Un film SF se toarnă în Marea Neagră: Vaporul gigantic de 1 mld. $ supranumit nava Enterprise din Star Trek le aduce pe Petrom şi Exxon aproape de o descoperire istorică: gaze la mari adâncimi

Autor: Roxana Petrescu 06.02.2012

Petrom, cea mai mare companie locală, şi ExxonMobil, gigantul petrolier american, au primit o veste bună din adâncurile Mării Negre, zonă în care pentru prima dată în istoria României se fac lucrări de explorare la adâncimi de peste 1.000 de metri.

După ce au investit zeci de milioane de dolari, la finalul săptămânii trecute cele două companii au anunţat că Domino-1, prima sondă de explorare în ape de mare adâncime din sectorul românesc al Mării Negre, indică prezenţa gazelor naturale, dar că deocamdată este prea devreme în procesul de explorare şi evaluare a datelor pentru a specula dacă se vor dovedi comerciale sau nu.

Cu toate acestea, vestea vine într-un mo­ment în care România îşi arată încă o dată de­pendenţa faţă de gazele din import, în special faţă de cele aduse din Rusia, în con­tex­tul în care pe fondul temperaturilor extrem de scă­zute consumul a ajuns la un nivel record, iar im­porturile acoperă circa o treime din acesta.

Un eventual succes în Marea Neagră ar pu­tea scădea factura pe care România o achită anual intermediarilor care au contracte cu Gazprom.

"Am încercat să reuşim să supravieţuim aces­tei vremi rele cu nişte gaz din Rusia, să sperăm că vom găsi o altă soluţie în perioada următoare", a declarat preşedintele Traian Băsescu la începutul întrevederii pe care a avut-o la finele săptămânii trecute cu reprezen­tanţii celor două companii petroliere.

Artilerie de miliarde pentru vânătoarea de hidrocarburi

Deşi nimeni până acum nu s-a avântat să dea vreo estimare privind potenţialul de hidro­car­buri al zonei de mare adâncime din Marea Neagră, artileria grea folosită în acest proiect de Petrom şi ExxonMobil ar putea fi un indiciu că acolo sunt îngropate resurse semnificative.

La finele anului 2008, Petrom a anunţat înche­ierea unui parteneriat cu ExxonMobil pen­tru lucrări de explorare în perimetrul Nep­tun, unul dintre cele două perimetre pe care com­pania românească le are concesionate în Ma­rea Neagră care are o suprafaţă de 9.900 de kilometri pătraţi.

În vara anului 2009, cei doi petrolişti aduc în Marea Neagră un vapor de 160 mil. dolari pen­tru a începe programul de achi­ziţie seismi­că 3D, prima fază a lucrărilor de explorare.

Practic, în această etapă s-a făcut un fel de ra­dio­grafie tridimensională a straturilor geolo­gi­ce din Marea Neagră pe care posibilele zăcă­min­te de hidrocarburi apar sub forma unor pa­hare întoarse. Radiografiile nu arată însă dacă acele pahare sunt pline sau nu cu petrol şi gaze, pentru a vedea acest lucru fiind necesară fora­rea unor sonde de exploarare.

Un vas croit pentru Marea Neagră

În vara anului trecut, Petrom şi Exxon au anunţat luarea deciziei de a fora prima sondă de explorare de apă adâncă din apele româ­neşti ale Mării Negre, semn că acele "pahare întoarse" au apărut pe radiografiile făcute şi că ele sunt destul de importante pentru ca ope­ra­ţiu­nile să meargă mai departe. Astfel, la înce­pu­tul acestui an s-a dat startul lucrărilor la son­da de mare adâncime Domino-1.

Pentru a face această sondă, cele două com­­panii petroliere au adus un vas gigantic, Deep­water Champion, cu o lungime de 229 de me­tri, construit în şantierele din Coreea de Sud, dar proiectat special pentru Marea Nea­gră, care poate fora până la o adâncime de 3.000 de metri şi a cărui valoare este de un miliard de dolari.

