Un film SF se toarnă în Marea Neagră: Vaporul gigantic de 1 mld. $ supranumit nava Enterprise din Star Trek le aduce pe Petrom şi Exxon aproape de o descoperire istorică: gaze la mari adâncimi
Petrom, cea mai mare companie locală, şi ExxonMobil, gigantul petrolier american, au primit o veste bună din adâncurile Mării Negre, zonă în care pentru prima dată în istoria României se fac lucrări de explorare la adâncimi de peste 1.000 de metri.
După ce au investit zeci de milioane de dolari, la finalul săptămânii trecute cele două companii au anunţat că Domino-1, prima sondă de explorare în ape de mare adâncime din sectorul românesc al Mării Negre, indică prezenţa gazelor naturale, dar că deocamdată este prea devreme în procesul de explorare şi evaluare a datelor pentru a specula dacă se vor dovedi comerciale sau nu.
Cu toate acestea, vestea vine într-un moment în care România îşi arată încă o dată dependenţa faţă de gazele din import, în special faţă de cele aduse din Rusia, în contextul în care pe fondul temperaturilor extrem de scăzute consumul a ajuns la un nivel record, iar importurile acoperă circa o treime din acesta.
Un eventual succes în Marea Neagră ar putea scădea factura pe care România o achită anual intermediarilor care au contracte cu Gazprom.
"Am încercat să reuşim să supravieţuim acestei vremi rele cu nişte gaz din Rusia, să sperăm că vom găsi o altă soluţie în perioada următoare", a declarat preşedintele Traian Băsescu la începutul întrevederii pe care a avut-o la finele săptămânii trecute cu reprezentanţii celor două companii petroliere.
Artilerie de miliarde pentru vânătoarea de hidrocarburi
Deşi nimeni până acum nu s-a avântat să dea vreo estimare privind potenţialul de hidrocarburi al zonei de mare adâncime din Marea Neagră, artileria grea folosită în acest proiect de Petrom şi ExxonMobil ar putea fi un indiciu că acolo sunt îngropate resurse semnificative.
La finele anului 2008, Petrom a anunţat încheierea unui parteneriat cu ExxonMobil pentru lucrări de explorare în perimetrul Neptun, unul dintre cele două perimetre pe care compania românească le are concesionate în Marea Neagră care are o suprafaţă de 9.900 de kilometri pătraţi.
În vara anului 2009, cei doi petrolişti aduc în Marea Neagră un vapor de 160 mil. dolari pentru a începe programul de achiziţie seismică 3D, prima fază a lucrărilor de explorare.
Practic, în această etapă s-a făcut un fel de radiografie tridimensională a straturilor geologice din Marea Neagră pe care posibilele zăcăminte de hidrocarburi apar sub forma unor pahare întoarse. Radiografiile nu arată însă dacă acele pahare sunt pline sau nu cu petrol şi gaze, pentru a vedea acest lucru fiind necesară forarea unor sonde de exploarare.
Un vas croit pentru Marea Neagră
În vara anului trecut, Petrom şi Exxon au anunţat luarea deciziei de a fora prima sondă de explorare de apă adâncă din apele româneşti ale Mării Negre, semn că acele "pahare întoarse" au apărut pe radiografiile făcute şi că ele sunt destul de importante pentru ca operaţiunile să meargă mai departe. Astfel, la începutul acestui an s-a dat startul lucrărilor la sonda de mare adâncime Domino-1.
Pentru a face această sondă, cele două companii petroliere au adus un vas gigantic, Deepwater Champion, cu o lungime de 229 de metri, construit în şantierele din Coreea de Sud, dar proiectat special pentru Marea Neagră, care poate fora până la o adâncime de 3.000 de metri şi a cărui valoare este de un miliard de dolari.
Enterprise a aterizat în Marea Neagră
"Am înţeles că tehnologia de la bordul navei este ca în Star Trek?", a spus Băsescu la întâlnirea cu Mariana Gheorghe, CEO al Petrom, şi Ian Fischer, directorul general al ExxonMobil Exploration and Production Romania Ltd. La rândul său, reprezentantul Exxon i-a spus şefului statului că tehnologia folosită la forare a avansat foarte mult, putând fi comparată cu cea din serialul SF. Pe nava Deepwater Champion sonda de forare este acţionată prin "joystick-uri", un progres extraordinar faţă de tehnologia de acum 30 de ani, a spus el.
