Tarom pierde prima dată în istorie poziţia de lider la traficul de pasageri. Wizz Air devine lider

Autor: Mirabela Tiron 31.01.2012

În patru ani compania de stat a adunat pierderi de aproape 200 de milioane de euro.



Compania aeriană de stat Tarom a transportat anul trecut 2,19 milioane de pasageri, sub nivelul prognozat şi cu 510.000 de oameni mai puţin faţă de low-costul ungar Wizz Air, care a devenit astfel cel mai mare transportator aerian de pe piaţa românească, raportat la acest indicator.

În 2010, operatorul de stat a transportat 2,1 milioane de pasageri, iar pentru anul trecut Tarom estima 2,4 milioane de pasageri.

"Conform rezultatelor, Tarom a reuşit să îşi menţină o cotă de piaţă constantă, atât în 2010, cât şi în 2011, precum şi un nivel constant de pasageri transportaţi în 2011, în pofida unui context economic nesigur şi a competiţiei acerbe din industria de transport aerian", a declarat pentru ZF Gabriela Bordea, directorul general al Tarom.

Ea a mai precizat că anul trecut au fost implementate măsuri de optimizare a reţelei de rute, măsuri care s-au reflectat în faptul că numărul de pasageri a rămas constant în condiţiile în care capacitatea de zbor a fost diminuată cu 9% faţă de anul 2010, în scopul eficientizării operaţiunilor. Tot în acest context, anul trecut au ieşit din flotă două avioane de tip Boeing 737-800, care la sfârşitul anului au fost relivrate către proprietar. Compania nu a făcut publice rezultatele financiare pe anul trecut, care sunt în curs de auditare.

Potrivit unor surse citate de Mediafax, operatorul de stat a finalizat anul trecut cu pierderi de 252,18 milioane de lei (58,6 mil. euro, la un curs de 4,3 lei la un euro), mai mici cu 24,16% faţă de anul anterior.

În cazul în care acestea sunt şi datele pe care le va raporta oficial Tarom, atunci compania de stat a bifat pierderi de 193,7 mil. euro în perioada 2008-2011.

Anul trecut, Tarom şi-a menţinut o cotă de piaţă constantă, de 22% în România, cu 2,19 milioane de pasageri transportaţi, au transmis oficialii companiei. Cota de piaţă pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti (Otopeni) a fost de 40%, pe segmentul curselor regulate şi al curselor charter. Cota de piaţă a fost menţinută la acelaşi nivel cu cel de anul precedent, în condiţiile în care operatorul aerian român a redus numărul curselor regulate externe, încetând operarea pe anumite destinaţii precum Bari, Valencia, Zürich şi Riga, şi în condiţiile în care şi alte companii aeriene au intrat pe piaţa românească în cursul anului trecut.

Tarom a transportat 1,28 mil. pasageri pe curse externe, gradul de încărcare a curselor regulate externe fiind similar cu cel din 2010, de 61%.

Pe rute interne Tarom a transportat 613.267 de persoane, iar restul din curse charter sau pasageri din parteneriatele în code-share cu alte companii aeriene.

Tarom a înregistrat o creştere a cotei de piaţă cu 7% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent, ajungând la o cotă de 84% pe rute interne. Pe segmentul curselor regulate interne, gradul de încărcare a înregistrat o uşoară creştere, de la 67% în 2010 la 69% în 2011.