Enterprise a aterizat în Marea Neagră

"Am înţeles că tehnologia de la bordul na­vei este ca în Star Trek?", a spus Băsescu la în­tâl­nirea cu Mariana Gheorghe, CEO al Pe­trom, şi Ian Fischer, directorul general al ExxonMo­bil Exploration and Production Ro­mania Ltd. La rândul său, reprezentantul Exxon i-a spus şefului statului că tehnologia folo­sită la forare a avansat foarte mult, putând fi comparată cu cea din serialul SF. Pe nava Deep­water Champion sonda de forare este acţio­nată prin "joystick-uri", un progres extra­or­dinar faţă de tehnologia de acum 30 de ani, a spus el.

Pentru fiecare zi în care acest monstru ma­rin forează în Marea Neagră cele două com­pa­nii petroliere scot din buznare un milion de dolari, în total, pentru realizarea sondei Do­mino-1 fiind necesare circa 90 de zile. Astfel, numai pentru această etapă sunt necesare in­ves­tiţii de circa 100 de milioane de dolari, dar dacă zăcământul va putea fi dezvoltat din punct de vedere comercial, sumele pot ajunge la 10 miliarde de dolari. Expediţia Petrom-ExxonMo­bil în Marea Neagră poate deveni astfel cel mai costisitor pariu făcut vreodată cu sub­solul României, prima ţară din lume care a avut o producţie de petrol în urmă cu mai bine de 150 de ani de zile.

Trei mii de metri sub mare

"Sonda Domino-1 este situată în blocul Neptun, la 170 de kilometri de ţărm, în ape cu adâncime de aproximativ 1.000 de metri şi este fo­rată cu tehnologie de ultimă generaţie. Ope­ra­ţiu­nile de foraj au început la sfârşitul anului 2011 şi se desfăşoară în continuare. Se esti­mea­ză că adâncimea totală a sondei va fi de peste 3.000 de metri sub nivelul mării", au declarat reprezentanţii celor două companii petroliere. Riscurile pe care le implică explorările de acest fel sunt enorme. Reprezentanţii Petrom spu­neau în urmă cu câţiva ani de zile că rata de suc­­ces este de circa 10-15%, iar rata de recu­pe­rare pentru un zăcământ este de 35-40%. În ciu­da acestor riscuri, nu numai Petrom a fost atrasă de mirajul resurselor ascunse la mari adân­cimi din Marea Neagră.

Gigantul petrolier rusesc Lukoil, care are două perimetre în Marea Neagră cu o su­pra­faţă de circa 2.000 de kilometri pătraţi, a anun­ţat la rândul său investiţii de circa 400 de mi­lioa­ne de dolari numai în faza de explorare, iar în cazul unui succes sumele ar putea ajunge la 1,5 miliarde de dolari.

Calendarul unei aventuri de miliarde

Sursa: Petrom

Provizion pentru amendă

OMV a constituit un provizion de 120 milioane euro în trimestrul al patrulea pentru amenda dispusă de Consiliul Concurenţei împotriva Petrom, sancţiune pe care compania o consideră nejustificată. "Costurile speciale nete din trimestrul al patrulea al anului trecut includ şi costuri privind personalul, dar sunt legate în principal de un provizion de aproximativ 120 milioane euro pentru amenda impusă Petrom ca rezultat al investigaţiei antitrust efectuată de Consiliul Concurenţei din România. Compania consideră că această amendă nu este justificată şi îşi pregăteşte apărarea", se spune în comunicatul transmis vineri de grup. Petrom a luat o amendă de 503,8 mil. lei, în total marile companii petroliere fiind sancţionate de Consiliul Concurenţei cu circa 900 mil. lei pentru că s-au înţeles să scoată în 2008 un sortiment de benzină din piaţă.

Enterprise în Marea Neagră

Principalele date legate de vaporul care forează prima sondă de explorare la mari adâncimi din Marea Neagră