Noua „Madam Bulandra”/ de Amalia Enache

Autor: Amalia Enache 23.12.2011

E poreclita de colegii din teatru "Madam Bulandra", pentru ca nu-i slabeste o clipa. Actrita Ofelia Popii respira teatru, si ar vrea ca toti din jur sa respire ca ea, alert si hotarat. De la teatrul din Sibiu, unde joaca, le-a atras atentia marilor regizori care ii dau roluri principale. A castigat deja doua premii UNITER pentru cea mai buna actrita, si unul de interpretare la Festivalul de la Edinburgh. Este modelul de romanca extrem de inzestrata, dar care si munceste incredibil de mult. Repeta si 20, 30 de ore incontinuu, joaca simultan in atatea piese incat le-a pierdut numaratoarea, traieste mai multe vieti deodata si spune ca aceasta "anormalitate" o ajuta sa fie normala. Isi traieste toate fanteziile pe scena, pentru ca noi, spectatorii, sa gustam teatru de cea mai buna calitate.

Uneori, e femeie tradata (D'ale canavalului, regia Silviu Purcarete). Alteori, femeie usoara (Balul). Eroina, alcoolica, servitoare ori batrana ramolita. (Felii, regia Lia Bugnar). Actrita Ofelia Popii a aratat ca pe scena poate sa fie si neom. Nici femeie, nici barbat. Drac. S-a impus clar in rolul Mefisto, in Faustul lui Silviu Purcarete care ei i-a adus premiul de interpetare la Edinburgh si recunoastere in Romania. La festivalul national de teatru de anul acesta i-a avut "spectatori" si pe Victor Rebengiuc sau Andrei Serban. A fost aplaudata indelung. In octombrie, la Bruxelles, seful Comisiei Europene, Jose Manuel Barosso, s-a dus dupa spectacol sa o felicite. "Uluitor - spunea Barosso -, cata energie, cata forta, probabil ca esti foarte obosita."

Obosita? Un talent exceptional, sarisera deja entuziastii cand au remarcat-o, un talent cu care umple sali de spectatori. Ofelia insa mai are un secret. "Repeta 20-30 de ore - spune Constantin Chiriac, director Teatrul Radu Stanca Sibiu - , este un animal ciudat, are nevoia asta de munca, sta in fata usii mele si ma intreaba: Eu in ce joc?, «Ofelia, dar joci in zeci de spectacole», «stiti ca ma ingras aici la mana daca nu muncesc»."

"E si o hapsaneala la mine - declara Ofelia Popii -, vreau sa traiesc mai mult decat altii si mai intens. As munci si mai mult, la cum sunt eu construita am nevoie de asta."

E zi de spectacol. Unul in care apare doar Ofelia. Intr-o ora, are de scos din ea 7 personaje. Azi inca repeta ore in sir 7 stari, 7 tonuri, 7 oameni, 7 vieti. Se grabeste, se machiaza, se opreste ca un copil obosit si murmura mereu, mereu, textul. Joaca. Gata.

Nu vorbim de tot ce a jucat pana acum. Nu stie cifra pieselor in care joaca simultan in acest moment. Roluri principale, grele. "Deja toata lumea o stie, ea e Doamna Bulandra", precizeaza Constantin Chiriac. Mai precis, Madam Bulandra ii spun colegii, pe la spate sau verde-n fata, pentru forta, intuitie si mai ales pentru inepuizabila capacitate de munca pana la agasarea celorlati.

"Iti place cand ti se spune Madam Bulandra?" "La inceput nu mi-a placut, dar acum ma amuza." "Eu sunt vazuta putin autoritara si mi se pare ca nu se munceste suficient, cum am o voce puternica, nu-i slabesc pana nu fac cum vreau eu."

Dar si pe ea se mai gaseste cine sa o certe: oameni din public. I se spune sa stea dreapta la filmare, doar e fata tanara... Publicul are intotdeauna dreptate. Si cand aplauda, si cand nu, spune cea care la 18 ani, trebuia sa dea la ASE. A fugit in ultimul moment de acasa si a dat la teatru. Dupa facultate, a urmat cea mai urata perioada din viata ei. Parea ca nici un teatru nu avea vreun loc liber pentru ea. "M-a sunat atat de mult si de insistent - isi amninteste Constantin Chiriac -, incat la un moment dat m-a enervat, bine, chemati-o!" Acum, 10 ani mai tarziu, inca invata rolurile pe dinafara chiar inainte sa le primeasca si repeta ca un copil tocilar. Si explodeaza in spectacole. Vrea tot. Acapareaza. "Unde nu are parteneri buni, ii calca in picioare", spune directorul teatrului.

Dupa premiul UNITER, o privea lung, intr-o complicitate de nespeart. Actor si el, coleg la teatrul din Sibiu, Ciprian ii e iubit de 4 ani. Se intersectasera insa prima data in urma cu aproape 14 ani, la admiterea la teatru. Se contrazic de dragul contrazicerii. Adevarul este ca, sapte ani mai tarziu, s-au intalnit in Hamlet, pe scena, parteneri. Acum, in rol de iubita: "probabil ca altcineva n-ar intelege sa nu fi atat de mult in relatie, pentru ca altceva iti ocupa mintea."

Acum, in rol de iubita, cand e cu Ciprian, Ofelia chicoteste tot timpul. Se inteleg, chiar si atunci cand se cearta, pentru focul comun: teatrul. "Ma tot gandesc la Rebengiuc si doamna Mihut care spun ca ei nu vorbesc acasa despre teatru. Noi avem niste scadaluri despre teatru acasa de nu stiu cum nu ne dau afara din bloc." Motive ar mai fi, caci actrita are doar teatrul in minte.

E legenda teatrului din Sibiu pentru cheltuielile la cumparaturi. Toti o tachineaza.

"Sunt binecunoscuta pentru telefoanele pe care le dau in noapte regizorilor. Noaptea, daca am nelamuriri de text."

Ofelia e un spectacol in sine. Se lasa privita, admirata, tachinata, dar mai ales vrajta de personajele ale caror vieti le traieste. Apropiatii mi-au spus ca trebuie domolita. Mi-au spus si ca e aur pur. Ca trebuie sa ne bucuram ca e de-a noastra. Cum se bucura ea de noi.

"Mult timp am spus ca pe mine ma iubeste Dumnezeu, dar pe mine ma iubesc si oamenii, am intalnit oameni buni." "Nu cred ca daca as fi avut o viata mai usoara intelegeam atatea. Fericirea nu tine de conditiile materiale."

Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romnia, te iubesc!" din 4 decembrie 2011