Paradoxul infrastructurii române: Autostrăzile construite la câmpie sunt mai scumpe decât cele de la deal. Cum se explică?

Autor: Andreea Mioara Neferu 05.11.2011

Costul mediu al unui kilometru de autostradă în România se ridică la circa 7 milioane de euro, în condiţiile în care în prezent se află în execuţie circa 433 de kilometri de autostradă, cu o valoare totală de peste 3 miliarde de euro.


Cu toate acestea, există diferenţe majore între proiecte în ceea ce priveşte costurile, deşi standardele de cost întocmite de Ministerul Transporturilor stabilesc ca un kilometru să nu coste mai mult de 3,8 milioane de euro la câmpie, 4,9 milioane de euro la deal şi 6,1 milioane de euro la munte.


Spre exemplu, cel de-al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad, situat în câmpie, se construieşte cu 7,3 milioane de euro, în timp ce autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei, aflată tot în zonă de câmpie, costă 12,6 milioane de euro pe kilometru, potrivit calculelor ZF pe baza unor informaţii de pe site-ul Ministerului Transporturilor (sumele în lei au fost transformate în euro la un curs mediu de 4,2 lei/euro).


Pe de altă parte, în zona de deal, autostrăzi precum Orăştie-Sibiu (lotul 2) sau Lugoj-Deva (lotul 1) se construiesc la un cost de 5,7 milioane de euro, respectiv de 7,3 milioane de euro pe kilometru. Care este explicaţia diferenţelor de preţ?


"Trebuie luate în considerare şi aspectele tehnice precum natura terenului de fundare, care creează în zona de câmpie necesitatea stabilizării şi consolidării solului, de aici rezultând costuri ridicate cu fundaţia autostrăzii faţă de zonele de podiş, unde aceasta există natural", spune Florin Popa, managing partner al companiei de consultanţă în construcţii Vitalis Consulting.


Dacă în România autostrăzile au ajuns să coste şi 14,7 milioane de euro pe kilometru, aşa cum s-a întâmplat în cazul Autostrăzii Transilvania înainte ca Transporturile să renunţe la contract, în Bulgaria autostrăzile sunt construite cu mai puţin de 4 milioane de euro pe kilometru. Spre exemplu, un lot de 15 kilometri din Autostrada Struma din sud-vestul Bulgariei este estimat să coste 53 de milioane de euro, adică circa 3,5 milioane de euro pe kilometru.

Cât costă un kilometru de autostradă în România

Autostrada Cost/kilometru (mil. euro)

Nădlac-Arad (lotul 1) 5

Nădlac-Arad (lotul 2) 7,3

Deva-Orăştie 6,9

Orăştie-Sibiu (lotul 1) 6,8

Orăştie-Sibiu (lotul 2) 5,7

Orăştie-Sibiu (lotul 3) 8,6

Orăştie-Sibiu (lotul 4) 8,9

Timişoara-Lugoj (lotul 1) 6,5

Lugoj-Deva (lotul 1) 7,3

Moara Vlăsiei-Ploieşti 6

Bucureşti-Moara Vlăsiei 12,6

Cernavodă-Medgidia 7,4

Medgidia-Constanţa 5,4

Centura Constanţei 5,6

Suplacu de Barcău-Borş 7,2

Surse: calcule ZF pe baza informaţiilor de la Ministerul Transporturilor