Cum s-a bătut cu criza o familie de antreprenori din turism

Autor: Iuliana Roibu 29.02.2012
Pasiunea pentru călătorii a împins-o pe Roxana Bălcescu, director executiv şi coacţionar al CMB TRAVEL (împreună cu soţul său Cristian Bălcescu), în aventura de a construi un brand pentru o agenţie de turism la începutul anilor '90.


Creşterea pieţei de la începutul anilor 2000, dorinţa clasei mij­locii de a vedea lumea şi salturile de la an la an ale pieţei de ticketing au dus la dezvoltarea agen­ţiei, care avea în 2005 afaceri de 5,5 milioane de euro, scrie revista Business Magazin (www.bmag.ro).

Încă de la început, CMB TRAVEL fusese o agenţie care ţintea clienţii up-market, vânzând vacanţe personalizate şi destinaţii exotice. Astfel, în agenţiile CMB au intrat de-a lungul timpului manageri sau antreprenori care, mulţumiţi fiind de servicii, au solicitat şi oferte pentru companiile în care lucrau. "Divizia de evenimente s-a dezvoltat astfel pe parcurs, din principiul meu de a nu refuza niciun client", povesteşte Roxana Bălcescu.

Din ofertă în ofertă pentru diverse evenimente, Roxana Bălcescu şi-a dat seama că deşi ultimii ani au fost dificili, a trecut relativ uşor peste această perioadă, când toţi colegii săi de pe piaţa de turism au dat din colţ în colţ. Familiei Bălcescu nu i-a fost deloc uşor în primul an al crizei (2008), când şi-a revizuit în scădere cifra de afaceri de la 10 la 9 milioane de euro; anul a fost însă mai prost decât se aştepta, astfel că l-a închis cu afaceri de 7 milioane de euro. Anii 2009 şi 2010 au adus scăderi mai importante (până la 4,2, respectiv 3,8 milioane de euro), iar 2011 a fost un an de stagnare, perspectivele pentru 2012 fiind de menţinere la aproximativ acelaşi nivel sau de uşoară creştere, în funcţie de noile contracte care ar mai putea intra în firmă. Ultimii ani au fost slabi pentru domeniu, iar turismul şi piaţa de evenimente au scăzut, singurul care şi-a demonstrat încă o dată stabilitatea fiind turismul corporate.

Pot fi evenimentele corporate o zonă mai profitabilă decât turismul? Sau doar mai uşor de gestionat odată cu noile reguli ale pieţei instalate în ultimii doi-trei ani?

CMB TRAVEL a început să organizeze sporadic evenimente cu mai mulţi ani în urmă. În general, cam toate agenţiile de turism îşi bazează activitatea atât pe leisure, cât şi pe turism de business, proporţia dintre cele două variind în funcţie de specificul agenţiei. Cele mai multe agenţii de turism recunosc însă că cea mai profitabilă activitate a lor este ticketingul (vânzarea de bilete de avion către companii), aceasta fiind cel mai des întâlnită activitate a ceea ce este numit generic turism corporate. Dar cerinţele clienţilor companii merg de multe ori mai departe de atât, aceştia începând să ceară team-buildinguri, organizarea de incentives (vacanţe organizate pentru partenerii de afaceri) şi, cel mai frecvent, evenimente corporate.

"Ne-a fost destul de clar încă din perioada 2004 - 2005 că segmentul organizării de evenimente va urma un curs ascendent în anii următori", spune Roxana Bălcescu, care organizase deja în 2006 câteva evenimente şi nu avea un plan clar dacă şi cum va evolua acest segment al afacerii. O experienţă neplăcută cu angajaţii săi a făcut-o să se gândească mai bine: în timp ce un eveniment organizat de agenţia sa se desfăşura undeva în zona Sibiului, i s-a adus la cunoştinţă că angajaţii săi nu îşi făceau treaba cum ar trebui. "M-am urcat în maşină şi am plecat pur şi simplu la Sibiu fără ca angajaţii mei să ştie şi mi-am găsit personalul care trebuia să asigure asistenţa şi derularea evenimentului la restaurant luând prânzul şi stând relaxat, ca la cafenea. Situaţia aceasta era inacceptabilă şi trebuia să înceteze imediat", povesteşte Roxana Bălcescu. Acela a fost momentul când a simţit că organizarea de evenimente trebuie să se dezvolte ca o divizie separată, în care lucrează acum 10 persoane.

