HR Conference 2012: revenirea pieţei muncii, recrutarea unui CEO de valoare, ce vor angajaţii

Autor: Adelina Mihai 19.03.2012
Care este cea mai mare provocare a directorului de resurse umane al anului 2012? De ce pierd angajatorii procesele cu angajaţii şi cum trebuie să se comporte în cazul în care sunt nevoiţi să facă restructurări? Cum îţi dai seama încă de la recrutare că managerul pe care îl aduci în companie va lua decizii corecte şi din punct de vedere moral pentru a genera profit? Cât de mult contează pentru un angajat să fie promovat sau să fie lăsat să plece la ora 17 acasă şi ce impact au aceste abordări în business?


Acestea sunt doar o parte din întrebările la care vor răspunde speakerii invitaţi de Ziarul Financiar la cea de-a şaptea ediţie a HR Conference, un eveniment care va reuni 200 de oameni din sectorul resurselor umane, organizat pe 28 martie în Bucureşti.

"Provocarea fundamentală a HR-ului de astăzi este managementul schimbării. Realizarea acestui obiectiv necesită cu­noaşterea businessului printr-o comunicare efectivă în ambele sensuri. Important este să fii clar şi aliniat la business în politicile de HR şi în acelaşi timp să le poţi implementa cu o valoare adăugată pentru angajaţi", spune Ioana Marcu, directorul de resurse umane al Orange România, operatorul numărul unu de pe piaţa telecom, care are peste 2.700 de angajaţi.

Anii de criză au determinat multe companii să opereze restructurări, însă procesele de concediere nu au rămas fără repercusiuni asupra angajatorilor. Un procent de 79% din angajatori pierd procesele intentate de salariaţi, ca urmare a nerespectării de către angajator a formei deciziilor de sancţionare, iar acest lucru îi costă timp şi bani pe directorii de HR. Cum se pot remedia aceste situaţii?

"În cadrul conferinţei voi prezenta o «concediere ca la carte» nu numai din pers­pectiva redactării corecte a deciziilor de sancţionare, ci a întregului ansamblu de operaţiuni şi relaţionări. Voi aborda problema atitudinii pe care angajatorul trebuie să o aibă la momentul sancţionării salariatului, voi prezenta «birocraţia» necesară unei decizii temeinice, evitarea eschivelor salariatului supus sancţionării, dar şi alte «subtilităţi». Voi încerca să depăşesc limitele unei prezentări strict juridice a problemei, rămânând însă elementul esenţial al prezentării", explică avocatul Costel Gâlcă, specializat în dreptul muncii.

Radu Manolescu, headhunterul care conduce firma de executive search K.M. Trust & Partners, va aborda subiectul recrutării la nivel de top management cu focus pe valori, în paralel cu focusul pe performanţă.

"Când discutăm de performanţă în business, gândul ne duce la profit, lichidităţi, la cifră de afaceri sau cotă de piaţă, la valoare pentru acţionari. Profitul însă descrie performanţa trecută a unei companii şi nu prezice sănătatea viitoare a acesteia. Pentru restul elementelor menţionate mai sus, dacă aşteptările acţionarilor sau ale CEO de companii sunt nerezonabil de mari, duc la performanţă doar pe termen scurt. Cum putem contribui la a construi valoare pe termen mediu şi lung pentru toţi cei implicaţi, inclusiv pentru societate? Prin focus pe performanţă doar în paralel cu unul major pe etică de business, valori morale, satisfacţie clienţi şi angajaţi. Cum se poate controla acest lucru prin recrutare sau management assessment, vom discuta la conferinţă", spune el.

Octavian Pantiş, managing partner al firmei de training TMI, le va explica oamenilor de resurse umane despre diferenţele dintre serviciu, carieră şi vocaţie, în funcţie de tipologia nevoilor pe care le au angajaţii unei companii. Astfel, directorii de HR vor şti ce politici de recompensare pot aplica pentru ca angajaţii să rămână loiali şi în acelaşi timp mulţumiţi: vor să promoveze sau vor să facă aceiaşi activitate ca până acum, foarte bine, dar să poată pleca acasă la ora 17?

"Oamenii de HR trebuie să-şi trateze diferit angajaţii în funcţie de obiectivele personale ale acestora - serviciu, carieră sau vocaţie - şi să le seteze o traiectorie în companie în funcţie de acestea, pentru a nu risca să-i piardă. Criza a schimbat structura nevoilor angajaţilor, vom afla dacă cei care îşi doreau carieră în anii de boom economic îşi doresc şi acum sau dacă şi-au schimbat percepţia asupra locului de muncă", a spus Pantiş.

Cristina Săvuică, directorul general al firmei de recrutare Lugera & Makler, liderul pieţei locale de profil, va prezenta portretul HR-ului în 2012 din perspectiva unui director general care lucrează de ani buni într-o companie cu activităţi în domeniul resurselor umane. "HR-ul între alb şi negru! X sau Y, disponibilizare sau atragerea talentelor, tăieri de bugete sau motivare, mediator sau Ioana D'Arc? Voi vorbi despre evoluţie, tendinţe şi provocări", a spus Cristina Săvuică, managing partner al Lugera & Makler România & Cehia.

Acestea, dar şi multe alte subiecte desprinse din problemele cu care se confruntă specialiştii din domeniul resurselor umane vor fi dezbătute la HR Conference 2012 (http://www.zf.ro/hr_conference ).