rover. Cu Evoque brandul Range Rover intră într-un segment mai accesibil de preţ", a spus Cătălin Constantin.

El se aşteaptă ca vânzările subbrandului Range Rover să le depăşească pe cele ale Land Rover în România. "La Land Rover discutăm practic de trei modele, Freelander, Defender şi Discovery. Clar Evoque le va depăşi pe toate trei la un loc. În România sunt deja comenzi pentru Evoque, iar la nivel european sunt deja 27.000 în total de clienţi", a spus Cătălin Constantin.

În ceea ce priveşte revenirea pieţei auto locale, şeful regional al Land Rover Jaguar se aşteaptă ca economia României să urmeze acelaş i trend ca şi cel din ţările dezvoltate, în condiţiile în care acestea sunt interconectate.

Cu ochii la primul eşalon de vânzări

"La nivel mondial există o recuperare economică, recuperare care de câteva luni este pusă sub semnul întrebării. Ieşind din criză, acest avânt economic cunoscut în special de Vest sau China a atras după sine şi economii mai încete cum este cea din România. O mare influenţă asupra economiei româneşti de anul viitor o va avea ceea ce se întâmplă la nivel mondial. Nu putem spune acum dacă va fi mai bine sau mai rău", a spus Constantin.

Din punctul de vedere al vânzărilor celor două mărci, România se menţine în "eşalonul secund" după ţări precum Polonia, Europa de Nord sau Ucraina.

"Polonia are o economie cu mult mai multă substanţă decât România. Ei au avut reforme structurale, s-a creat o pătură de mijloc puternică. Polonezii au construit mult mai bine decât s-a făcut în România, unde a existat doar un "boom", iar atunci când a lovit criza aceasta a lovit foarte adânc tocmai pentru că nu exista substanţă solidă la bază", încheie Cătălin Constantin, al cărui obiectiv este totuşi acela de a aduce şi România în primul eşalon al vânzărilor.