Lindab: Renovările generează 40-50% din vânzări, faţă de doar 10% înainte de criză

Autor: Andreea Neferu 13.12.2011

Producătorul de sisteme metalice şi de ventilaţie Lindab România, subsidiara locală a grupului suedez cu acelaşi nume, spune că 40-50% din vânzările de pe piaţa de acoperişuri şi învelitori vin din renovări de locuinţe, în creştere de la doar 10% în perioada de criză.

Acesta este un nou semnal că românii preferă să-şi renoveze casele existente în loc să construiască altele noi.

"Balanţa a înclinat în favoarea reno­vă­ri­lor, segment ce a crescut semnificativ de la an la an, începând cu 2008. Dacă înainte de acest moment doar 10% din piaţă era re­pre­zentată de renovări, astăzi cifra a ajuns la 40-50% din totalul vânzărilor", spune Andrei Sul­yok, director general al Lindab Ro­mâ­nia.

Deşi nu oferă estimări privind cifra de afaceri de anul acesta, Sulyok spune că Lindab "a depăşit problemele pieţei şi ne-am menţinut la un nivel similar cu 2010". Compania a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 84,2 milioane de lei (circa 20 de milioane de euro), potrivit Registrului Comerţului.

"2011 a fost un an mai stabil decât 2010 din punct de vedere politic, ceea ce a asigurat şi o oarecare stabilitate economiei, implicit şi domeniului construcţiilor. Bineînţeles, problemele pieţei nu au dispărut", explică Sulyok, care adaugă că piaţa materialelor de construcţii a fost afectată în continuare de tendinţa de scădere generalizată a pieţei imobiliare, de declinul puterii de cumpărare a populaţiei şi de îngreunarea condiţiilor de creditare şi a finanţărilor pentru antreprenori.

Şeful Lindab România estimează că piaţa autohtonă de acoperişuri şi învelitori, pe care activează şi Lindab, a rămas anul acesta la un nivel similar celui din 2010, de circa 120-140 de milioane de euro. "Considerăm că motivul principal a fost lipsa investiţiilor, atât în proiecte din zona rezidenţială, cât şi cea nonrezidenţială. Aceasta din urmă a înregistrat totuşi o creştere de circa 4% după primele 9 luni, pentru că încă de la începutul anului s-a demarat construcţia mai multor proiecte de anvergură".

Lindab deţine în România o unitate de producţie la Ştefăneştii de Jos, judeţul Ilfov, care are o capacitate de producţie anuală de 3,5 milioane de metri pătraţi de ţiglă metalică, 3,2 milioane de metri pătraţi de tablă cutată trapezoidală, un milion de metri pătraţi de casete structurale şi 1.000 de kilometri de tubulatură de ventilaţie. De asemenea, compania mai are o unitate de producţie la Floreşti, judeţul Cluj, unde fabrică 800 de kilometri de tubulatură de ventilaţie pe an.

Compania are în prezent 130 de angajaţi şi îşi comercializează produsele printr-o reţea de 200 de parteneri de distribuţie, dar şi prin intermediul celor 20 de centre logistice Lindab Regional.

Sulyok spune că în condiţiile în care 2012 este an electoral, nu poate face pre­vi­ziuni foarte exacte privind evoluţia pieţei ma­te­rialelor de construcţii, însă aten­ţio­nează că me­diul de afaceri are nevoie de sta­bi­litate şi pre­dictibilitate pentru a construi ceva du­rabil. "Noi vom intra în 2012 cu o ati­tu­dine de optimism prudent. Una dintre opor­tu­ni­tăţile concrete de creştere este pro­gra­mul amplu de reabilitare şi reconstrucţie de bazine de înot în toată ţara, program în care sperăm să fim incluşi", afirmă Sulyok.

Lindab concurează pe piaţa locală a materialelor de construcţii metalice cu jucători precum Megaprofil sau Ruukki.

Export în Rusia

Lindab România a livrat anul acesta pentru prima oară produse în Rusia, în cadrul unui proiect de construire a unei noi fabrici pentru producătorul de medicamente Nycomed. Astfel, Lindab România a livrat casete de faţadă de 7.000 de metri pătraţi în valoare de 260.000 de euro pentru fabrica aflată în localitatea Iaroslavl, situată la circa 250 de kilometri la nord de Moscova. Compania nu a oferit însă estimări privind ponderea exporturilor în totalul cifrei de afaceri de anul acesta.