Listarea Romtelecom sau mega-licitaţia de 0,5 mld. euro din telefonia mobilă nu apar în lista de priorităţi a noului Guvern

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 08.02.2012

Capitolul 14 al unui document ce circulă în media şi care pare a fi strategia de guvernare pe anul 2012 a cabinetului Ungureanu nu aminteşte nici măcar în trecere trei dintre cele mai importante probleme care ar trebui să se afle în acest an pe agenda Ministerului comunicaţiilor: strategia statului pentru o licitaţie cu miză enormă - cine va avea licenţe de telefonie mobilă în următorii 10 sau 15 ani şi cât va plăti pe ele; dacă termenul de listare al Romtelecom în acest an mai este în picioare şi ce va hotărâ statul dacă grupul OTE va propune o fuziune rapidă cu Cosmote; şi strategiile de restructurare şi eficientizare a unor companii de stat precum SN Radiocomunicaţii şi CN Poşta Română.

Singura problemă rămasă pe lista de priorităţi a MCSI care este amintită în strategie este trecerea la televiziunea digitală, un proces întrerupr brusc şi fără prea multe explicaţii de executiv în ultima fază a unei licitaţii internaţionale la care participau companii de profil din Franţa şi Austria, printre altele. Nu este clar ce vrea să facă Guvernul, însă problema este listată la capitolul "domenii de acţiune" astfel: "soluţionarea problemelor întâmpinate de proiectul pentru tranziţia la standardele de televiziune digitală (DVB-T)."

O altă problemă provocată de primul şef al comunicaţiilor din Guvernul Boc - pedelistul Gabriel Sandu - respectiv blocarea unor fonduri europene de 84 mil. euro pentru dezvoltarea reţelelor de net de mare viteză în zone defavorizate, apare pe lista domeniilor de acţiune, cu indicativul de "urgentare" a procedurilor de obţinere a fondurilor.

În rest, strategia noului guvern se aseamănă izbitor cu alte asemenea documente lansate anterior de alte echipe de la Palatul Victoria, şi conţine aceleaşi obiective strategice enunţate anterior dar care continuă să fie nerezolvate.

Iată un exemplu perfect de limbă de lemn care pare să fie copiat din strategia de guvernare a Guvernului Tăriceanu : "creşterea performanţei şi eficienţei prin reducerea incongruentelor datelor din sistemele administraţiei publice cu utilizarea extensivă a soluţiilor TIC standardizate şi interoperabile".

MCSI ar urma să fie condus de Răzvan Mustea, un economist de 33 de ani, complet necunoscut în industria IT&C.

Documentul care are titlul "Programul de Guvernare 2012" nu a fost transmis oficial către media.

Iată ce scrie în documentul care pare a fi programul de guvernare 2012 la capitolul « Societate Informaţională »:

CAPITOLUL 14. Societatea informaţională

Stadiul actual

Eforturile guvernamentale urmăresc trecerea la Societatea Informaţională în România, prin dezvoltarea serviciilor şi a sistemelor informatice de interes naţional, prin interconectarea bazelor de date publice şi introducerea principiilor de e-guvernare.

În domeniul comunicaţiilor electronice a fost demarat proiectul european RoNet, componentă esenţială a Strategiei naţionale de Broadband pentru asigurarea unei conexiuni de bandă largă la Internet în zonele geografice defavorizate şi noul Plan sectorial pentru sectorul Comunicaţii în domeniul cercetării-dezvoltării. România a obţinut Preşedinţia Consiliului Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor în anul 2013, în acest an deţinând titulatura de vicepreşedinte a Consiliului. Totodată, am continuat aplicarea proiectului "Economia bazată pe Cunoaştere", prin lansarea programului de Asistenţă Tehnică pentru utilizarea TIC în şcoli şi biblioteci. Numărul de adulţi care a utilizat servicii de alfabetizare digitală a crescut cu 35% până în iunie 2011, comparativ cu anul 2008. Până în prezent au fost depuse 28 de proiecte în cadrul programului Educaţia 2000Ă, dintre care 15 proiecte au fost declarate câştigătoare şi urmează a fi finanţate. Continuă susţinerea programelor Comenius, POSDRU, POSCCE şi Tineret în acţiune, stimularea competenţelor digitale ale elevilor şi ale cadrelor didactice, dar şi promovarea serviciilor de e-government.

Direcţii de acţiune:

@ Urgentarea derulării fazelor primare în cadrul Proiectului de realizarea la nivel naţional a unei infrastructure de Broadband (RO-NET).

@ Soluţionarea problemelor întâmpinate de proiectul pentru tranziţia la standardele de televiziune digitală (DVB-T).

@ Realizarea unei Hărţi digitale a reţelelor de comunicaţii majore din România.

@ Pregătirea documentelor legate de Agenda Digitală 2020.

@ Lansarea sistemului pentru instruirea online a funcţionarilor publici.

@ Consolidarea Programului Naţional de Super Computing.

@ Finalizarea legii privind interoperabilitatea şi a Cadrului Naţional de Interoperabilitate.

@ Gestionarea fondurilor structurale din cadrul Axei III POS CCE.

@ Derularea proiectelor finanţate din fonduri europene.

@ Creşterea calităţii, eficienţei şi gradului de utilizare a serviciilor publice electronice, prin simplificarea procedurilor administrative şi transpunerea acestora în format electronic.

@ Realizarea mediului comun informaţional pentru instituţiile administraţiei publice cu realizarea unei analize privind standardele de cost la nivelul administraţiei publice şi eficienţa administrativă privind aplicarea sistemelor TIC în administraţie.

@ Creşterea performanţei şi eficienţei prin reducerea incongruentelor datelor din sistemele administraţiei publice cu utilizarea extensivă a soluţiilor TIC standardizate şi interoperabile.

@ Utilizarea eficientă a spectrului de frecvenţă alocat. prin medierea inter-instituţională între societăţile comerciale în care statul este acţionar majoritar, implicate în procesul vizat.

@ Stimularea competitivităţii companiilor TIC, cu preponderenţă a IMM-urilor, susţinută de activităţi de promovare a acestui sector şi de o legislaţie adaptată sectorului TIC.

@ Creşterea investiţiilor efectuate de furnizorii de echipamente TI şi TC în România. Promovarea companiilor TIC precum şi comunicarea şi sprijinul asociaţiilor de profil în special în zonele slab dezvoltate din punct de vedere industrial.

@ Creşterea productivităţii şi competitivităţi companiilor româneşti prin utilizarea pe larg a platformelor de schimb electronic de date/documente între cetăţeni, companii şi administraţia publică (B2B, B2C, B2A, C2A).

@ Revizuirea cadrului legislativ referitor la statutul profesional al specialiştilor IT, investiţiilor în sectorul TIC precum şi al platformelor de schimb electronic.

@ Dezvoltarea de programe de dezvoltare a competenţelor digitale pe următoarele direcţii: alfabetizare digitală, dezvoltarea competenţelor pentru utilizarea avantajelor TIC în viaţa de zi cu zi şi dezvoltarea expertizei profesioniştilor ICT.

@ Creşterea absorbţiei absolvenţilor IT şi a persoanelor recalificate în IT prin facilităţi acordate lor şi angajatorilor lor şi prin informatizarea accelerată a sectoarelor prioritare.

@ Stimularea cercetării, dezvoltării şi inovaţiei în sectorul TIC prin atragerea de noi investitori şi furnizori de echipamente TIC care inovează şi/sau produc în România şi prin creşterea absorbţiei fondurilor FP7.