Citigroup a distrus sute de rapoarte legate de credite frauduloase în loc să le cerceteze

Autor: Andreea Mindrila 27.02.2012

Citigroup a acceptat recent să plătească 158,3 mil. dolari pentru a soluţiona o plângere a procurorilor americani care au acuzat banca şi divizia de credite ipotecare CitiMortgage de fraudă. Suma este mică pentru o companie care deţine active de 1.900 miliarde de dolari, dar gestul aduce o nouă pată pe imaginea unei instituţii salvate de stat şi care încearcă să convingă că este din nou de încredere, scrie Bloomberg.

La finele lui 2009, Citigroup a acumulat 1.000 de rapoarte interne privind credite frauduloase pe care nu le-a investigat niciodată. Incapabilă să soluţioneze rapoartele, banca le-a distrus, potrivit guvernului, care a susţinut că această politică a continuat şi în 2011.

Guvernul a acuzat de mai multe ori Citigroup că a fraudat Administraţia federală a locuinţelor (FHA), o divizie a Departamentului pentru Locuinţe şi Dezvoltare Urbană care asigură creditorii împotriva pierderilor pentru diferite tipuri de credite ipotecare. Creditele FHA sunt garantate de guvernul SUA, iar scopul asigurărilor instituţiei este de a reduce costurile pentru ipotecile debitorilor cu bonitate mare, dar care nu se încadrează în condiţiile normale de asigurare.

Din 2004, Citigroup a aprobat 30.000 de credite pentru a fi asigurate de FHA, totalizând mai mult de 4,8 miliarde de dolari. Rata de default a creditelor acordate în 2006 şi 2007 a fost de 47%, potrivit plângerii depuse de guvern, unul dintre motive fiind acela că Citigroup certifica unele creditele ipote­care ca fiind calificate pentru asigurarea FHA, deşi în realitate nu respectau normele necesare. Banca a recunoscut această acuzaţie şi că nu a respectat cerinţele HUD, dar a respins acuzaţia de fraudă. Din 2005 până la jumătatea anului trecut, Citigroup nu a notificat HUD despre niciun credit fraudulos pe care l-a acordat sau subscris. Banca a început să raporteze astfel de credite doar după ce compania a primit o citaţie de la procurori în iulie 2011.

Bancherii nu-şi reduc bonusurile din cauza mustrărilor de conştiinţă

Criza financiară a adus în atenţia publicului bonusurile mari primite de angajaţii băncilor, prime care încurajează asumarea de riscuri mari. În ultimele săptămâni, principalele bănci de investiţii americane şi europene au pus la punct o serie de tactici prin care să reducă bonusurile, însă nu pentru că răspund criticilor societăţii civile. Scăderea are la bază declinul veniturilor şi reglementări mult mai aspre, scrie Financial Times.

Pentru şapte dintre cele mai mari bănci de investiţii din lume, Barclays Capital, Credit Suisse, Goldman Sachs, JPMor­gan Chase, Morgan Stanley, UBS şi Royal Bank of Scotland, veniturile au scăzut în medie cu 22% în 2011 faţă de anul precedent. Profiturile s-au redus dramatic, în medie cu 60%.