După aur, cafeaua dă dureri de cap acum investitorilor

Autor: Razvan Muresan 17.10.2011

În numai un an preţul pe bursă al cafelei a crescut cu circa 60%. Dacă până acum cafenelele câştigau chiar şi de 20 de ori peste costul de producţie al unei ceşti de espresso, situaţia nu mai e chiar la fel. Şi totuşi, cafeaua preparată e încă extrem de profitabilă.

De ce costa anul trecut un kilogram de specialitate de cafea şase euro, iar acum a ajuns la zece?

Cererea la nivel mondial a crescut semni­fi­ca­t­iv în ultimele douăsprezece luni, dat fiind că pieţe emergente de mari dimensiuni - mai ales China - au început să consume tot mai mult, scrie revista BUSINESS Magazin.

Simultan, oferta a rămas aceeaşi, ba chiar a scăzut pe seama recoltelor tot mai slabe din Vietnam şi America Centrală cauzate în spe­cial de încălzirea globală. Pe fondul crizei eco­no­mice şi deci al scăderii consumului, comer­cianţii nu şi-au permis să urce preţurile cu circa 10-20%, deci marjele de profit s-au di­minuat sem­nificativ mai ales pentru cei care o im­portă, prăjesc sau o comercializează la raft.

În sprijinul lor a venit şi reducerea accizei de 10%, practicată în fiecare din ultimii patru ani, până la nivelul de 0,22 euro/kg. Potrivit date­lor disponibile, România ocupă locul 24 dintre cele 27 de ţări din Uniunea Europeană în funcţie de consumul anual de cafea pe cap de locuitor, conform informaţiilor Organi­za­ţiei Mondiale a Cafelei. Cu o medie anuală de 2,3 kg pe cap de locuitor, consumul e de trei ori mai mic comparativ cu cel din Germania şi la jumătate faţă de cel din Austria.

La nivel regional, fiecare bulgar bea anual 3,25 kilograme de cafea, mai mult decât ungurii - 2,67 kilograme sau cehii - 3,04 kilograme.

Mai ferite de creşterea de preţ au fost cafenelele care operau cu marje mai ridicate, după cum susţin specialiştii din industrie. În pre­zent, comercianţii au dictat preţurile din piaţă - circa şase lei pentru un espresso, opt lei pen­tru un cappuccino şi zece pentru un frappe, chiar de zece ori mai scumpe decât costul efectiv.

"Preţurile în cafenele sunt mari, chiar peste nivelul din Italia, Spania şi Austria", spune specialistul în cafea Cristian Mace­donski. Explicaţia e aceea că investiţiile şi chiriile au valori însemnate, iar proprietarii îşi doresc amortizarea cât mai rapid.

"E uşor să scazi preţul chiar cu 20-30%. În contextul pieţei din România, un preţ mai corect pentru o cafea este patru lei, întrucât te costă cel mult un leu să o prepari", spune Mihai Panfil, manager al Barmania, un suport pentru specializarea barmanilor.

În esenţă, cafenelele au părut să vrea să vândă până acum mai puţin şi mai scump decât mai mult, dar mai ieftin. De aceea, şi clienţii fideli ai acestor localuri lipsesc. "Când vorbim de cafenele, e mai important volumul decât valoarea pentru că aşa atragi şi fidelizezi clienţi", mai spune Panfil.