Pambac Bacău, cu ochii pe exporturi, după ce a făcut cel mai bun profit din ultimii patru ani

Autor: Gabriel Razi 05.03.2012
Pambac Bacău, unul dintre cei mai mari producători din industria locală de panificaţie şi morărit, a închis anul trecut cu un profit brut de 4 mil. lei (0,94 mil. euro), acesta fiind şi cel mai bun rezultat din ultimii patru ani. Profitul brut este cu 80% mai mare decât cel din 2010, creşterea venind în contextul reducerii de costuri apărute după ce compania a reuşit să achite toate datoriile către bănci.


"Profitabilitatea s-a îmbunătăţit în 2011. Un factor important în atingerea acestor rezultate a fost reducerea semnificativă a cheltuielilor financiare - datoriile pe termen mediu şi lung fiind zero", a explicat Alin Giurea, preşedinte al Pambac Bacău, fără să dea detalii despre nivelul creditelor rambursate.

Dacă la nivel de profit se poate vorbi despre o creştere de peste două treimi faţă de 2010, nu acelaşi lucru se poate spune despre evoluţia cifrei de afaceri. Pambac a încheiat bilanţul de anul trecut cu o cifră de afaceri de 196 milioane de lei (46 mil. euro), în creştere în lei cu 7,7% faţă de 2010, potrivit datelor companiei. Producătorul spune însă că rulajele au crescut pe baza majorărilor de preţ, având în vedere că nivelul consumului este în continuare pe o pantă descendentă.

"Motivul acestor majorări a fost creşterea nemaiîntâlnită a preţurilor la materiile prime, grâu şi porumb, începând cu luna ianuarie-februarie din 2011. În ceea ce priveşte volumele vândute, sunt categorii de produse la care am înregistrat creşteri, în timp ce la altele am continuat să înregistrăm o scădere a volumelor vândute. Cel mai reprezentantiv exemplu este categoria produselor de panificaţie care în ultimii ani scade constant datorită evaziunii fiscale în creştere", explică Giurea.

În cazul porumbului majorările de preţ sunt vizibile şi în statisticile oficiale, în condiţiile în care cotaţia a crescut din luna ianuarie până în luna decembrie a anului trecut cu o treime la 200 euro/tonă, potrivit datelor Ministerului Agriculturii. Preţul grâului de panificaţie a coborât însă pe acelaşi interval cu 14%, la 173 euro/tonă.

Compania vizează afaceri în creştere şi pentru acest an până la nivelul de 201 mil. lei (47 mil. euro).

Reiau investiţiile, însă nu şi angajările

După ce în ultimii doi ani investiţiile de la Pambac Bacău au stat pe loc, în 2012 compania a stabilit un buget de 0,4 milioane de euro, bani cu ajutorul cărora intenţionează să facă achiziţii şi să lanseze noi branduri.

"Avem în plan achiziţii şi creşteri în domeniul alimentar, însă numai după ce vom identifica surse importante de sinergii. Avem de asemenea planificate investiţii în branduri noi atât pentru categoriile de produse aflate deja în portofoliu, cât şi extinderi de portofoliu pe pieţe încă neabordate până acum", a mai spus Alin Giurea.

Aceste investiţii nu vor determina extinderea schemei de personal a producătorului de pâine din Bacău.

"Pentru anul 2012 nu am planificat noi angajări, dar nici disponibilizări. Acest aspect are legătură directă cu politica guvernamentală legată de mult discutata «relansare economică»", a afirmat Alin Giurea.

Numărul de angajaţi ai Pambac este în scădere de trei ani, în acest interval de pe statele de plată ale producătorului dispărând aproape 90 de angajaţi. La sfârşitul anului trecut pentru Pambac lucrau 598 de oameni.

Au renunţat la extinderea puternică pe retail

În urmă cu doi ani producătorul de pâine din Bacău anunţa că intenţionează să dezvolte o reţea de 300 de chioşcuri stradale, însă rezultatele înregistrate de primele cinci astfel de unităţi i-au determinat pe oficialii companiei să îngheţe pentru moment proiectul.

"Pe termen scurt nu intenţionăm să mai mărim numărul de magazine şi vom menţine reţeaua de retail la nivelul actual. Proiectul cu chioşcurile pe care scria «o pâine fără evaziune» a fost îngheţat."

Pambac va continua să opereze însă cele 14 magazine pe care le deţine în oraşul Bacău. Şi alţi producători din panificaţie au reţele proprii de retail. Spre exemplu, Titan deţine 45 de magazine în Bucureşti, în timp ce Pan Group Craiova administrează o reţea de retail de dimensiuni similare.

Livrări la extern de 2 milioane de euro

Dacă consumul de pe piaţa internă nu dă până acum semne bruşte de revenire, Pambac Bacău caută debuşee prin intermediul exporturilor. Pentru acest an producătorul estimează că 5% din cifra de afaceri va fi acoperită de vânzările în străinătate. În bani, exporturile vizate de Pambac pentru acest an se ridică la circa 2 milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

"Vom acorda o atenţie specială exportului de produse Pambac. Spre finalul anului 2011 am făcut o sondare detaliată a pieţelor de export şi ne-am fixat ţintele. Vom începe cu paşi mici şi cu un obiectiv de 5% din cifra de afaceri a anului 2012", a explicat Alin Giurea.

Pambac nu este singurul producător din industria de panificaţie care şi-a întors privirile în ultima perioadă către pieţele externe. Titan a încasat anul trecut 5 milioane de euro din livrările de chifle pe care le face în mai multe ţări europene pentru lanţul de fast-food McDonald's.

Pambac Bacău, companie privatizată prin metoda MEBO, este deţinută de Alin Giurea alături de alţi doi parteneri.

Pe piaţa locală de morărit şi panificaţie producătorul din Bacău concurează atât cu afaceri deţinute de antreprenori români, precum Boromir (Dinel Boromiz), Pan Group (familia Busuioc), dar şi cu multinaţionale precum Vel Pitar (Broadhurst Investments), Pangram Reşiţa (Foodco), sau Băneasa Bucureşti (Overseas Group).