Bărbaţi urbani (III). Tehnosexualul/ de Alexandru Ciolan

Autor: Alexandru Ciolan 02.03.2012

Dacă desuetul retrosexual, consumistul metrosexual şi artificial-reparatorul ubersexual mai aveau (în indicata ordine descrescătoare) ceva în comun cu sexualitatea, hipermodernul tehnosexual, atunci când numeşte reprezentantul unui stil de viaţă, nu îşi merită sufixoidul decât în măsura în care desemnează un palid, foarte îndepărtat (ca să nu ofenseze) fetişism.

Engl. technosexual este un cuvânt-valiză format în anul 2004 de un creativ, Ricky Montalvo, din techno(phile) Ă (metro)sexual. (Pentru puţinii necunoscători ai termenului, să spunem că un creativ este geniul urban al zilelor noastre, formatorul, prin inventivitate publicitară, de irepresibile nevoi de consum. ) Oportunistul (mai mult decât inventivul) Ricky Montalvo nu a făcut decât să înlocuiască, în reţeta de succes a metrosexualului, ingredientele cosmetice cu cele electronice. (Tinerii păreau mai dispuşi să cheltuiască pentru a fi în pas cu tehnologia decât cu moda.) Blatul e acelaşi, numai siropul diferă: "un dandy narcisist care nu îşi iubeşte doar propria persoană, ci şi stilul urban de viaţă şi gadgeturile; un bărbat heterosexual care nu îşi neglijează latura feminină, dar are şi o slăbiciune pentru electronice precum telefoanele mobile, PDA-urile, computerele, programele de calculator şi web-ul". Un an mai târziu, în 2005, compania Calvin Klein avea să înregistreze cuvântul ca marcă, sperând că va construi un brand. N-a fost să fie, generaţia sms-urilor, a mesajelor instant şi a internetului miroase imediat şiretlicurile de marketing.

La noi, cuvântul apare în presă pe la sfârşitul anului 2006, când o revistă online pentru femei îl aşeza, fără nicio explicaţie, într-o înşiruire de bărbaţi de tip nou: "Nu ştiu în ce măsură contează că suprabărbatul este denumit metrosexual, smoothie, ubersexual, tehnosexual etc." (kudika.ro 18 X 06). Cinci ani mai târziu, la început de 2012, în cuprinsul unui articol (adevarul.ro 2 I 12) întâlnim, într-o indistinctă contiguitate, trei tipuri de tehnosexuali:

1. metrosexualul tehnofil al lui Ricky Montalvo ("Metrosexualii cu unghiile făcute şi preocupaţi excesiv de propria imagine sunt întrecuţi de tehnosexuali - obsedaţi de tehnologie, dar şi de ei înşişi");

2. tânărul născut în anii '80-'90, vizat de campania din 2007 a firmei Calvin Klein, care-l ispitea cu "primul parfum pentru generaţia tehnosexuală", conform declaraţiei preşedintelui de atunci al companiei ("Termenul de «tehnosexual» a fost brevetat de Calvin Klein şi reprezintă prima generaţie de «gadget freeks» (ciudaţii gadgeturilor - n.r.). Potrivit lui Lori Singer, vicepreşedintele de marketing de la Calvin Klein (de fapt, de la Coty - nota noastră), citat de presa internaţională, «tehnosexualii sunt generaţia tânără, care se caracterizează mai degrabă prin intermediul mediilor de comunicare folosite decât prin trendurile din muzică sau modă pe care le-au urmat»");

3. fetişistul sexual morbid atras de androizi ("Titlul de «primul tehnosexual» i-a fost atribuit unui bărbat de 33 de ani din Georgia, Zoltan, care s-a plictisit să-şi tot caute partenera ideală, aşa că s-a hotărât să şi-o construiască singur. Zoltan a creat o femeie-robot cu care susţine că are o relaţie stabilă şi cu care este fericit chiar şi din punct de vedere sexual").

Opusul tehnosexualului este ecosexualul sau vegansexualul (am scris despre el în articolul Ecologismul alimentar şi sexual, la care trimitem). Cea mai fantezistă caracterizare a lui o face, pe metropotam.ro, o anume Gina: "Ştire: vegansexualul este noul metrosexual, care înainte era doar un băiat mai îngrijit" (12 XII 07). Cum le zici matale, Ginuţo, mai rar!

Exemplificări şi datări pentru sensurile şi cuvintele noi din acest articol veţi găsi în ediţia a treia a DCR (Dicţionarul de Cuvinte Recente), aflat în pregătire la Editura Logos.