Interviu Dragoş Petrescu, City Grill: Criza ne-a permis să ne dezvoltăm pentru că în boom nu ne-am fi putut apropia de terenuri şi chirii
Dragoş Petrescu, 41 de ani, proprietarul lanţului de restaurante City Grill şi administratorul Caru' cu Bere, deschide la finalul acestei săptămâni Hanu' Berarilor Elena Lupescu, a doua locaţie sub acest brand, şi pregăteşte patru noi lansări anul viitor - două cafenele şi două restaurante.
Omul de afaceri, cu o experienţă de peste un deceniu în domeniu, spune că criza i-a permis să se extindă în ultimii doi ani pentru că altfel nu s-ar fi putut apropia de terenuri sau spaţii pentru vânzare care aveau preţuri şi chirii mult prea mari în anii de boom.
"În boom nu ne-am fi putut dezvolta la fel de puternic pentru că preţurile la terenuri şi chiriile erau la un nivel mult prea ridicat. Din acest punct de vedere am putea spune că pentru noi criza a fost o oportunitate".
Piaţa restaurantelor şi a cafenelelor a fost puternic afectată de criza financiară care a izbucnit în urmă cu circa trei ani. În această perioadă consumul a scăzut cumulat cu aproape 20%, motiv pentru care mai multe restaurante şi cafenele s-au închis (Zerillo's, Turabo) sau au intrat în insolvenţă (Costa Coffee şi Cup&Cino).
Totuşi Petrescu a mers contra curentului deschizând cafeneaua City Cafe din Aeroportul Otopeni, brutăria BackWerk de pe bulevardul Magheru şi pe final de an lansează după patru ani de recondiţionări Hanu' Berarilor Elena Lupescu.
"Investiţia în amenajare va fi de circa 1,5 milioane de euro, iar investiţia totală, cu clădirea pe care noi acum o deţinem, depăşeşte 3 milioane de euro." Omul de afaceri care a început munca în domeniu în cadrul gigantului american McDonald's a cumpărat casa Elenei Lupescu, soţia regelui Carol al II-lea, în 2007 şi de atunci a lucrat la restaurarea clădirii.
"Fiind clădire monument istoric am lucrat astfel încât să păstrăm toate elemente decorative, toate detaliile. Mai mult, vrem să păstrăm aceeaşi atmosferă din perioada aceea (anii '20, n.red.)". În prezent lucrările de restaurare sunt finalizate, însă potrivit lui Petrescu, mai este de lucru la decorare. Fiecare dintre încăperile localului va avea o temă specifică. "Una va fi camera scrisorilor, o alta va fi camera evenimentelor de ceremonie, iar alta va avea ca temă Lisabona, oaşul unde Elena Lupescu s-a retras în exil împreună cu regele".
Petrescu spune că pentru a înţelege mai bine viaţa Elenei Lupescu şi pentru a se inspira la decorarea localului, a mers la Lisabona şi a vizitat casa unde aceasta a locuit cu regele.
Berăriile merg cel mai bine
Berăria Hanu Berarilor Elena Lupescu, care are 200 de locuri înăuntru şi va mai avea alte 200 pe terasă, este a treia din grupul City Grill, după Caru' cu Bere şi Hanu' Berarilor Oprea Soare. Grupul mai deţine restaurantele City Grill, cafenelele City Cafe, brutăriile BackWerk, restaurantele Buongiorno, barul Cantina Sport Bar şi şaormeria Bundetot.
Decizia lui Petrescu, unul dintre cei mai puternici români din domeniul restaurantelor, de a deschide o nouă berărie în această perioadă marcată de problemele de la nivel european şi de reticenţa românilor de a consuma este explicată chiar de el prin faptul că acest segment a avut o evoluţie pozitivă. Mai mult, s-a dezvoltat mai bine decât celelalte divizii. "Clienţii vin în continuare deşi nu este la fel de uşor ca înainte de 2009. Sunt conştient că piaţa e în dificultate, însă oamenii au nevoie şi de relaxare." Petrescu spune că la berăriile din grup oamenii vin pentru bere, pentru show-ul de muzică, pentru dansuri şi pentru atmosferă.
În ceea ce priveşte clienţii, aceştia aparţin tuturor categoriilor sociale - de la studenţi şi pensionari la bancheri.
Cafenelele sunt cele mai lovite
Dacă berăriile au fost cele mai performante, cafenelele au fost cele mai afectate de criză, pentru că, potrivit lui Petrescu se renunţa mai uşor la o cafea decât la o masă în oraş. În ultimii doi ani criza a şters de pe harta locală mai multe zeci de cafenele.
Unele lanţuri au intrat în insolvenţă (Costa Coffee sau Cup & Cino), iar altele şi-au redus considerabil numărul de unităţi (Turabo).
