După bere şi whisky, îşi revine şi piaţa vinului: creşte numărul de magazine-cramă, iar lupta va fi mai dură, spun jucătorii

Autor: Ioana David 08.03.2012

Piaţa vinului ar putea stagna în 2012 după ce a pierdut din volum în ultimii ani, arată estimările ZF pe baza datelor principalilor jucători, acestea fiind primele semnale de stabilizare din această industrie, care se ridică anual la 300-400 mil. euro.



Estimările pe piaţa de vin apar după ce şi alte băuturi care conţin alcool, cum sunt whisky-ul şi berea, au dat semnale similare, de stabilizare sau de uşoară creştere.

Astfel, din punctul de vedere al volumelor, piaţa berii a avut o creştere de aproape un procent anul trecut, în timp ce vânzările de whisky s-au apreciat şi ele. În 2009 şi 2010 piaţa de bere pierduse 20% în volum.

Tonul optimist al managerilor din industria băuturilor pe bază de alcool arată că au scăpat de criză, după ce şi la nivel macroeconomic consumul a dat primele semne de creştere în trimestrul patru al anului 2011, creând astfel premisele pentru un reviriment uşor.

Ce aduce anul 2012 în industria vinului

"Prognozele Murfatlar pentru 2012 iau în calcul o piaţă în stagnare. Va fi, din nou, un an dificil din punctul de vedere al consumului, în general. În schimb, piaţa de vin pleacă la drum cu un avantaj. În 2011 a reuşit să stopeze şi să recupereze din pierderile anilor precedenţi", a spus Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar, care estimează că piaţa de vin s-a apropiat anul trecut de 400 de milioane de euro.

Piaţa vinului ar putea să fie împărţită în două segmente: cel al companiilor de talie mare, cum sunt Murfatlar, Cotnari, Jidvei, Vincon şi altele, care au rulaje de 10-30 milioane de euro şi sunt prezente atât în retail, cât şi în HoReCa (hoteluri, restaurante), şi jucătorii de talie mică, care fie au intrat recent, fie sunt mai vechi pe piaţă, dar au dorit să rămână poziţionaţi în principal în zona HoReCa.

De aceea, în funcţie de dimensiune, jucătorii simt diferit piaţa.

Cramele Recaş, spre exemplu, se aşteaptă la o stagnare a consumului anul acesta în retail. Totodată, Ciprian Roşca, directorul comercial al companiei, aminteşte că pe segmentul premium al HoReCa trendul a fost pozitiv în ultimii ani.

"Lupta va fi tot mai dură în piaţa vinului, din cauza apariţiei a tot mai multor magazine-cramă, care intenţionează să-şi vândă produsele fără intermediari, la preţuri scăzute, cu atât mai mult cu cât la vinurile de retail sunt producători care încă îşi comercializează recoltele din 2008-2009 şi care au ca presiune stocurile de vinuri din 2010", a spus Roşca.

El a adăugat că vor mai apărea jucători noi, de dimensiuni mici, care deţin 20-40 de hectare. Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV), spunea recent pentru ZF că în ultimii ani au apărut câteva zeci de producători noi, de dimensiuni mici, în industria vinului.

De obicei, apariţia unui nou jucător este legată de accesarea fondurilor europene, folosite pentru reconversia viţei-de-vie.

Sectorul viei şi vinului a atras fonduri europene de peste 166 mil. euro în intervalul 2007-2011, cele mai mari fiind în ultimii doi ani, când sumele puse la dispoziţie au fost absorbite integral, arată o analiză recentă a ZF.



Estimări diferite

Despre evoluţia pieţei în anul 2011 părerile sunt împărţite în piaţa vinului.

În timp ce Roşca de la Cramele Recaş estimează că piaţa vinului îmbuteliat a avut o scădere de 8-10%, reprezentanţii Murfatlar spun că în total piaţa s-a majorat cu până la 5%.

"2011 a avut două părţi distincte din punctul de vedere al evoluţiei. Un start destul de bun cu creşteri pe toate segmentele şi cu final de an care a încetinit destul ritmul de creştere. Una peste alta, 2011 a adus o creştere estimată a pieţei de până la 5%. Segmentul de vânzare prin magazine specializate a avut un rol primordial în această creştere", a spus Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.

El mai spune că se manifestă o tendinţă din ce în ce mai puternică de migrare a consumatorilor de la alte băuturi alcooloce către vin, ceea ce pentru această industrie reprezintă "o şansă extraordinară".

"Investiţiile din sector au adus o creştere a concurenţei şi un produs mai competitiv. Acest lucru dă roade şi încrederea românilor creşte încet-încet. Pe timp de criză, consumatorii devin din ce în ce mai precauţi şi mai puţin dispuşi la experienţe. Nu şi le mai permit", a continuat Negrescu.

Ce spun jucătorii de talie mică

În categoria jucătorilor mici, reprezentanţii Cramei Gîrboiu, cu un rulaj de aproape 1,2 mil. euro în 2010, sunt de părere că piaţa este din ce în ce mai dinamică.

"Piaţa de vin este într-o continuă mişcare prin apariţia permanentă de producători noi de vin, dar şi importatori. Comparativ cu anii precedenţi, piaţa vinului este în creştere din punct de vedere calitativ, ca număr de produse, dar şi consumatorii devin din ce în ce mai avizaţi în consumul de vin", a spus Eugen Telisca, directorul naţional de vânzări al Cramei Gîrboiu.

Totodată, un alt jucător de talie mică, Carl Reh Winery, se aşteaptă ca o creştere de 10% să aibă loc pe palierele de preţuri 9-11 lei, 12-16 lei şi 30-40 de lei. Pe de altă parte, o scădere de 15% este aşteptată la vinurile cu preţuri de 4-8 lei.

O veste bună vine pentru producătorii de vinuri de calitate.

Vânzările de vinuri de origine controlată, vinurile DOC (adică acele produse care sunt îmbuteliate în regiunea în care au fost produse şi respectă anumite indicaţii legate de tăria alcoolică şi conţinutul minim de zaharuri), au crescut cu 15% anul trecut (în volum) comparativ cu 2010, relevă datele Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV).

Vinurile DOC reprezintă în jur de 7-8% din piaţa de vin, care se ridică la 400 - 500 de milioane de litri.