Ce "arme secrete" are Iulian Dascălu, regele mall-urilor

Autor: Cristi Moga 08.11.2011

Omul de afaceri Iulian Dascălu, proprietarul reţelei de centre comerciale Iulius Mall, s-a înţeles cu retailerul de îmbrăcăminte H&M pentru deschiderea unui magazin în cadrul proiectului din Suceava, unde anul viitor va fi realizat şi un cinematograf multiplex.



Iulius Mall Suceava este singurul proiect al omului de afaceri în care nu există un cinematograf multiplex, în timp ce Suceava, cu o populaţie de circa 100.000 de locuitori, este cel mai mic oraş din România în care suedezii de la H&M au ajuns la o înţelegere pentru deschiderea unui magazin.

"După ce în luna septembrie a fost deschis un magazin C&A în Iulius Mall Suceava, anul viitor va deschide şi H&M, în timp ce cu Village Cinemas ne-am înţeles pentru realizarea unui multiplex în proiect, ei fiind în proces de extindere pe piaţa locală", a declarat Dascălu, cel mai mare proprietar român de centre comerciale.

Village Cinemas este reţeaua care va opera un cinematograf multiplex şi în complexul Palas din Iaşi, o investiţie de 260 de milioane de euro pe care Dascălu o va finaliza în luna aprilie a anului viitor, în timp ce suedezii de la H&M au deschis deja magazine în Iulius Mall Timişoara şi Cluj, iar anul viitor vor deschide şi în Palas.

Iulius Mall Suceava are o suprafaţă închiriabilă de aproape 50.000 de metri pătraţi şi mai numără printre chiriaşi companii precum Auchan, Flanco, Sprider Stores sau Intersport.

Deşi în primele nouă luni ale acestui an Dascălu a înregistrat o creştere de 11% a încasărilor în cadrul mallului din Suceava, până la 5,67 milioane de euro, dintre cele patru proiecte ale omului de afaceri ieşean, Iulius Mall Suceava generează cele mai mici venituri pe metru pătrat, după proiectele din Timişoara, Cluj şi Iaşi.

În Suceava competiţia este însă mai ridicată decât în restul oraşelor, raportat la numărul de locuitori, în condiţiile în care oraşul din nordul Moldovei are un raport de circa un metru pătrat de spaţii comerciale moderne per locuitor, o medie chiar mai ridicată decât în Capitală.

Principalul competitor al Iulius Mall Suceava este proiectul Shopping City Suceava, situat în imediata apropiere, ale cărui principale ancore sunt Carrefour, BauMax, Mobexpert, New Yorker, Deichmann şi Takko. În oraş mai este şi un centru comercial Galleria, deţinut de compania israeliană GTC.

După ce a investit în ultimii zece ani în dezvoltarea reţelei Iulius Mall circa 250 de milioane de euro, Dascălu a plusat o sumă apropiată într-un proiect distinct, Palas Iaşi - format din mall, parc, trei clădiri de birouri şi două hoteluri -, a cărui finalizare integrală este programată pentru anul viitor în centrul oraşului, în spatele Palatului Culturii.

Dascălu şi-a dezvoltat afacerile cu ajutorul creditelor bancare, dar proiectele realizate îi aduc lunar venituri de circa patru milioane de euro, în special din chirii, sume folosite însă în cea mai mare parte pentru rambursarea împrumuturilor.

Din banii câştigaţi în ultimii zece ani cu reţeaua Iulius Mall, Dascălu a investit circa 65 de milioane de euro fonduri proprii în proiectul Palas, dar spunea recent că este mai liniştit având banii în acel proiect decât într-un cont bancar, "deoarece banii trebuie să circule".