Petroliştii au încasat o amendă record pentru o benzină folosită numai de Daciile vechi

Autor: Roxana Petrescu 12.01.2012

OMV Petrom, Rompetrol Downstream, Lukoil România, MOL România şi Eni România au încasat la începutul acestei săptămâni, de la Consiliul Concurenţei, o amendă de circa 205 milioane de euro, pentru că au decis în comun în 2008 să scoată din piaţă un sortiment de benzină, Eco Premium. Dar cât de important era acest sortiment de benzină, ce vânzări aducea în 2008 şi de ce retragerea lui a dus la această amendă istorică?

Potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor din piaţă, în 2008 vânzările de benzină Eco Premium se ridicau la circa 120 de milioane de euro. Astfel, petroliştii au riscat o amendă record pentru o benzină care reprezenta în 2008 numai 2% din piaţă şi care era folosită numai de Daciile vechi, modelele 1.300, 1.310 şi Papuc.

"În perioada pretinsei încălcări, Eco Premium repre­zenta aproximativ 2% din piaţa românească de carburanţi", au declarat reprezentanţii Petrom într-un raport emis la finele anului trecut.

De altfel, în rezultatele prezentate de MOL România în primele nouă luni ale anului 2008 compania explica faptul că retragerea sortimentului de carburant Eco Premium în aprilie a dus la o scădere a cotei de piaţă cu două puncte procentuale, în contextul în care competitorii firmei încă mai aveau în stocuri acest tip de carburant.

Astfel, dacă în 2008, în România s-au comercializat circa 5 milioane de tone de carburanţi, adică aproape 1,6 milioane de tone de benzină şi 3,4 milioane de tone de motorină, numai 2% din totalul pieţei a fost reprezentat de benzina Eco Premium, un carburant cu un conţinut mare de sulf şi plumb.

Surse din piaţă spun că la nivelul anului 2008 vânzările în volume de benzină Eco Premium s-au ridicat la circa 116 milioane de litri. Potrivit preţurilor de referinţă de pe site-ul Petrom, un litru de benzină Eco Premium costa circa 3,8 lei. Astfel, în 2008, la nivel de piaţă, vânzările pentru acest sortiment de carburant au fost de circa 120 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

De altfel, 2008 a fost ultimul an în care acest sortiment de carburant s-a găsit în benzinării şi perioada marcată de cele mai mici vânzări în volume.

"Vânzările în volume pentru acest tip de carburant au înregistrat o evoluţie descendentă marcată mai ales de schimbările care au avut loc în piaţa auto. Astfel, dacă în 2005 vânzările de Eco Premium reprezentau circa 14% din piaţă, în 2006 acestea au ajuns la 10%, în 2007 ele au fost de 7%, iar în 2008 au ajuns la 2%. Acest carburant putea fi folosit numai de maşinile vechi, de Daciile 1300, 1310 şi Daciile Papuc", spun surse din piaţă.

Reprezentanţii companiilor petroliere nu au oferit un punct de vedere până la închiderea ediţiei.

Specialiştii din piaţa auto spun că mărcile de Dacii care utilizau acest tip de carburant, mai scump decât alte sortimente, au înregistrat o scădere abruptă în ultimii ani, astfel că dacă la nivelul anului 2005 circulau peste un milion de astfel de maşini, anul trecut numărul lor era mai mic de 700.000.

Aşa că petroliştii aveau toate argumentele comerciale să retragă acest sortiment de carburant din piaţă, lucru pe care l-au şi făcut.

De altfel, într-un comunicat al Petrom din noiembrie 2008 firma spunea că a retras din piaţă benzina Eco Premium pentru că a devenit "un produs necompetitiv, care nu mai era cerut de clienţii companiei". La acel moment, nici Lukoil şi nici MOL nu mai vindeau acest sortiment după luarea unei decizii în cadrul Asociaţiei Române a Petrolului, organizaţie care cuprinde toate marile nume din piaţa petrolieră.

Problema a fost, în opinia Consiliului Concurenţei, nu una de ordin comercial, raţiunea retragerii acestei benzine fiind perfect justificată din acest punct de vedere, ci una legată de modul în care s-a luat această decizie. Consiliul Concurenţei a spus când a anunţat amenda că firmele schimbau mail-uri între ele, că s-au înţeles, ceea ce este ilegal.

"Singurul lucru pe care noi îl interzicem este ca firme concurente să schimbe informaţii, să-şi armonizeze comportamentul", a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. Astfel, deşi aveau o justificare comercială, petroliştii au luat o amendă record, de 205 mil. euro, sancţiunea fiind de altfel o premieră la nivel european.

D&B David şi Baias, avocaţii OMV Petrom în dosarul amenzii

Casa de avocatură D&B David şi Baias, firmă asociată companiei de audit şi consultanţă PricewaterhouseCoopers, a asistat, alături de Schoenherr şi Asociaţii, grupul OMV Petrom în investigaţia Consiliului Concurenţei privind un presupus cartel în piaţa carburanţilor, care s-a lăsat cu amenzi de 205 mil. euro. În acelaşi dosar, D&B David şi Baias a reprezentat şi firma ENI, care a fost amendată cu 11,2 mil. lei.

În ultimii ani casa de avocatură coordonată de către Sorin David a mai reprezentat şi companii precum Orange, Profi, Farmexpert sau Actavis în investigaţii ale Consiliului Concurenţei. Cristi Moga