Piaţa de medicamente a spart pragul de 2,5 mld. €. Creşterea a fost de 30% în T4 din 2011

Autor: Ioana David 12.02.2012

Piaţa de medicamente a atins 2,55 mld. euro anul trecut, în creştere cu 11,5% comparativ cu 2010, arată datele companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.

Cele mai mari creşteri au fost raportate pe segmentul spitalelor, 38,8%, comparativ cu 2010.

Anul 2011 nu a adus nicio schimbare în top 10 cei mai mari jucători, toate companiile conservându-şi poziţia

Vânzările de medicamente au crescut cu aproape 30% în trimestrul patru al anului 2011 comparativ cu aceeaşi pe rioadă din 2010, în mod sur prinzător după ce în trimestrele anterioare evoluţiile au fost mult mai slabe. Susţinută de rezultatele din T4, piaţa a avans cu 11,5% la nivelul întregului an.

"Creşterea pe trimestrul patru din 2011 se explică atât prin valoarea scăzută a trimestrului patru din 2010, cât şi prin intensificarea acţiunilor sezoniere şi dezvoltarea fenomenului de export paralel, din ce în ce mai sofisticat, inclusiv la nivelul farmaciilor (...)", a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.

Exporturile paralele se referă la fenomenul prin care medicamentele sunt cumpărate de la producători, îndeosebi de la cei de originale şi revândute în statele în care preţurile sunt mai mari. Fenomenul vizează numai produsele care se eliberează pe bază de prescripţie şi au preţul reglementat de stat. În România, preţurile acestei categorii de produse sunt cele mai mici din Europa deoarece sunt impuse de Ministerul Sănătăţii prin comparaţie cu preţurile din alte state.

În acest fel, pentru distribuitori şi farmacii devine atractiv să cumpere medicamente din România (la preţuri mici) şi să revândă în alte state (la preţuri mai mari). Acest fenomen este legal, însă riscul pentru România este ca anumite produse să nu se mai găsească deorece există o cerere masivă pentru ele în alte state.

Uşoare creşteri de volume

În timp ce în valoare piaţa a crescut cu 11,5% (în euro), în volum vânzările au avansat uşor cu numai 6,6%, ceea ce indică o majoare a preţului mediu ponderat din piaţă. La nivelul anului trecut, preţul mediu a fost de 22,1 lei. În România s-au vândut anul trecut 489,5 milioane de cutii de pastile.

Din punctul de vedere al volumelor, cea mai mare creştere a fost înregistrată de medicamente care se eliberea ză fără prescripţie, de 11,4%.

De regulă, acestea urmăresc evoluţia puterii de cumpărare a populaţiei deoarece sunt plătite cash de pacienţi.

Medicamentele pentru inimă au cele mai mari vânzări din România, aproape 2 miliarde de lei (467 milioane de euro), ceea ce corespunde unei cote de piaţă de 18,1%.

Preţul mediu pe acest segment a fost de 17,2 lei. Cea mai bună evoluţie a fost a medicamentelor pentru sistemul respirator, care anul trecut s-au majorat cu 22,2%.

O piaţă conservatoare

În topul celor mai mari jucători din industria de medicamente nu a avut loc nicio schimbare de poziţii, lider menţinând-se Sanofi, secundat de Hoffmann La Roche. Cumulat, primii zece jucători au avut o cotă de piaţă cumulată de 55,8%. În eşalonul doi au existat puţine schimbări de poziţii, astfel că în top 20 nu au avut loc intrări sau ieşiri de companii. Sanofi, cel mai mare jucător, a avut vânzări de 873,8 mil. lei (207 mil. euro), potrivit datelor Cegedim România.

Ce va aduce anul 2012

În ultimul raport al Cegedim, compania nu a oferit estimări despre evoluţia pieţei de medicamente în 2012, însă cel mai probabil, piaţa va continua să crească, pe fondul unor sume mai mari alocate de stat pentru medicamente gratuite şi compensate.

Cu toate acesta, taxa de clawback (o taxă pe vânzările producătorilor) ar putea să mai tempereze din avânt. Taxa clawback există în legislaţie încă din 2009, însă până acum sumele colectate au fost modeste deoarece reglementările nu au fost clare.