Pentru fiecare zi în care acest monstru marin forează în Marea Neagră cele două companii petroliere scot din buznare un milion de dolari, în total, pentru realizarea sondei Domino-1 fiind necesare circa 90 de zile. Astfel, numai pentru această etapă sunt necesare investiţii de circa 100 de milioane de dolari, dar dacă zăcământul va putea fi dezvoltat din punct de vedere comercial, sumele pot ajunge la 10 miliarde de dolari. Expediţia Petrom-ExxonMobil în Marea Neagră poate deveni astfel cel mai costisitor pariu făcut vreodată cu subsolul României, prima ţară din lume care a avut o producţie de petrol în urmă cu mai bine de 150 de ani de zile.
Trei mii de metri sub mare
"Sonda Domino-1 este situată în blocul Neptun, la 170 de kilometri de ţărm, în ape cu adâncime de aproximativ 1.000 de metri şi este forată cu tehnologie de ultimă generaţie. Operaţiunile de foraj au început la sfârşitul anului 2011 şi se desfăşoară în continuare. Se estimează că adâncimea totală a sondei va fi de peste 3.000 de metri sub nivelul mării", au declarat reprezentanţii celor două companii petroliere. Riscurile pe care le implică explorările de acest fel sunt enorme. Reprezentanţii Petrom spuneau în urmă cu câţiva ani de zile că rata de succes este de circa 10-15%, iar rata de recuperare pentru un zăcământ este de 35-40%. În ciuda acestor riscuri, nu numai Petrom a fost atrasă de mirajul resurselor ascunse la mari adâncimi din Marea Neagră.
Gigantul petrolier rusesc Lukoil, care are două perimetre în Marea Neagră cu o suprafaţă de circa 2.000 de kilometri pătraţi, a anunţat la rândul său investiţii de circa 400 de milioane de dolari numai în faza de explorare, iar în cazul unui succes sumele ar putea ajunge la 1,5 miliarde de dolari.
Calendarul unei aventuri de miliarde
-
Decembrie, 2008: Petrom semnează un parteneriat cu ExxonMobil pentru explorarea zonei de mari adâncimi din perimetrul Neptun, Marea Neagră.
-
August, 2009: Petrom şi Exxon aduc în Marea Neagră un vapor de 160 mil. $ pentru cel mai mare program de achiziţie seismică 3D derulat în România. Prin acest program s-a făcut o radiografie a adâncurilor în vederea identificării de hidrocarburi.
-
Iulie, 2011: Petrom şi Exxon iau decizia de a fora prima sondă la mare adâncime executată vreodată în Marea Neagră.
-
Ianuarie, 2012: cele două companii petroliere aduc un vapor de un miliard de dolari, Deepwater Champion, pentru a începe lucrul la prima sondă de mare adâncime din Marea Neagră. Fiecare zi de lucru costă un milion de dolari. Realizarea sondei durează circa 90 de zile.
-
Februarie, 2012: prima sondă de mare adâncime din România, Domino-1, indică prezenţa gazelor naturale.
Sursa: Petrom
Provizion pentru amendă
OMV a constituit un provizion de 120 milioane euro în trimestrul al patrulea pentru amenda dispusă de Consiliul Concurenţei împotriva Petrom, sancţiune pe care compania o consideră nejustificată. "Costurile speciale nete din trimestrul al patrulea al anului trecut includ şi costuri privind personalul, dar sunt legate în principal de un provizion de aproximativ 120 milioane euro pentru amenda impusă Petrom ca rezultat al investigaţiei antitrust efectuată de Consiliul Concurenţei din România. Compania consideră că această amendă nu este justificată şi îşi pregăteşte apărarea", se spune în comunicatul transmis vineri de grup. Petrom a luat o amendă de 503,8 mil. lei, în total marile companii petroliere fiind sancţionate de Consiliul Concurenţei cu circa 900 mil. lei pentru că s-au înţeles să scoată în 2008 un sortiment de benzină din piaţă.
Enterprise în Marea Neagră
Principalele date legate de vaporul care forează prima sondă de explorare la mari adâncimi din Marea Neagră
-
Nume: Deepwater Champion, vas proiectat special pentru acces facil în Marea Neagră
-
Anul fabricaţiei: 2011
-
Constructor: Hyundai Heavy Industries, Coreea de Sud
-
Lungime: 229,2 metri
-
Lăţime: 36 de metri
-
Proprietar: Transocean, cea mai mare companie la nivel global de foraj offshore
-
Costuri de construcţie: 1 mld. $