Familia Moraru vine cu un nou brand pe piaţa sucurilor dominată de multinaţionale

Autor: Ioana David 15.12.2011

Violeta Moraru, care împreună cu soţul Valerii Moraru controlează afacerea din industria apelor minerale Azuga Waters, spune că în ianuarie 2012 începe producţia noului brand de băuturi răcoritoare, Santiago, cu care va intra în această piaţă.

"Acum negociem cu reţelele listarea acestor produse", a spus Violeta Moraru, care a adăugat că brandul va fi comercializat în trei variante: portocale, lămâie şi zmeură.

Familia Moraru şi-a anunţat încă de la începutul acestui an intenţia de a intra pe piaţa băuturilor răcoritoare, însă până acum nu se ştia numele brandului pe care îl aruncă în lupta cu multinaţionalele din această industrie şi nici data exactă la care va avea loc lansarea.

Piaţa băuturilor răcoritoare este dominată de giganţi precum Coca-Cola şi PepsiCo, iar dintre firmele româneşti cei mai mari jucători sunt European Drinks şi Romaqua.

Rulajele acestora sunt de ordinul sutelor de milioane de euro. Spre exemplu, îmbuteliatorul Coca-Cola HBC România a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,74 mld. lei (414 mil. euro), conform datelor de la Registrul Comerţului.

Violeta Moraru a spus că Santiago se va încadra în segmentul value (economic) de preţ, în timp ce în segmentul premium vor aduce un brand diferit, despre care nu a dorit să ofere mai multe informaţii.

Afacerea cu ape generează companiei o cifră de afaceri de 34-35 mil. lei (8,1 mil. euro) anul acesta, în timp ce pentru 2012 bugetul este de 50-55 milioane de lei (11,9 milioane de lei).

Rezultatele pot fi considerate bune având în vedere că este un business recent al soţilor Moraru, cunoscuţi mai degrabă prin intermediul afacerii cu bere Azuga.

Ce businessuri au mai avut

Cei doi soţi au ieşit în 2009 din businessul cu bere Azuga în care se implicau încă din 2001. Atunci, familia Moraru a vândut compania către Ursus, liderul pieţei de bere. Ursus a închis fabrica de la Azuga la scurt timp de la preluare, dar a închiriat facilităţile către familia Moraru, care produce aici apă plată şi carbogazoasă.

Anul acesta, proprietarii Azuga Waters au declarat că sunt interesaţi de activele de la Azuga unde deja îmbuteliază apă în baza unui contract de închiriere. În prezent, nu se ştie dacă cele două părţi au bătut palma în această afacere.

La începutul anului 2010 familia Moraru a demarat îmbuteliarea brandului de apă Azuga Apă de Izvor, pe segmentul economic de preţ, prin intermediul companiei Azuga Waters.

Anul acesta compania a inaugurat şi fabrica de la Catalina (judeţul Covasna), acolo unde îmbuteliază Perla Covasnei în urma unor investiţii de 5 milioane de euro (la care s-au adăugat alte 2 milioane de euro în distribuţie şi promovare).

Familia Moraru nu este la primul contact cu antreprenoriatul, în condiţiile în care ei şi-au început afacerile în urmă cu 13 ani, când cei doi aveau o companie de transport, pentru ca în 2001 să facă prima investiţie în berea Azuga, moment în care au cumpărat un pachet minoritar. A urmat o majorare de capital, iar în 2004 cei doi au devenit majoritari.

Cu cine concurează pe piaţa apelor minerale

Pe lângă familia Moraru, şi alţii au sesizat potenţialul pieţei de apă minerală, unul dintre puţinele segmente ale pieţei bunurilor de larg consum încă dominate de companii cu acţionariat românesc.

Dacă familia Moraru deţine brandurile Azuga Apă de Izvor şi Perla Covasnei, marii jucători au în portofoliu branduri precum Borsec (Romaqua), Dorna (Coca-Cola) sau Izvorul Minunilor (European Drinks).

Recent au intrat pe piaţă şi Bilbor (al producătorului berii Tuborg) sau Aqua Carpatica (deţinută de omul de afaceri Jean Valvis).

Piaţa de apă se ridică la peste 10 mil.hectolitri şi are o valoare de peste 300 mil. euro, iar consumul per capita este în jurul a 50 de litri anual.