Cum pot băncile să deblocheze piaţa de asigurări de viaţă

Autor: Ciprian Botea 20.10.2011

Băncile s-au transformat în criză într-unul din canalele principale prin care sunt vândute asigurările de viaţă, aproximativ 25% din poliţe fiind cumpărate acum de clienţi de la ghişeele bancare.

Companiile de asigurări de viaţă s-au bazat mult timp pe reţeaua proprie de distri­buţie formată din agenţi de vânzări şi consultanţi, în condiţiile în care tipurile de poliţe care pot fi vândute de către bănci sunt limitate. Legea permite băncilor să vândă numai po­li­ţe legate de credite sau alte produse bancare.

Astfel, asigurările de viaţă au rămas subdezvoltate şi reprezintă numai o cincime din piaţa totală de asigurări, adică la jumătate comparativ cu multe ţări din regiune. În acest context asigurătorii sunt presaţi să găsească canale noi de dezvoltare, iar băncile reprezintă unul dintre aceste canale.

Ziarul Financiar dezbate astăzi, în cadrul unui seminar organizat împreună cu Alico, potenţialul pieţei de bancassurance şi dacă băncile ar putea reprezenta motorul deblocării pieţei locale de asigurări de viaţă. La dezbateri participă specialişti din piaţa de asigurări şi din bănci.

Discuţiile urmăresc să ofere răspunsuri la întrebări precum: ce trebuie să înveţe angajaţii băncilor despre asigurările de viaţă pentru ca segmentul de bancassurance să devină mai vizibil în piaţa asigurărilor sau cât de rentabile sunt aceste produse?

Piaţa asigurărilor de viaţă a atins 860 mil. lei (circa 203 mil. euro) după primele şase luni din acest an, înregistrând o creş­tere de aproape 4% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Asigurările de viaţă au crescut în contextul în care piaţa asigurărilor generale continuă să se pră­bu­şeas­că. Distribuţia prin bănci şi-a dovedit deja eficienţa în cazul anumitor companii de asigurări de viaţă. De exemplu, BCR Asigurări de Viaţă, a doua companie din această piaţă, a înregistrat în ultimii doi ani o creştere peste media pieţei datorită vânzărilor masive prin canalul bancar.

BCR Asigurări de Viaţă a subscris în primele şase luni prime brute de 167 milioane de lei (circa 40 mil. euro), în creştere cu 8,5% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Compania vinde în principal poliţe cu componentă investiţională (unit-linked) prin reţeaua de peste 600 de sucursale a BCR, cea mai mare bancă locală.