România este a treia piaţă din regiune pentru Heineken. „Pet-ul de Bucegi“ aduce vara 30% din volumul vândut

Autor: Mirabela Tiron 01.03.2012

Producătorul de bere Heineken, care are în portofoliu branduri precum Heineken, Silva, Ciuc Premium sau Golden Brau, a finalizat anul trecut cu afaceri de un miliard de lei (245 de mil. de euro), în creştere cu 11,5% faţă de anul anterior, după ce a vândut cu 7,5% mai mulţi hectolitri de bere. Anul trecut compania a obţi­nut cea mai mare cifră de afaceri din 2006.

"După volumul de bere vândut, România este a treia piaţă pentru Heineken în Europa Centrală şi de Est, după Rusia şi Polonia. Aproape 30% din volumul de bere pe care îl vindem în România în sezonul de vară este în sticle la doi litri şi jumătate de Bucegi", a declarat Andrew Quayle, directorul financiar al companiei.

Heineken este primul producător de bere care anunţă rezultatele financiare pe anul trecut şi care estimează o cotă de piaţă de 32-33% după indicatorul vânzări. Olandezii de la Heineken câştigă teren în industria berii după ce liderul după cifra de afaceri din 2010, Ursus, a înregistrat o scădere cu 6% a vânzărilor în perioada octombrie-decembrie 2011 faţă de acelaşi interval din anul anterior.

Piaţa berii a avut o creştere de aproape un procent anul trecut, ceea ce reprezintă primul semnal pozitiv din această industrie, care a pierdut aproape 20% din volum în 2009 şi 2010, relevă calculele ZF pe baza datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

Investesc în promovarea la terasă

Andrew Quayle a mai susţinut că firma se concentrează pe promovarea berii pe stradă, la terase, prin umbreluţe şi mai puţin pe canalele TV. El spune că datorită mixului de produse pe care le vinde Heineken pe piaţă, cifra de afaceri şi profitul au crescut cu "double digit" (peste 10%). "Deşi România este în top 3 al pieţelor după volumul de bere vândut, când vinde vorba de venituri se poziţionează sub Polonia, Rusia, Austria şi Grecia, având în vedere că preţul berii este mult mai mic decât în celelalte ţări."

Cele mai mari rulaje în industria berii se fac în retail, care reprezintă 72% din total, potrivit unui raport al firmei de consultanţă Ernst & Young, aferent anului 2010. Preţul mediu al unui litru de bere în acest canal este de 0,8 euro (inclusiv TVA), în timp ce în HoReCa (hoteluri şi restaurante) preţul este de 1,7 euro pe litru.

Dacă aceste preţuri s-au menţinut anul trecut, ar rezulta că românii au lăsat peste 800 de milioane de euro în industria ospitalităţii şi circa 969 mil. euro în retail. În total, românii au cheltuit pentru bere aproape 1,8 mld. euro anul trecut, potrivit calculelor ZF.

Au vândut activele fostei fabrici de bere din Haţeg

Compania Heineken deţine în România patru fabrici, la Constanţa, Craiova, Miercurea-Ciuc şi Târgu-Mureş. Olandezii au scos la vânzare de mai multe luni terenul de pe Şoseaua Orhideelor din Capitală (lângă pasajul Basarab) cu o suprafaţă de 27.000 de metri pătraţi, unde a funcţionat Fabrica de bere Griviţa, închisă în 2004, dar şi terenul unei foste fabrici din Arad.

Anul trecut, olandezii au vândut activele fostei fabrici din Haţeg. Potrivit unor surse din piaţă, cumpărătorul este compania Termogaz Company, cu sediul în Haţeg şi care activează în construcţii. Firma este deţinută cu pachet majoritar de Miron Dorel Gărdean. Reprezentanţii Heineken nu au oferit mai multe detalii legate de vânzarea fostei fabrici în care era produsă bere sub brandul Haţegana.

Cei mai mari producători de bere de pe piaţa locală sunt Ursus Breweries, Heineken, Bergenbier, URBB şi Romaqua (cu brandurile Albacher şi Dorfer).

La nivel mondial, volumul vânzărilor Heineken a urcat anul trecut cu 11%, la 213,9 milioane hectolitri de bere, în timp ce veniturile au avansat cu 6,1%, la 17,1 miliarde euro. Profitul net al grupului a scăzut însă uşor, la 1,43 miliarde euro.