Petrolul a pierdut 25% din valoare între maximul din aprilie şi minimul din octombrie. De ce nu se vede în preţul carburanţilor?

Autor: Roxana Petrescu 18.10.2011

Barilul de petrol a înregistrat o evoluţie extrem de oscilantă în 2011. Dacă în aprilie atingea maximul de 114,53 dolari, la începutul lui octombrie petrolul s-a prăbuşit la 76,39 de dolari. Această evoluţie nu le-a provocat însă vreo reacţie companiilor petroliere din România, în intervalul de maxim şi minim al barilului de petrol, carburanţii ieftinindu-se cu maximum 4%.



Mai mult, Petrom, cea mai mare companie din România şi liderul pieţei de produse petroliere, a aplicat ieri o nouă scumpire de 6 bani în cazul benzinei şi de 12 bani la motorină. Astfel, în multe staţii ale Petrom, litrul de motorină a devenit mai scump decât cel de benzină. Petrom nu este însă singura companie cu un apetit sporit pentru scumpiri, toţi ceilalţi petrolişti urmân­du-i exemplul.

ZF a încercat să coreleze evoluţia în euro a barilului de petrol cu statisticile europene realizate tot în euro la preţurile la carburanţi pentru toate ţările europene.

Câteva precizări

Deşi maximul atins de petrol a fost înregistrat pe data de 27 aprilie, când a ajuns la valoarea de 114,53 de dolari, cele mai apropiate statistici europene de această dată sunt cele din 18 aprilie, dată la care barilul de petrol era 108,73 de dolari. Minimul atins de barilul de petrol a fost înregistrat pe data de 3 octombrie, 76,39 de dolari, pentru această dată fiind disponibile şi statistici europene. Astfel, analiza se va concentra pe intervalul 18.04.2011-03.10.2011 şi pe modul în care au evoluat preţurile atât la petrol, cât şi la carburanţi în acest interval.

Transformat la cursul BNR din datele luate în cacul, rezultă că un baril de petrol costa 75,88 de euro pe 18 aprilie pentru ca pe data de 3 octombrie valoarea acestuia să fie de numai 57,2 euro, ceea ce se traduce printr-o scădere de circa 25%.

Ieftiniri minore la benzină

Statisticile europene făcute pe pre­ţul carburanţilor din cele 27 de state mem­bre arată că în intervalul 18.04.2011 - 03.10.2011 litrul de benzină comercializat în România s-a ieftinit cu numai 3%, iar cel de motorină cu doar 4%, ambele fiind calculate în euro, deşi barilul pierduse un sfert din valoare.

România nu este însă un caz singular, nici petroliştii din celelalte state membre nefiind prea harnici când a fost vorba de transpunerea în preţ a acestei evoluţii a petrolului. De exemplu, în Italia benzina chiar s-a scumpit cu 3% în intervalul analizat, şi la fel şi în Estonia, Malta sau Marea Britanie, ţări în care acest tip de carburant s-a scumpit cu 2%. Spania, Ungaria şi Polonia sunt ţări în care benzina s-a ieftinit ceva mai mult, preţurile scăzând cu 4%, 6%, respectiv 8%. Cele mai mari ieftiniri în acest interval la benzină au fost aplicate de companiile petroliere din Germania, unde acest carburant s-a ieftinit cu 9%.

La fel şi la motorină

La motorină lucrurile nu stau mult diferit, preţurile scăzând în euro în perioada analizată cu numai 4%. Din nou, România nu face notă discordantă faţă de celelalte state europene. În Italia de exemplu, preţurile au crescut în perioada 18.04.2011 - 03.10.2011 cu 2%, iar în Marea Britanie şi Slovacia cu 1%. În Ungaria în schimb, motorina s-a ieftinit cu 6%, în timp ce în Polonia, preţul a scăzut cu 8% în perioada de timp analizată.

Analiza comparată a statisticilor europene cu evoluţia barilului de petrol mai arată ceva.

De la începutul anului şi până la mijlocul lui aprilie, barilul de petrol s-a apreciat cu 14% în dolari şi cu 6,4% în euro.

Statisticile europene realizate pentru preţurile la carburanţi în toate cele 27 de state membre arată că în perioada 03.01.2011 - 18.04.2011 motorina s-a scumpit în România cu 13%, în euro.

Pe podium la scumpiri

România a fost de altfel ţara cu a doua cea mai mare scumpire la motorină în perioada analizată, tot cu 13% crescând preţul şi în Belgia, în timp ce în Cipru, Irlanda şi Belgia scumpirile au fost de 14%.

Numai în Slovenia preţurile s-au menţinut aproape constante, în rest toţi petroliştii din ţările europene fiind mai mult sau mai puţin harnici când a fost vorba de scumpirea motorinei.

Nici la benzină lucrurile nu sunt cu mult diferite.

Analizând acelaşi interval 03.01.2011 - 18.04.2011, petroliştii din România au scumpit benzina cu 8% în euro. De această dată, România nu a mai fost un lider al scumpirilor, clasându-se pe o poziţie intermediară. Companiile petroliere din Germania, Irlanda, Slovacia, Ungaria sau Austria au aplicat creşteri la benzină de până la 14%.

Se remarcă astfel un apetit destul de ridicat pentru scumpirea carburanţilor odată cu creşterea preţului la petrol, dar o lipsă de reacţie când apar ieftiniri importante.