Facebook versus Google: războiul pentru cine va controla în viitor internetul

Autor: Adrian Seceleanu 16.11.2011

Mark Zuckerberg, CEO şi fondator al Facebook, şi Larry Page, CEO şi cofondator al Google, sunt implicaţi personal în lupta tot mai intensă dintre cei doi giganţi, care are o miză de sute de miliarde de dolari şi şansa de a fi "stăpânul" industriei online a viitorului, scrie revista americană Fortune, într-un cover dedicat celor două companii, semnat de Miguel Helft şi Jessi Hempel.

"În lunga istorie a rivalităţilor din tehnologie, rar s-a putut observa o bătălie atât de competitivă precum confruntarea violentă dintre gemenii minune ai internetului. Nu se vor da la o parte de la nimic pentru a atrage cei mai talentaţi manageri de la compania rivală, pentru a atrage masele şi a face bani din publicitate. Între cele două companii nu au loc scandaluri publice, după modelul Oracle - HP, dar nici linia de front nu este atât de clar trasată ca în cazul Microsoft - Netscape", potrivit articolului din Fortune.

"Miza aflată în joc este imensă: aceste companii se luptă să vadă care dintre ele va fi cea care va hotărî cum va arăta viitorul web-ului, iar rezultatul acestei dispute va afecta felul în care vom primi informaţiile, cum vom comunica, cum vom cumpără şi vinde." Imaginând un ring de box în care cele două companii încearcă să câştige la puncte sau prin Knock-Out, Fortune prezintă atuurile fiecărui jucător în parte.

Într-unul din colţurile ringului se află Facebook, campionul webului social, care încearcă să-şi cimenteze poziţia de proprietar al identităţii online al tuturor. În celălalt colţ se află Google, compania care a organizat informaţia lumii şi care ne-a arătat cum să o găsim, şi care se luptă să rămână relevant în condiţiile în care internetul hiperlinkurilor partajate de utilizatori cu prietenii lor pe reţele precum Facebook câştigă teren în faţa căutărilor.
Page şi Zuckerberg reprezintă două lumi diferite, notează jurnaliştii care semnează cover story-ul din Fortune. "În lumea lui Larry Page, totul începe cu o căutare, de la ştiri până la pantofi. În această lune algoritmii Google funcţionează perfect de peste un deceniu". Doar că lumea a migrat în ultimii ani spre o nouă lume, cea patronată de Mark Zuckerberg: "Acolo, în acea lume, în loc să cauţi o ştire, mai degrabă aştepţi ca prietenii tăi să îţi spună ce să citeşti. Prietenii îşi spun şi unde să mănânci sushi şi ce film le-a plăcut".
Facebook se află în centrul acestui univers, dar adevărata lovitură dată de companie a fost să se extindă în internet, unde mii de site-uri şi aplicaţii au început să orbiteze în jurul reţelei sociale.
Însă după ce Google a lansat în sfârşit o reţea socială care pare să fie capabilă să concureze cu adevărat Facebook, lupta este deschisă, iar Zuckerberg nu are voie să greşească, scrie Fortune.