"Am schimbat stafful, am început conceperea de norme şi politici de implementare a unor soluţii specifice care să vină în întâmpinarea companiilor şi, nu în ultimul rând, am luat decizia de a conduce personal această divizie de evenimente, numită - cum altfel? - CMB EVENTS", povesteşte Roxana Bălcescu.

CMB EVENTS a intrat astfel pe o piaţă puternic concurenţială: industria locală de reuniuni - cunoscută la nivel internaţional prin conceptul MICE (Meetings, Incentive, Conferences, Exhibitions) - reprezintă un segment de piaţă a cărui valoare a ajuns la sfâr­şitul anului 2008 la un nivel de circa 150 de milioane de euro. 2009 a frânat vizibil tendinţa de creştere a veniturilor din organizarea de evenimente corporate, comerciale, asociative sau adminis­tra­tiv-gu­ver­na­mentale, arată datele Romanian Convention Bureau (Asociaţia Organizatorilor Profesionişti de Conferinţe şi Expoziţii din România), iar 2010 şi 2011 au stabilizat această piaţă în jurul valorii de 100 de milioane de euro, după cum spun acum specialiştii din domeniu.

"Primul an după înfiinţarea CMB EVENTS a fost extraordinar, au venit mulţi clienţi noi, am primit feedback pozitiv şi de pe această poziţie am intrat în perioada de criză, când cerinţele companiilor în materie de evenimente s-au rafinat şi au căpătat noi valenţe: a devenit tot mai important ca evenimentul de vânzări să îşi atingă obiectivul pentru organizator, dar şi pentru invitaţii săi, sau ca declanşarea motivaţională a angaja­ţilor să se întâmple într-un interval de timp mult mai scurt ca în trecut şi toate acestea cu bugete mai mici", povesteşte Roxana Bălcescu prin ce a trecut piaţa în ultimii ani.

Chiar dacă piaţa de evenimente a fost afectată de criză, după cum arată şi datele RCB, scăderea nu se compară cu cea din turism, unde scăderea pieţei a fost mult mai mare (cu aproape 50% în cei trei ani de criză), foarte afectate fiind vacanţele individuale.

Astfel, în ultimii trei ani ponderea evenimentelor în întreaga activitate a crescut de 2,3 ori, iar anul trecut activitatea CMB TRAVEL (care reprezenta activitatea de bază a companiei din anii trecuţi, în special prin turism individual) a reprezentat doar 29% din cifra de afaceri.

Activitatea corporate a avut însă o pondere de 71%, din aceste procente 39% fiind evenimentele (conferinţe sau seminarii).

Din divizia CMB EVENTS fac parte segmentele de evenimente corporate, conferinţe, seminarii, teambuilding, incentives şi petreceri de companie. Industriile preponderente pentru care lucrează divizia sunt farma, oil & gas şi companii cu reţele largi de distribuitori din celelalte industrii.

"Segmentul corporate îşi revine mai repede şi într-un ritm stabil din criză", crede Roxana Bălcescu, care speră că standardele pe care le-a impus în firmă (politici clare de calitate şi organizare sau înţelegerea clară a nevoilor şi bugetului clientului) şi faptul că sunt în general cunoscuţi în piaţă pentru evenimente cu un număr mediu de 150 de participanţi vor face mai uşoară creşterea bazei de clienţi pe viitor.

Acum, CMB EVENTS ţinteşte companiile de pe segmentul mediu din punctul de vedere al bugetelor alocate organizării de evenimente.