Războiul preţurilor pe telecom din Franţa mută 250 de joburi în România şi Polonia

Autor: Adrian Seceleanu 22.02.2012

Decizia gigantului francez de telecom Bouygues vine după ce apariţia unui nou competitor cu preţuri foare agresive a pus piaţa pe jar, iar companiile caută să-şi protejeze profitul. În România Alcatel Lucent şi Ericsson au peste 2.000 de angajaţi care lucrează pentru operatori străini, iar companiile se aşteaptă la noi contracte.



Bouygues Telecom, unul dintre cei mai mari operatori de comunicaţii din Franţa, cu afaceri anuale de peste 5 miliarde de euro, va transfera în acest an câteva sute de posturi de muncă din domeniul tehnic în România şi Polonia, scrie ziarul francez de business Les Echos.

"Compania angajează deja în Maroc 1.000 de oameni într-un call-center, dintr-un total de 2.500, iar în 2012 va transfera în România şi Polonia un număr de 250 de posturi de tehnicieni", scrie publicaţia citată, fără a preciza ce companie a câştigat contractul de outsourcing.

Reprezentanţii Bouygues Telecom nu au răspuns întrebărilor ZF în legătură cu acest subiect până la închiderea ediţiei. În România companiile care au deja mii de angajaţi care oferă acest tip de servicii pentru clienţi externi sunt giganţii Alcatel Lucent şi Ericsson. Niciuna dintre subsidiarele locale ale celor două companii nu a făcut comentarii în legătură cu "dosarul" Bouygues Telecom.

Decizia de a externaliza câteva sute de locuri de muncă vine în contextul în care piaţa de telefonie mobilă din Franţa şi cei trei giganţi care o dominau - companiile Bouygues, Orange şi SFR - se confruntă din ianuarie cu un nou competitor foarte agresiv - Free Mobile, deţinut de Iliad - unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de net fix.

Free Mobile a lansat în ianuarie o ofertă care a resetat piaţa de telefonie mobilă din Franţa: 20 de euro pe lună pentru SMS-uri şi apeluri nelimitate (inclusiv către reţele fixe din România şi reţele mobile din SUA şi Canada).

Când a fost lansată oferta, cel mai ieftin pachet rival costa dublu, iar la Orange, SFR şi Bouygues tarifele erau şi de patru ori mai mari, potrivit datelor din Les Echos. Clienţii nu sunt obligaţi să se aboneze pentru o perioadă anume, dar nici nu primesc, odată cu acest tarif, un telefon la un preţ subvenţionat.

Oferta Free Mobile este competitivă şi în raport cu piaţa de telefonie mobilă din România, unde niciun operator nu oferă abonamente care să includă apeluri şi SMS-uri nelimitate chiar dacă unele planuri tarifare au costuri şi de peste 100 de euro.

Iliad, companie fondată de antreprenorul francez Xavier Niel, are peste patru milioane de clienţi la internet fix (furnizat atât prin fibră optică, cât şi prin tehnologia ADSL) şi venituri anuale de aproximativ 2 miliarde de euro.

Când a lansat oferta Free Mobile, Naviel - un antreprenor care a făcut primii bani oferind servicii de divertisment online pentru adulţi - şi-a atacat rivalii susţinând că aceştia şi-au tratat clienţii ca pe nişte "vaci bune de muls", pe care "i-au stors ca pe o lămâie", aluzie transparentă la tarifele practicate.

Oferta i-a şocat pe rivali şi a produs un cutremur pe piaţă - de la începutul lunii ianuarie până în prezent Free Mobile a atras aproximativ 1,5 milioane de abonaţi, potrivit estimărilor făcute de France Telecom. Free Mobile s-a lansat pe piaţă având o reţea care acoperă doar 27% din teritoriu, iar pentru restul ţării compania a semnat un acord de roaming cu France Telecom.

Les Echos: Free Mobile, o "schizofrenie franceză"

Într-un editorial cu titlul "Nebunia Free, simbolul unei schizofrenii franceze" Jean-Francis Pecresse scrie în Les Echos că un milion de francezi care s-au abonat la serviciile Iliad, transformându-l într-un succes spectaculos.

"Nu înţeleg uneori pe deplin cum promovează delocalizarea slujbelor şi a investiţiilorun fenomen pe care, pe de altă parte, îl deplâng. Free Mobile dezvăluie o schizofrenie franceză - una care opune în noi consumatorul şi producătorul, agentul economic şi cetăţeanul. Unul este ataşat de puterea lui de cumpărare, altul este ataşat de locul de muncă. Unul este în favoarea bunurilor şi serviciilor care sunt mai ieftine, altul se plânge că ţara sa oferă atât de puţine locuri noi de muncă." Pecresse scrie în acest context şi despre Dacia Lodgy, o nouă maşină care va fi produsă de Renault în Maroc: "Renault va propune aceste maşini pe piaţa europeană seducând cu preţurile atractive mii de clienţi francezi, care astăzi sunt sincer întristaţi de hotărârea grupului de a produce maşinile în Tanger".

Pecresse pune în discuţie impactul în economie al modelului de business al Free Mobile, atrăgând atenţia asupra efectelor "perverse" ale lansării serviciului. Free Mobile nu are o reţea de magazine şi şi-a externalizat call-centerele, în timp ce operatorii "tradiţionali" au reţele de sute de magazine cu mii de angajaţi.

Impactul ofertelor Free va fi o reducere a angajaţilor de la operatorii mari, delocalizări ale slujbelor în alte ţări şi o reducere a investiţiilor, spune editorialistul de la Les Echos.