Unilever: Acum, detergenţii Dero şi Omo produşi la Ploieşti ajung în toate colţurile Europei

Autor: Cristina Rosca 06.12.2011

Unilever, al doilea cel mai mare producător local de bunuri de larg consum nealimentare, a investit 50 de milioane de euro în ultimii doi ani în creşterea cu 30% a capacităţii de producţie a fabricii de detergenţi de la Ploieşti.



"Am reuşit să creştem cu 30% capacitatea fabricii de detergenţi de la Ploieşti, asfel încât acum deservim majoritatea pieţelor din Europa. Acum, detergenţii Dero şi Omo produşi pe plan local ajung în toate colţurile bătrânului continent", spune Marc Desenfans, preşedintele Unilever South Central Europe, la una dintre puţinele sale ieşiri în presă în ultimii doi ani.

Belgianul a fost numit în această funcţie în iunie 2009, în locul Alexandrei Gătej.

De la Bucureşti, Unilever South Central Europe controlează operaţiunile din mai multe ţări din regiune: România, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Albania, Macedonia, Moldova şi Kosovo. Piaţa locală este dintre acestea cea mai importantă, contribuind, potrivit ultimelor informaţii disponibile, cu peste 50% din venituri. Unilever a intrat pe piaţa din România în anul 1996, odată cu preluarea de la stat a fabricii de detergenţi Dero din Ploieşti, unde astăzi realizează produsele Omo şi Dero.

Nu au contracte cu producătorii locali de legume

Tot la Ploieşti, în apropierea fabricii de detergenţi, Unilever mai deţine şi o unitate unde se produc margarină şi condimente. Potrivit lui Desenfans, capacitatea de producţie a acestei unităţi a rămas constantă, singurele modificări operându-se la unitatea de producţie a detergenţilor.

Fabrica unde se realizează produsele Delma, Delikat şi Knorr nu are contracte cu furnizorii locali de legume în condiţiile în care, potrivit reprezentanţilor Unilever, nu există ferme locale suficient de mari care să poată susţine o colaborare continuă indiferent de condiţiile meteo şi de condiţiile economice.

Gigantul anglo-olandez din domeniul bunurilor de larg consum a deschis la Ploieşti liniile de producţie de margarină şi condimente în urmă cu mai bine de cinci ani, în urma unor relocări de la Târgu- Mureş şi Otopeni.

În cele două unităţi de producţie de la Ploieşti lucrează circa 300 de persoane. Numărul total al angajaţilor Unilever în România se ridică la aproape 600.

Evoluţii diferite

Pe o piaţă care a fost afectată de condiţiile economice dificile şi de scăderea consumului, evoluţia produselor din portofoliul gigantului a fost diferită.

"Anul acesta cel mai bine am evoluat pe segmentul de îngheţată. De asemenea, brandul Dove a avut o evoluţie pozitivă", spune Desenfans, unul dintre cei mai discreţi executivi de pe piaţa locală, care deţine însă o experientă de circa un sfert de secol în cadrul Unilever. El mai spune că la polul opus, criza financiară şi declinul consumului s-au resimţit asupra businessului de margarină.

"Creşterea preţului materiilor prime pentru margarină s-a resimţit asupra diviziei noastre de margarină". El nu oferă însă mai multe detalii privind declinul.

În România, consumul a început să scadă în 2009, iar trendul descendent a continuat şi în 2011, astfel încât declinul cumulat a ajuns la aproape 20%. În acest context, Desenfans caracterizează anul 2011 ca fiind un an dificil, acelaşi cuvânt fiind folosit şi pentru 2010.

Am reuşit stabilizarea businessului

"A fost un an dificil, iar piaţa este extrem de competitivă. Noi am reuşit însă să ne stabilizăm businessul, deşi piaţa per ansamblu a scăzut pe cele mai multe dintre segmentele pe care activăm".

Unilever activează pe segmentul alimentar cu brandurile Algida (îngheţată), Becel, Delma şi Rama (margarină), Delikat (condimente) şi Lipton (ceai), pe segmentul de îngrijire personală cu brandurile (Axe, Dove, Rexona) şi pe cel de îngrijirea locuinţei (Cif, Dero, Coccolino, Domestos sau Omo).

Pe piaţa locală afacerile totale producţie şi distribuţie - ale Unilever s-au situat anul trecut la 195 de milioane de euro. Cea mai mare parte a businessului a fost înregistrată de Unilever South Central Europe, divizia de distribuţie, respectiv 180 de milioane de euro.

În pofida scăderii consumului, afacerile Unilever au crescut pe ambele segmente, iar pe ansamblu avansul a fost de aproape 3%. Desenfans nu oferă cifre privind afacerile din acest an, însă spune că a reuşit o stabilizare a întregului business. În ceea ce priveşte 2012, belgianul spune că este dificil de făcut prognoze.

"Nu ştiu ce impact va avea situaţia din Europa asupra regiunii şi implicit asupra României. Ştim cu siguranţă că nu va fi uşor".

Pe segmentul bunurilor de larg consum principalii jucători pe piaţa locală după cifra de afaceri sunt Procter&Gamble, Unilever şi Henkel.