Românii iau "medalia de argint" la inaugurări de autostrăzi: 58 km în 2011, faţă de 217 km la polonezi şi 41 km la unguri

Autor: Andreea Neferu 10.01.2012
Polonezii au reuşit să finalizeze anul trecut 217 kilometri de autostrăzi, de aproape patru ori mai mulţi decât a finalizat Ministerul Transporturilor de la Bucureşti.


Polonia, România, Ungaria şi Bulgaria au finalizat anul trecut, cumulat, circa 335 kilometri de autostrăzi, însă polonezii conduc detaşat la acest capitol, în contextul în care în 2011 şi-au îmbogăţit reţeaua de autostrăzi cu încă 217 kilometri, ajungând la circa 1.200 kilometri în total.

Urmează România, cu 58 kilometri finalizaţi în 2011, Ungaria cu 41,6 kilometri şi Bulgaria cu 19 kilometri. În ceea ce priveşte însă ierarhia în funcţie de lungimea totală a reţelei de autostrăzi, Polonia este pe primul loc, cu aproape 1.200 kilometri, urmată de Ungaria (peste 1.100 kilometri), Bulgaria (aproape 500 kilometri) şi România (392 kilometri).

România a finalizat anul trecut 58 de kilometri de autostrăzi: Arad-Timişoara şi inaugurări parţiale ale tronsoanelor Medgidia-Constanţa şi centura la profil de autostradă a Constanţei. Pe de altă parte, polonezii au deschis circulaţiei în 2011 un număr de 217 kilometri de autostrăzi: trei tronsoane pe autostrada A1, care traversează ţara de la nord la sud, un tronson pe autostrada A2, care traversează ţara de la est la vest, dar şi centura la standard de autostradă a oraşului Wroclaw, potrivit lui Mikolaj Karpinski, purtător de cuvânt al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Economiei Maritime din Polonia.

De departe, cea mai spectaculoasă inaugurare la nivel de Europa Centrală şi de Est rămâne însă tronsonul de 106 kilometri deschis circulaţiei de polonezi la începutul lunii decembrie, cu şase luni înainte de termenul de finalizare anunţat iniţial, scrie thenews.pl.

Noul tronson de 106 kilometri, a cărui cons­trucţie a demarat în urmă cu doi ani şi pe care se va putea circula fără nicio taxă de autostradă până în luna mai a anului viitor, va reduce timpul de par­curgere cu maşina a rutei Poznan (vestul Poloniei)-Berlin (Germania) cu cel puţin două ore.

Constructorul auto­străzii a fost firma A2Strada, controlată în proporţie de 50% de Jan Kulczyk, considerat cel mai bogat polonez, iar construcţia autostrăzii a costat 1,1 miliarde de euro (preţul pe fiecare kilometru fiind de circa 10 mil. euro).

Ungurii, care în 2010 au dat în folosinţă 156,6 kilometri de autostrăzi, nu au fost la fel de "harnici" şi în 2011, în contextul în care au finalizat 41,6 kilometri. "În 2011 am inaugurat două tronsoane de autostrăzi: M43 între Szeged şi Mako, cu o lungime de 34,6 kilometri şi un cost de 60,5 miliarde de forinţi (193 milioane de euro - n. red.) fără TVA, şi M85, centura la standard de autostradă Enese, cu o lungime de 7 kilometri şi un cost de 5,8 miliarde de forinţi (18,5 milioane de euro - n. red.)", a declarat Daniel Loppert, reprezentant al companiei ungare de dezvoltare a infrastructurii naţionale (Nemzeti Infrastruktura Fejleszto).

Cu alte cuvinte, autostrăzile inaugurate anul trecut de unguri au costat de la 2,6 până la 5,6 milioane de euro pe kilometru, fără TVA.

Pe de altă parte, în Polonia costul de construcţie al unui kilometru de autostradă se ridică la 42,5 milioane de zloţi (circa 9,5 milioane de euro - n. red.), cel puţin în cazul contractelor semnate în anii 2010 şi 2011, spune Karpinski, purtătorul de cuvânt în cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Economiei Maritime de la Varşovia.

România are în prezent 434 de kilometri de autostrăzi în curs de execuţie, valoarea contractelor pentru construcţia acestora ridicându-se la 4,1 miliarde de euro.

Cu alte cuvinte, costul mediu al unui kilometru se ridică la 9,4 milioane de euro, similar celui din Polonia, dar şi celui din Bulgaria. Tronsonul de 19 kilometri din autostrada Lyulin, situat la sud de Dunăre şi inaugurat anul trecut, i-a costat pe bulgari circa 185 milioane de euro, adică 9,7 milioane de euro pe kilometru, potrivit portalului de ştiri klassa.bg.

"Costurile arată că media se păstrează pentru ţările nou intrate în Uniunea Europeană. Ca şi o consecinţă a aderării la Uniunea Europeană, probabil că obliga­tivitatea alinierii la standardele şi normele europene duce indirect şi la alinierea costurilor de execuţie. De reţinut este şi faptul că autostrăzile construite sunt situate oarecum pe acelaşi tip de relief în România, Polonia şi Ungaria", a afirmat Florin Popa, managing partner al companiei de consultanţă în construcţii Vitalis Consulting.

El a adăugat că deşi România a inaugurat mai mulţi kilometri de autostrăzi anul trecut comparativ cu Ungaria şi Bulgaria şi mai puţini kilometri faţă de Polonia, "trebuie să avem o privire de ansamblu şi să luăm în considerare lungimea totală a autostrăzilor existente în fiecare ţară".