Topul celor mai valoroase 100 de companii din România: de la 100 de miliarde de euro în 2007 la mai puţin de jumătate în 2011

Autori: Dana Ciriperu , Sorin Pâslaru 01.12.2011
Ediţia din acest an a "Top 100 cele mai valoroase companii din România" vine cu o premieră pentru mediul de business local: primul clasament al celor mai valoroase 20 de companii deţinute de antreprenori români, companii a căror valoare porneşte de la 567 mil. euro (liderul RCS&RDS) şi ajunge la 61 mil. euro (Transavia - locul 20).
"Top 100 cele mai valoroase companii din România" în 2011 mai consemnează şi o altă premieră, de data aceasta negativă: cel mai scăzut nivel al valorii companiilor româneşti: 48 mld. euro, la jumătate faţă de nivelul maxim atins în 2007. De altfel, reperul Petrom - cea mai mare companie locală şi cea mai valoroasă - a pierdut 17% din valoare în ultimul an, mai exact peste 750 mil. euro, iar 59 de companii au fost evaluate din scădere. ZF a pus faţă în faţă cele şase ediţii ale proiectului editorial dedicat celor mai valoroase companii româneşti, ediţii care arată modul în care s-a schimbat economia locală în anii de recesiune, o periodă în care au dispărut aproape 150.000 de businessuri de pe piaţa locală, iar mulţi antreprenori au trecut de la lecţiile despre creştere agresivă la cele despre insolvenţă.


A şasea ediţie a anuarului "Top 100 cele mai valoroase companii din Ro­mânia" aduce scăderi pentru majoritatea companiilor evaluate. Doar 24 din cele 100 au cunoscut o creştere a valorii faţă de anul anterior, în timp ce 16 companii sunt nou intrate în top, iar restul de 60 de firme evaluate au avut o scădere a valorii. Piaţa de capital este la originea acestei scăderi a valului crizei datoriilor suverane, ştergând din capitalizările bursiere ale celor mai mari companii din România între 10 şi chiar 63%, în cazul Fondului Proprietatea.

Topul este realizat ca în fiecare an împreună cu casa de investiţii Capital Partners pe baza datelor de la Registrul Comerţului şi a capitalizărilor bursiere.

În top rămâne OMV Petrom, cu o capitalizare de 3,7 miliarde de euro la 30 septembrie 2011, companii din telecom, energie şi bănci, abia pe locul zece vine prima întreprindere industrială, Automobile Dacia, cu o valoare de un miliard de euro, în creştere cu 15% faţă de anul trecut. Topul este dominat în general de companii din energie, bănci, utilităţi şi retail. Sunt puţine companii din industrie şi bunuri de larg consum. Scăderea economică din 2010 determinată de ajustarea brutală a TVA şi a salariilor bugetarilor la mijlocul anului s-a văzut şi în evoluţia celor mai mari companii din România.

Pentru prima dată anul acesta Ziarul Financiar aduce pe piaţă împreună cu casa de investiţii Capital Partners top 20 al celor mai valoroase companii cu acţionariat autohton. Nouă dintre acestea sunt prezente în top 100 de companaii valoroase. Următoarele 11 completează o listă care se încheie cu o companie cu o valoare de 61 mil. euro. Au fost analizate toate cele 100 de companii cu capital românesc din punctul de vedere al cifrei de afaceri, ultima având afaceri de circa 50 mil. euro.

Surprinzător, printre cele mai valoroase 20 de companii cu capital autohton nu intră cele deţinute de nume mari de capitalişti români. Explicaţia este că pur şi simplu nu au afaceri pe o singură firmă care să fie evaluate la 61 mil. de euro, limita de admisibilitate în top.


Andreea Mladin, analist senior, Departamentul M&A, Casa de Investiţii Capital Partners

Evaluăm companiile pe baza datelor financiare, pe care le punem într-un format de evaluare pe care l-am construit chiar de când am început implicarea în acest proiect. Formatul a fost îmbunătăţit pe parcurs, însă fără schimbări fundamentale.

Din experienţă ne-am dat seama ce indicatori sunt relevanţi. Noi cerem cei mai relevanţi indicatori financiari, la care se uită orice analist: cifră de afaceri, marje operaţionale, cheltuieli cu amortizarea pe baza cărora calculăm o pro-forma EBIDTA, care este principalul indicator relevant pentru majoritatea domeniilor de activitate pentru companiile mature. Mai cerem şi indicatori de bilanţ ca de exemplu active totale, active fixe, circulante, datorii bancare pe termen scurt şi pe termen lung, capitaluri, casa şi conturi la bănci.

Pentru determinarea valorii companiilor folosim metoda multiplicatorilor, având în vedere că folosim date financiare limitate şi că în medie analizăm în fiecare an peste 250 de companii. Multiplicatorii îi obţinem din diferite surse, baze de date care calculează mediile pe industrii sau din tranzacţii comparabile în România, în regiune sau chiar internaţionale. Companiile cotate joacă aici un rol important pentru că în anumite domenii s-ar putea să nu existe tranzacţii în ultimii trei ani, relevanţi pentru o astfel de evaluare.