Motivele care au dus la această situaţie au fost chiriile, preţurile mari practicate şi faptul că obiceiul de a bea cafea în oraş este abia la început. "Avantajul nostru a fost că nu am avut o expunere mare pe segmentul cafenelelor", spune Petrescu.
El a deschis anul acesta a treia locaţie City Cafe în cadrul noului terminal al Aeroportului Otopeni şi spune că a fost o alegere inspirată. Anul viitor are în plan alte două cafenele şi două restaurante convenience. Mai multe detalii nu oferă încă.
Cel mai bun an
Planurile de viitor se bazează pe faptul că anul 2011 a fost cel mai bun an din istoria de 12 ani a grupului deţinut de Petrescu.
"Rezultatele au depăşit uşor aşteptările noastre pe 2011, în special datorită performanţelor bune ale berăriilor. Vom termina anul cu un avans de 16 procente".
Anul trecut grupul de restaurante şi cafenele a avut afaceri de 16 mil. euro, ceea ce înseamnă că în 2011 businessul ar putea depăşi 18,5 mil. euro.
În ceea ce priveşte 2012, omul de afaceri este optimist şi vorbeşte de creşteri.
Optimismul său stă în faptul că are două berării tinere (cele două unităţi Hanu' Berarilor), care încă nu şi-au atins potenţialul maxim. De asemenea, noile deschideri BackWerk şi City Cafe vor ajunge la maturitate în 2012.
Vin mai mulţi, dar bonul este mai mic
Dragoş Petrescu spune că bonul mediu a scăzut, însă afacerile au reuşit să crească datorită faptului că numărul de clienţi a crescut. "Bonul a scăzut, însă nu pentru că oamenii mănâncă mai puţin, ci pentru că am mizat pe promoţii şi reduceri şi preţul final a scăzut".
Toate restaurantele şi cafenelele lui Petrescu - mai puţin cele două brutării Backwerk - au zilnic 11.000 de clienţi. Caru' cu Bere are 2.000 de clienţi, pe când Hanu' Berarilor Oprea Soare 1.200. În ceea ce priveşte cea mai nouă locaţie - Hanu' Berarilor Elena Lupescu - Petrescu se aşteaptă în prima jumătate de an la 500-600 de clienţi pe zi, pentru ca ulterior numărul acestora să crească.
Bonul mediu în berărie este de 23 de lei, mai mare decât în restaurantele City Grill, unde ajunge la 18 lei.
Dragoş Petrescu (41 de ani)
-
A absolvit Institutul Politehnic Bucureşti în 1995, şi are un Executive MBA ASSEBUS Kennesaw State University, 2005
-
Dragoş Petrescu a luat pulsul pieţei ospitalităţii ca store manager la McDonald's în programul de aplicare pentru franciză
-
În 1999 a pus bazele lanţului de restaurante La Mama împreună cu Cătălin Mahu, dar după şase ani a cedat partea sa şi a decis să continue singur, cu o altă reţea- City Grill.
-
La circa un an de la intrarea pe piaţă cu propriul lanţ de restaurante, omul de afaceri a extins segmentul, inaugurând cafenelele City Cafe.
-
În 2006 Petrescu şi partenerul său Daniel Mischie preiau administrarea uneia dintre cele mai vechi berării - Caru' cu Bere.
-
În 2007 grupul City Grill decide să intre pe un segment superior de restaurante şi preia fostul restaurant Casa di David pe care îl transformă în Buongiorno
-
La sfârşitul lui 2009 deschide Hanu' Berarilor, o altă berărie într-o clădire istorică, pe spaţiul fostului restaurant Casa Bucur din centrul Capitalei.
-
În aceeaşi perioadă grupul City Grill adaugă în portofoliu alte două branduri - pub-ul Cantina Sport Bar şi shaormeria Bundetot.
- Ultima mişcare a grupului este încheierea unui parteneriat cu germanii de la BackWerk pentru preluarea francizei de brutării.
Afacerile lui Dragoş Petrescu
- City Grill
- 5 restaurante
- 1.573 de locuri (dintre care 750 pe terase)
- Buongiorno
- 2 restaurante
- 288 locuri (din care 100 pe terase)
- Caru' cu bere
- 1 restaurant
- 580 locuri (din care 80 pe terasă)
- Hanu' Berarilor Oprea Soare
- 1 restaurant
- 800 locuri (din care 500 pe terasă)
- Hanu' Berarilor Elena Lupescu
- 1 restaurant
- 400 de locuri (din care 200 pe terasă)
- City Café
- trei cafenele
- 550 de locuri (din care jumătate pe terase)
- Cantina Sport Bar
- 1 restaurant
- 280 de locuri (din care 200 pe terasă)
- Bundetot
- 1 shaormerie
- BackWerk
- 2 brutării
- Urmează să se deschidă în 2012
- 2 cafenele City Cafe
- 2 restaurante convenience