N-a avut ochi pentru criză: Pavăl s-a apropiat de 500 mil. euro cu reţeaua Dedeman

Autor: Cristi Moga 29.02.2012

Compania de bricolaj Dedeman, controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău, continuă să surprindă prin evoluţia cifrei de afaceri, care s-a apropiat anul trecut de pragul de 500 de milioane de euro.

Firma a încheiat anul 2011 cu afaceri de peste două miliarde de lei (476 mil. euro), consolidându-şi poziţia de lider într-o piaţă cu o concurenţă puternică, reprezentată de companii precum Praktiker, OBI sau Hornbach din Germania, Bricostore (Franţa) sau BauMax (Austria).

"Nivelul de jumătate de miliard de euro sperăm să îl atingem anul acesta, oricât de greu va fi. Sunt lucruri mărunte care fac diferenţa", a declarat pentru ZF Dragoş Pavăl, directorul general şi acţionarul majoritar al companiei.

În acelaşi timp, germanii de la Praktiker au anunţat o scădere de 24% a vânzărilor în primele nouă luni ale anului trecut, în timp ce austriecii de la BauMax au înregistrat o "creştere uşoară", pe fondul deschiderii unui magazin.

Şi creşterea Dedeman a fost susţinută de investiţiile în extindere, compania alocând anul trecut aproape 60 mil. euro pentru deschiderea a cinci magazine în Tulcea, Alba Iulia, Baia Mare, Drobeta Turnu- Severin şi Cluj-Napoca.

Prin deschiderile de anul trecut, compania a ajuns la o reţea de 26 de magazine, iar anul acesta numărul lor va depăşi 30 de unităţi.

"Obiectivul pentru anul acesta este să deschidem cinci magazine şi să creştem cifra de afaceri cu 10%", a mai spus Pavăl.

În prezent, cea mai extinsă reţea de bricolaj este Praktiker, cu 27 de magazine, dar pentru moment compania germană nu are planuri de extindere.

Al doilea magazin la Constanţa, săptămâna viitoare

Prima deschidere din acest an pentru Dedeman este programată săptămâna viitoare, la Constanţa, unde lângă magazinul Selgros din oraş va fi inaugurat cel de-al doilea magazin al companiei din oraşul de la malul mării.

Pentru o afacere din comerţ, Dedeman a avut în perioada 2006 - 2010 şi o marjă netă de profit ridicată, cuprinsă între 8 şi 13%, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. "Ne-am atins obiectivele şi în ceea ce priveşte marja de profit", mai spune Pavăl.

Dacă marja companiei s-a menţinut între aceleaşi valori, profitul Dedeman pe 2011 s-ar putea situa în intervalul 40 - 60 de milioane de euro.

Potrivit calculelor ZF, Dedeman a reuşit pe parcursul anului trecut şi o îmbunătăţire a vânzărilor medii per magazin, de la 19,8 milioane de euro în 2010 la 20,3 milioane de euro, indicator la care compania concurează doar cu germanii de la Hornbach, care au însă un format de magazine mai mare şi o reţea mai restrânsă.

Calculele ZF ţin cont de cele 21 de magazine ale companiei Dedeman de la începutul anului trecut, care au avut astfel un an complet de funcţionare, precum şi de numărul de luni în care magazinele inaugurate în 2011 au fost operaţionale.

Peste 5.000 de angajaţi

Dedeman a mai sărit pe parcursul anului trecut un prag, în ceea ce priveşte numărul de angajaţi, care a ajuns la 5.000, în timp ce germanii de la Praktiker, care au cu un magazin mai mult, au încheiat 2011 cu 2.000 de salariaţi, în scădere cu peste 300.

Astfel, în timp ce magazinele Dedeman au, în medie, câte 185 de angajaţi, în reţeaua Praktiker numărul salariaţilor a scăzut la o medie de 74 pentru fiecare magazin.

Anul 2012 nu a început tocmai încurajator pentru piaţa construcţiilor şi, implicit, nici pentru cea de bricolaj, în condiţiile în care piaţa rezidenţială nu dă deocamdată semne de revenire. În plus, vânzările au fost afectate şi de zăpada din ultimele săptămâni.

"Vânzările au fost afectate serios de zăpada din februarie, dar luăm în calcul în fiecare iarnă o perioadă de «hibernare», care poate dura chiar şi trei luni. Dacă este doar o lună, este în regulă", consideră Pavăl.

Pornită ca o afacere de familie, cu un magazin în Bacău de câteva zeci de metri pătraţi, reţeaua Dedeman s-a dezvoltat ulterior regional, acoperind majoritatea oraşelor importante din zona Moldovei, iar din 2008, când criza bătea la uşă, a început expansiunea naţională. Profitând de reducerea preţurilor la terenuri, fraţii Pavăl au dus în ultimii trei ani reţeaua Dedeman din Constanţa la Arad, Timişoara sau Reşiţa şi din Baia Mare la Turnu-Severin, Craiova sau Bucureşti, pariu care a făcut din compania băcăuană cel mai mare retailer român şi liderul pieţei de bricolaj. În topul celor mai mari companii cu acţionariat privat românesc, Dedeman se află alături de firmele Grup Servicii Pe troliere (Gabriel Comănescu), RCS&RDS (Zoltan Teszari) sau Interagro (Ioan Niculae).