Anul Dacia: Francezii au trei noi modele pentru Tanger şi unul pentru Mioveni

Autori: Bogdan Alecu , Razvan Muresan 10.02.2012

Renault va demara în acest an producţia a patru noi modele Dacia, dintre care trei vor intra în producţie la noua uzină din Maroc de la Tanger, în care francezii vor investi în total 1,1 mi­liarde de euro, şi Logan 2 la Mioveni.

Maroc acum a devenit o nouă "ame­nin­ţare" asupra economiei fran­ceze după România, cu salarii de aproape opt ori mai mici şi noi auto­mo­bile pentru care există o creştere tot mai mare în Europa.

Potrivit publicaţiei franceze Les Echos, în afara modelului Lodgy şi utilitarei, la Tanger s-ar putea asambla din a doua jumătate a anului şi viitoa­rea generaţie a lui Logan. Anul acesta la Tanger se vor produce apro­xi­mativ 70.000 de autovehicule, pentru a creşte la 250.000 de unităţi anul viitor. Dintre acestea, aproximativ 90% vor fi expor­tate, procentul fiind similar cu cel al uzinei de la Mioveni.

La Tanger se va produce Dacia Lodgy, un monovolum cu un preţ de pornire de aproximativ 12.000 de euro, jumătate din cel al unui Renault Scenic produs la Douai în Franţa, unde lucrează în prezent aproape 4.900 de angajaţi.

Pe lângă Lodgy, în Maroc Dacia va produce şi o autoutilitară de mici di­men­siuni, dar şi un vehicul recreaţional creat pe platforma utilitarei şi despre care nu s-a ştiut până în prezent.

Îngrijorarea francezilor vine în contextul în care în Franţa se produ­ceau aproape 2,7 milioane de automo­bile Renault, Citroën şi Peugeot, în România 172.000, iar în Turcia 180.000, în timp ce anul trecut în Franţa producţia a scăzut la puţin peste 1,6 milioane de maşini, în timp ce în România s-a dublat la aproape 330.000 de unităţi, iar în Turcia a crescut la 313.000. Mai mult, noua uzină din Maroc va avea din 2015 o capacitate maximă de 400.000 de unităţi anual, adică la fel ca şi cea de la Douai în 2005. Principala diferenţă dintre uzine o reprezintă salariile muncitorilor.

Conform publicaţiei franceze, la Douai în Franţa salariul mediu brut este de 1.800 de euro pe lună, la Tanger este de 240 de euro pe lună, în timp ce în România, la Mioveni este de aproximativ 890 de euro. Mai mult, datorită automatizării la Tanger vor lucra cel mult 6.000 de angajaţi, în timp ce la Automobile Dacia sunt deja 13.500. Spre comparaţie, în timp ce în România Renault cheltuieşte cu salariile aproximativ 144 mil. euro anual, în Franţa la Douai cheltuielile sunt de 105 mil. euro, iar în Maroc la Tanger se va ajunge la cel mult 17,3 mil. euro.

Aşa cum creşterea costurilor a determinat Renault să producă maşini low-cost în România, dar să proiecteze în continuare noi modele în centrul tehnologic de la Paris, acum francezii pariază pe România mai mult pe dezvoltarea de noi produse decât pe producţia efectivă a acestora.

Într-un interviu acordat ZF în luna decembrie a anului trecut, Jérôme Olive, directorul general al Automo­bile Dacia, spunea că România a trecut "la nivelul următor", aici existând deja o cultură auto şi pe lângă uzina de asamblare există, fabrici de motoare, cutii de viteze, dar şi Renault Techno­logie Roumanie, centrul tehnic unde sunt proiectate următoarele modele Dacia.

În 2012, Renault-Nissan va avea o capacitate de producţie la Tanger, folosind o singură linie de producţie, circa 30 de vehicule/oră, adică o maşină nouă la fiecare două minute, respectiv cel mult 170.000 de unităţi până la sfârşitul anului.

Investiţia iniţială este de 350 de milioane de euro, urmând să ajungă până la finalizarea proiectului la 600 de milioane, la care se adaugă 200-400 de milioane de euro în funcţie de modelele construite.

Cealaltă uzină a grupului, amplasată la Casablanca, va continua să producă modelele Kangoo VP, Kangoo VU, Logan şi Sandero. Uzina de automobile de la Tanger este cea mai mare de acest fel dintre cele situate în sudul Mediteranei, oferind peste 6.000 de locuri de muncă, potrivit estmărilor pentru anul 2015.

Noul sit de producţie este, totodată, primul la nivel mondial care funcţionează fără să producă emisii de dioxid de carbon sau alte reziduuri de ape industriale. Potrivit informaţiilor furnizate de companie, Renault şi statul marocan au înfiinţat la Tanger un institut de formare în industria auto pentru pregătirea angajaţilor uzinei, finanţat în totalitate de autorităţile locale.