Ceramica Iaşi şi-a dublat volumul de vânzări în trei ani şi se gândeşte la extindere

Autor: Adrian Cojocar 08.02.2012

Producătorul de cărămizi Ceramica Iaşi a ajuns anul trecut la o cotă de 20% pe o piaţă de trei ori mai mică în valoare decât în urmă cu trei ani. Compania controlată de fondul de investiţii american Advent îşi propune acum să atragă fonduri europene pentru majorarea capacităţii de producţie.



Producătorul de cărămizi Ceramica Iaşi (Brikston), simbol bursier CERE, controlat de fondul de in­vestiţii american Advent Internatio­nal, şi-a majorat anul trecut vânzările cu 23% în volum şi a ajuns la o cotă de piaţă de 20%, potrivit propriilor estimări, în condiţiile în care piaţa per ansamblu a scăzut şi anul trecut cu 7%.

Austriecii de la Wienerberger continuă să domine piaţa de materiale de construcţii cu o cotă de circa 35%, potrivit informaţiilor din pia­ţă şi au anunţat recent că încep construirea celei de-a patra fabrici din România, la Iaşi.

"Capacitatea de producţie totală a pieţei de cărămizi depăşeşte în prezent cu 50% cererea, astfel că de-abia în opt ani piaţa ar putea ajunge la nivelul capacităţii actuale de producţie, în situaţia optimistă în care piaţa ar creşte cu circa 10% pe an. Cred că lupta va fi din ce în ce mai acerbă pentru că la nivel de costuri, cele de transport şi de utilităţi se majorează în fiecare an cu circa 10%, în timp ce în ultimii trei ani piaţa de că­rămizi a scăzut în valoare cu aproximativ 64%", a declarat Iulian Mangalagiu, directorul ge­neral al Ceramica Iaşi.

Cifra de afaceri a producătorului de cărămizi s-a majorat uşor anul trecut, cu 1%, ajun­gând la 65,6 mil. lei (15,3 mil. euro), a anunţat conducerea companiei, în condiţiile în care stabilizarea pieţei de materiale de construcţii a întârziat să apară.

Mai mult, datele noului recensământ al popu­laţiei a scos la lumină alte ştiri proaste pen­tru piaţa de profil. Astfel, din cauza scăderii popu­laţiei de la 21,5 milioane de locuitori la 19 milioane de locuitori în prezent vorbim de un necesar de locuinţe de 750.000 în loc de un milion, cât se preconiza acum trei ani, potrivit conducerii companiei.

Ceramica îşi bugetase pentru acest an un avans de 7% al afacerilor, până la 69,5 mil. lei şi un profit brut mai mare cu 28%, de 10,4 mil. lei.

"Anul 2011 a adus la nivel naţional un trend descendent în domeniul construcţiilor, aspect cauzat de puterea scăzută de cumpărare a româ­nilor şi de conjunctura economică nefavorabilă. Ne dorim să creştem în continuare rezultatele Ceramica Iaşi şi sperăm că piaţa per ansamblu va rămâne la nivelul de anul trecut pentru că în ultimii ani scăderile înregistrate de aceasta s-au atenuat. Anul trecut piaţa a scăzut în volum cu 6-7%. Ne aşteaptăm la o stabilizare a pieţei în perioada următoare, iar în măsura în care şi condiţiile economice generale se vor îmbunătăţi creşterea să înceapă din 2013 - 2014", a precizat şeful Ceramica Iaşi.

Sub conducerea lui Iulian Mangalagiu Cera­mica Iaşi a reuşit în ultimii trei ani să-şi dubleze volumul de vânzări care a ajuns anul trecut la 373.000 de metri cubi de cărămidă. Piaţa de cărămidă din România a scăzut în aceeaşi perioadă cu 37%, la 1,9 milioane de metri cubi, potrivit estimărilor companiei.

"Un alt factor care a determinat creşterea la nivel naţional a cotei de piaţă a Ceramica la 20% în 2011 faţă de 6% în 2008 este reprezentat de extinderea distribuţiei pe întreg teritoriul României. Din acest punct de vedere Ceramica şi-a dezvoltat aria de distribuţie în peste 35 de judeţe din ţară", a adăugat Mangalagiu.

Ceramica Iaşi vrea încă 20% la capacitatea de producţie

După dublarea volumului de vânzări în trei ani, Ceramica se gândeşte deja la extinderea capacităţii de producţie şi încearcă să profite de fonduri europene în vederea finanţării investiţiilor.

"În anul 2012 vom atinge capacitatea maximă de producţie, dar cu ajutorul fondurilor europene pe care sperăm să le accesăm încă din acest an putem să ne majorăm capacitatea de producţie cu până la 20% în urma unor investiţii de 3 până la 3,5 milioane de euro", mai spune Iulian Mangalagiu.

În 2011 vânzările Ceramica Iaşi s-au dublat faţă de nivelul din 2008, în volum, însă din cauza scăderii puternice a preţurilor cifra de afaceri a crescut în aceeaşi perioadă cu doar 13%. Piaţa de zidărie a scăzut însă cu 37% în volum şi cu 64% în valoare, în perioada 2008-2011.

În perioada 2008 - 2009 Ceramica a derulat un amplu program de investiţii în valoare de 29 mil. euro. Planurile de investiţii ale Advent erau şi mai ambiţioase, însă compania a pus în stand-by o investiţie de 20 mil. euro pe fondul crizei mondiale care a condus la prăbuşirea pieţei de construcţii autohtone.

"În dorinţa de a rezista pe o piaţă de profil instabilă, gama de cărămizi a fost extinsă de la un numar de 5 modele la 20 de tipuri variate, în funcţie de natura şi obiectivul construcţiei. Pe lângă acestea am lansat o serie de produse pentru oferirea de originalitate şi rafinament casei şi grădinii, Brikston Garden şi Brikston Klinker", spune Mangalagiu.

Advent este departe de a-şi recupera investiţiile în Ceramica

În iunie 2007, Advent a plătit circa 22,3 mil. euro pe aproximativ 66% din acţiunile Ceramica Iaşi, pachet care a fost preluat de la salariaţii companiei. La acea dată salariaţii părea că au făcut o afacere proastă, din cauză că preţul plătit atunci de Advent era cu mult sub cotaţia unei acţiuni Ceramica Iaşi pe Bursă.

Tototdată, Advent a mai adus circa 10 mil. euro la producătorul de cărămizi printr-o majo­rare de capital destinată majorării capacităţii de producţie a companiei. Advent a achiziţionat din piaţă alte titluri ale companiei pentru care a plătit peste 3 milioane de euro, majorându-şi participaţia la 84,9% din capitalul firmei.

În prezent Ceramica Iaşi este evaluată pe piaţă la 19,9 mil. euro, iar pachetul deţinut de Advent valorează pe bursă circa 15,5 mil. euro, în condiţiile în care Advent a investit în producătorul de cărămizi peste 35 mil. euro.

Pe piaţa din România Ceramica se mai bate şi cu alţi producători de materiale de construcţii, precum Siceram, Soceram şi Cemacon Zalău.

Acţiunile Ceramica au crescut cu 52% de la începutul anului, până la un nivel de 0,75 lei/acţiune, dar sunt puţin tranzacţionate pe bursă.