Energia, magnet pentru investiţii: miza este pe bursă şi zona fierbinte a regenerabilelor

Autori: Alexandru Matei , Gabriel Razi 01.03.2012
Companiile din energie se aşteaptă în acest an la încasări mai mari datorită cotaţiei ridicate a barilului de petrol - indicator bugetat de toţi marii jucători la peste 100 de dolari. Cu toate că preţurile vor rămâne sus, cererea va continua să sufere din cauza turbulenţelor generate de criza datoriilor din Europa. În acest context, mai multe companii din energie se pregătesc să facă până la sfârşitul acestui an pasul către bursă. Aici vor intra în "ghearele investitorilor", însă analiştii se arată încrezători că giganţii energetici vor face faţă atacurilor pieţei. Rămâne de văzut însă câţi investitori vor fi dispuşi să pună banii pe masă pentru acţiunile Romgaz sau Hidroelectrica.


Preţul benzinei la pompă nu va scădea atât timp cât cotaţia petrolului pe pieţele internaţionale nu va coborî sub pragul de 100 do­lari/ba­ril, au spus reprezentanţii celor mai importante companii petroliere din România - Rompetrol, Mol şi OMV Petrom, în cea de-a doua zi a ZF Power Summit 12. Pentru moment ieftinirea petrolului este însă scoasă din calcule, având în vedere tensiunea ce continuă în nordul Africii, dar şi criza iraniană.

"Avem o estimare a bugetului pe baza unui preţ de 100 de dolari pe barilul de petrol. Am făcut hedging pe 101 dolari pe baril", a explicat Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom.

O poziţie similară a avut-o şi Marius Ghica, CEO al Rom­petrol Group Corporate Center, care a spus că nu doar preţul pe­trolului contează în ecuaţia pre­ţului final al benzinei la pompă, ci şi cursul de schimb. De altfel, aşa ex­plică ofi­cialul Rom­petrol şi scum­pirea mai rapidă a benzinei în România com­pa­rativ cu ţările din Vest.

"Este vorba de­spre factori structurali. Barilul în 2009 era 40-50 de dolari, iar astăzi este 120 de dolari. În 2009 cursul de schimb era mai jos decât este acum. Toţi factorii aceştia deter­mină evoluţia preţului în lei la pompă. Din analizele noastre, chiar şi în aceste condiţii, întreaga influenţă a fost translatată către consumator pentru că piaţa poate absorbi într-o anume măsură toate aceste influenţe. Trebuie mers cu analiza mai departe de ce vedem la pompă. Una dintre explicaţii este raportul dintre leu şi dolar şi cel dintre euro şi dolar. Nu văd alţi factori de influenţă. În afară de preţul ţiţeiului nu văd influenţe masive. La noi a contribuit şi creşterea TVA-ului", a explicat Marius Ghica, CEO al Rompetrol Group Corporate Center.

În acelaşi ton, Kinga Daradics, CEO al Mol România, a estimat că limita minimă pentru preţul petrolului în acest an este cota de 100 de dolari pe baril. Totuşi, în opinia executivului care conduce divizia locală a gigantului maghiar, cotaţia va continua să fie direct dependentă de contextul geopolitic internaţional.

"Este vorba despre o industrie globală. Preţul petrolului este afectat de evoluţiile politice, de Africa de Nord şi de Orientul Mijlociu, este o piaţă volatilă. Piaţa globală are o volatilitate ridicată. Partea de cerere depinde de cererea care vine din economiile emergente. Nu ne aşteptăm la preţuri mai mici de 100 de dolari per baril", a declarat Daradics.

Ca şi în prima zi a evenimentului, invitaţii la ZF Power Summit 12 au vorbit despre importanţa pe care sectorul energetic o are în calculul procentelor de creştere economică de la sfârşitul fiecărui an. La unison, participanţii la summit au subliniat că nu se aşteaptă la creşteri spectaculoase ale economiei în acest an. Mai mult, ei estimează că economia locală va continua să fie dependentă de cea europeană. O sursă de creştere economică poate fi, pe lângă sectorul ener­getic, şi "industria in­teli­genţei", adică sec­torul IT, potrivit Ma­rianei Gheorghe, CEO al OMV Petrom.

"Am încredere în piaţa românească pen­tru că are potenţial de creştere peste EU 27. Avem o bază mai joasă decât economiile dezvoltate din Uniu­nea Europeană. Sunt domenii strategice cu atractivitate, industria energetică, agricul­tura. Sunt trei sectoare atractive pe baza că­rora se poate dez­volta economia. Există însă şi industria inteligenţei româneşti care poate contribui la creşterea economică. Vorbesc despre industria IT, creaţie, industria auto, film, care sunt ele­mente competitive. Această in­dustrie a inteligenţei poate duce la dezvoltarea Ro­mâniei", a spus Mariana Gheorghe.

Deşi multe dintre sectoarele economiei sunt "pe roşu", având evoluţii ne­gative în ultimii trei ani, sectorul ener­getic mai are încă pârghii de creştere. După boomul eo­lian vine cel al energiei solare, iar această evoluţie ar putea reprezenta un adevărat pol generator de locuri de muncă şi investiţii.

"Tot ce fierbe în acest moment în piaţă este zona de energie regenerabilă, în special partea de eoliene, lucruri de care vom bene­ficia şi noi. Începe şi boomul pe energia foto­voltaică. Se interesează foarte multă lume în legătură cu această zonă", a declarat Cristian Secoşan, director executiv al Siemens România.

Power Summit 12 a fost organizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Enel, Petrom, GDF Suez, E.ON, Opel, Renania, Vodafone, Alpha Bank, Signal Iduna şi Samsung.

Marius Ghica, CEO al The Rompetrol Group Corporate Center



Kinga Daradics, CEO al Mol România


Victor Iova, product manager Opel Southeastern Europe

Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom

Iñaki Beroetta, CEO al Vodafone România

Dumitru Chisăliţă, consilier al ministrului economiei

Cristian Secoşan, director general al Siemens

Gicu Firu, corporate brokers manager la Signal Iduna