Iranul de azi, Iranul etern/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea 21.10.2011

Daniela Zeca-Buzura

Zece zile sub văl

Ten days under the Veil

Editura Litera

Fotografii de Mihai-Adrian Buzura. Traducere în limba engleză de Alistair Ian Blyth. Nu e un jurnal clasic de călătorie, nici un ghid turistic sau un album al monumentelor istorice, ci aproape toate la un loc. După romanele inspirate de călătoriile în lumile mirifice ale Orientului, Daniela Zeca-Buzura a realizat acest album bilingv, de o calitate tehnică ireproşabilă, împreună cu soţul ei, director de imagine la Televiziunea Română, cu care este căsătorită de zece ani şi cu care se completeză reciproc.

A călătorit în Iran aproape o mie de kilometri de la Teheran la Esfahan şi Yazd. Daniela Zeca-Buzura a ştiut să vadă: "Ce are Orientul în plus e lumina. Nu degeaba impresioniştii căutau asta. Am văzut în Magreb oraşe deşertice, pe care le-am adorat, şi nisipul portocaliu al Emiratelor Arabe, dar în Persia deşertul e altfel, aşa cum nu bănuiam. Nu vezi asta în Teheran, care e o metropolă a Iranului islamic, acaparantă şi cosmopolită, dar o simţi mai departe, în provinciile presărate în podiş, într-o tăcere fierbinte de praf şi de rocă. Din capitală la Esfahan am mers patru ore, drum întins, cu maşina, într-o muţenie de peisaj selenar, în care zăcăminte de sare, aflate la suprafaţă, ridicau înspre nori turbioane de cristal alb, care cu siguranţă îţi tulburau setea."

Excelente paginile din ziua a şasea, despre Focul lui Zoroastru. "În Iran, Zoroastru e mai mult decât un profet. Zoroastru e Soarele pe Pământ, revelat cu mai bine de şase sute de ani înaintea preceptelor lui Hristos, în aşa fel încât întâietatea viziunii sale, aşa cum ne e transmisă din cânturile păstrate ale Avestei, poate fi atestată, cel puţin cronologic, drept creuzetul tuturor celorlalte religii mari care au urmat. Creştinismul, iudaismul, dar şi multe dintre versetele Coranului au împrumutat concepte şi simboluri importante din cultul mitraic şi din venerarea lui Ahura Mazda. Zoroastrienii, în schimb, au rămas o castă închisă şi rezistentă la contaminări, fidelă virtuţilor focului, care le-a ars neîntrerupt pe altarele templelor, în pofida prigoanei, a persecuţiilor sau a intoleranţei de orice fel.

Minoritate religioasă recunoscută în prezent în Iran, deţinătoare a două locuri în Parlament, restrânsa comunitate a zoroastrienilor se bucură, în oraşe, de un prestigiu moral absolut. Sunt consideraţi cei mai cinstiţi şi mai harnici dintre localnici, iar în Yazd, unde adepţii lui Zoroastru abia depăşesc şapte mii de suflete, am auzit un proverb care spune: «Dacă într-o închisoare se află şapte învinuiţi, sigur, nici unul nu e zoroastrian.»"