Italienii care fac A3 Bucureşti - Moara Vlăsiei au luat un contract de 180 de milioane de euro pe căi ferate

Autor: Andreea Neferu 12.12.2011

Ministerul Transporturilor a semnat cu firma italiană Impressa Pizzarotti un contract de 176,2 milioane de euro pentru reabilitarea a 35,4 kilometri de cale ferată din judeţele Alba şi Hunedoara, în timp ce firma gălăţeană Arcada Company, controlată de oamenii de afaceri Spiru Mantu şi Mihai Humă, a primit două contracte de reabilitare a gărilor din Brăila şi Vaslui, pentru 12,6 milioane de euro.

La finalul săptămânii trecute au mai fost semnate alte trei contracte pentru refacerea gărilor din Piatra-Neamţ, Sfântu Gheorghe şi Piteşti, costul acestor lucrări ridicându-se la 22 de milioane de euro, dar şi un contract de reabilitare a tunelurilor din zonele Braşov şi Timişoara, pentru aproape 5 mil. euro.

Semnarea acestor contracte vine în contextul în care calea ferată, "copilul nedorit de la Transporturi", aşa cum l-a numit ministrul Anca Boagiu, va beneficia anul viitor de un buget de investiţii mai mare, de circa 990 mil. euro.

Pizzarotti, care a câştigat cel mai important contract, de 176 mil. euro, pentru reabilitarea a 35,4 km de cale ferată pe ruta Coşlariu - Simeria, este una dintre firmele care au câştigat contracte importante în infrastructura rutieră, un exemplu în acest sens fiind con­struc­ţia tronsonului de autostradă Bucureşti - Moara Vlăsiei, cu o lungime de 19,5 km, construit în consorţiu cu firma italienească Tirena Scavi.

Pe de altă parte, Arcada Company a participat la o serie de reabilitări de căi ferate sau infrastructură rutieră, printre care şi reabilitarea podului şi a viaductelor peste canalul navigabil de la Cernavodă.

Arcada Company a fost anul trecut una dintre cele mai profitabile companii locale, cu un profit net de circa 9,5 mil. euro, în condiţiile în care afacerile s-au ridicat la aproape 37 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la Ministerul de Finanţe.

Ministerul Transporturilor şi-a stabilit ca prioritate pentru următorii ani reabilitarea Coridoului IV paneuropean de căi ferate, din cadrul căruia doar 211 kilometri sunt modernizaţi în prezent şi au linie dublă electrificată (Bucureşti-Câmpina, Bucureşti Nord-Bucureşti Băneasa-Fundulea şi Feteşti-Constanţa). Se mai află în execuţie încă 152 de kilometri de cale ferată, pe rutele Predeal-Câmpina şi Fundulea-Feteşti, cu o valoare contractuală cumulată de peste 542 de milioane de euro şi care au ca termen de finalizare sfârşitul acestui an.

La finalul anului trecut, în România se aflau în exploatare 10.785 de kilometri de căi ferate, însă puţin peste o treime din acestea, echivalentul a 4.020 de kilometri, erau electrificate, în creştere cu 0,4% faţă de anul 2009 (adică 18 kilometri), potrivit Institutului Naţional de Statistică.

Personalul, Acceleratul şi Rapidul dispar

Noul Mers al trenurilor, care a intrat în vigoare ieri şi este valabil până în 8 decembrie 2012, schimbă rangurile trenurilor de călători în Intercity (IC), InterRegio (IR) şi Regio (R), pe unele magistrale fiind redusă durata călătoriei.

În noul plan de mers 2011-2012 vor circula 70 de trenuri internaţionale, din care 40 InterRegio, patru Intercity şi 26 Regio, precum şi 1.336 de trenuri în trafic local, 28 fiind Intercity, 198 InterRegio şi 1.110 Regio. Tariful la trenurile Intercity şi Regio (fostele trenuri Personal) va fi păstrat, iar pentru cele de tip InterRegio se va practica un tarif intermediar între tariful celor două ranguri de tren Accelerat şi Rapid.