2006. Cincisprezece din cele 100 de firme cele mai valoroase din România au fost construite de la zero de antreprenori români, iar nouă dintre acestea se mai află încă în mâinile lor. Aşa debuta proiectul editorial realizat de ZF pentru prima dată în 2006 în colaborare cu casa de investiţii Capital Partners. Şase ani mai târziu, ZF a venit cu o premieră: primul top al celor mai valoroase 20 de companii româneşti: nouă dintre acestea intră în 2011 şi în top 100, iar 11 sunt incluse în primul clasament dedidcat antreprenorilor. Surprinzătoare este însă cifra: nouă companii deţinute de români intrau în top 100 cele mai valoroase în 2006 şi tot atâtea intră şi în 2011.

În 2007 valoarea totală a companiilor din top 100 a crescut cu 25%, adică de la 76,7 mld. euro la 96,3 mld. euro. Din cele 100 de companii 18 erau evaluate la peste un miliard de euro, faţă de 14 în 2006. În acel an, liderul Petrom era aproape de pragul de 10 mld. euro, iar acest lucru spune totul despre devalorizarea ulterioară a activelor din economia locală. Anul 2007 era şi anul în care doar două companii din top (Petrom şi Continental Automotive) înregistrau o scădere a valorii, în timp ce 98 de firme erau evaluate în creştere. Investitorii străini erau majoritari, iar companiile din energie, telecom şi băncile îşi disputau primele poziţii.

2008. 25 de miliarde de euro. Aceasta este suma care s-a evaporat în doar un an din evaluările companiilor româneşti. În 2007 aveam 18 companii care valorau peste un miliard de euro, în timp ce patru dintre ele depăşeau pragul de 5 miliarde de euro. Clasamentul din 2008 nu mai dezvăluie nicio companie cu o valoare mai mare de

5 mld. euro, în timp ce doar 11 firme trec peste un miliard de euro. Tot 2008 a fost şi anul de la care a început scăderea pieţei de fuziuni şi achiziţii, în condiţiile în care antreprenorii români nu mai puteau negocia preţurile din urmă cu un an, iar semnele recesiunii îşi făceau simţită prezenţa.

Sorin Pâslaru, redactorul-şef al Ziarului Financiar

Ideea acestui proiect de a evalua cele mai mari companii din România a venit pentru a ne diferenţia de competiţie şi pentru a avea în fiecare an un instrument de măsurare a performanţei în business.

Am căutat în prealabil să colaborăm cu o companie din BIG 4, dar întreprinderea li s-a părut riscantă multinaţionalelor. Doru Lionăchescu, partener la casa de investiţii Capital Partners, şi-a declarat entuziasmul pentru proiect.

Am considerat că este important să încercăm să evaluăm companiile pentru că dincolo de cifra de afaceri, de profitul obţinut, de cash-ul din conturi, de active sau de numărul de angajaţi, pentru orice companie momentul adevărului este momentul evaluării pentru o vânzare.

Vânzare care se poate face nu numai prin cedarea companiei cu totul, ci fie prin listarea pe bursă a unui pachet minoritar de acţiuni - cum se pregăteşte acum la Romgaz -, fie prin schimbul de pachete de acţiuni - cum a fost în cazul Erste-SIF-uri cu acţiunile BCR.

În toate cazurile, să ştii valoarea unei companii necotate este o miză. Noi punem de şase ani împreună cu casa de investiţii Capital Partners 100 de mize pe masă.

2009. Declinul continuă, iar o simplă privire pe clasamentele din ultimii trei ani este suficientă pentru a ilustra şi evoluţia economiei româneşti. În 2009, valoarea totală a companiilor din top 100 era cu peste 14 mld. euro sub nivelul de anul anterior, iar faţă de 2007 scăderea este de circa 40 de miliarde de euro, adică exact atât cât valorau în urmă cu doi ani primele opt clasate în acest top. Din primele 30 de companii, doar două - Nuclearelectrica şi Loteria Română - au fost evaluate în creştere, restul înregistrând scăderi ale valorii cuprinse între câteva zeci de milioane de euro şi 1,3 mld. euro (în cazul Petrom).

2010. Surpriza de 300 mil. euro. Cu atât a crescut valoarea companiilor din top 100 în 2010 faţă de 2009, dar semnalul era destul de puternic în condiţiile în care în ultimii ani activele locale se depreciau cu zeci de miliarde de euro. Valoarea totală a companiilor din top 100 ajungea la 56 mld. euro, aproape la jumătate faţă de 2007. Explicabil, luând în considerare că numai Petrom era evaluată de bursă în septembrie 2007 la 8,4 mld. euro, iar BRD valora 5,4 mld. euro, faţă de jumătate în 2010. Uşoara creştere a valorii era considerată un prim semnal pozitiv într-o econo­mie care pierduse aproape 150.000 de companii.