Murfatlar, liderul pieţei vinurilor, a intrat în insolvenţă şi vrea reorganizarea. Directorul general spune că va continua dezvoltarea

Ziarul Financiar 27.03.2012

Murfatlar, cel mai mare jucător din industria locală a vinului raportat la cifra de afa­ceri, a intrat în insolvenţă după ce Tribu­na­lul Constanţa a admis cererea formulată chiar de companie şi spune că are în vedere să se reor­ganizeze.

"Gradul lent de recuperare a banilor din piaţă, caracteristica generală a mediului de afaceri în această perioadă care are ca principal efect lipsa de lichidităţi, face dificilă achitarea datoriilor exigibile", a spus Cosmin Popescu, directorul general al Murfatlar România.

Un business de 44 milioane de euro în reorganizare

Intrarea în insolvenţă a companiei după o cerere proprie poate fi considerată o surpriză cu atât mai mult cu cât este liderul pieţei româneşti de vin după cifra de afaceri iar în tre­cut au existat cereri de insolvenţă din partea cre­ditorilor, dar la care reprezentanţii com­paniei spuneau că "s-au agreat diverse moda­lităţi de soluţionare a divergenţelor, astfel încât ur­mează a se renunţa la cererile for­mulate". Toto­dată, compania a accesat fon­duri euro­pe­ne pentru reconversia viţei-de-vie.

Potrivit datelor prezentate de Murfatlar, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 185 mil. lei (44 mil. euro) în 2011, din care 45 mil. lei (10,6 mil. euro) au reprezentat vânzările reţelei de magazine Crama Murfatlar.

Directorul general al Murfatlar, companie care are în portofoliu branduri precum Zestrea Mur­fatlar, Zaraza, Lacrima lui Ovi­diu, Arezan, Trei Hectare, Sec de Murfatlar, dar şi altele, spune că va continua strategia de dezvoltare şi extin­dere a activităţii conform pla­nurilor presta­bilite.

"Murfatlar România va dezvolta liniile de business pe care le avem, mizând pe matu­ri­za­rea reţelei Crama Murfatlar, cât şi pe lansările de produse noi. (...) În acest moment sunt funcţio­nale aproximativ 125 de crame în întreaga ţară, existând în continuare proiecte de deschidere şi noi francize până la 180 de locaţii. Estimăm că anul acesta îşi va depăşi obiectivul de cifră de afaceri", a mai spus Cos­min Popescu.

Afaceri de familie în insolvenţă

Acţionarii Murfatlar sunt fraţii Do­bro­nău­ţeanu (Emanuel - Corneliu Do­bro­nău­ţeanu şi Ion Şerban Dobronăuţeanu), însă acesta nu este singurul business al lor în in­sol­venţă. Principal Company şi fosta companie Biborţeni se află însă în insolvenţă cu datorii de câteva zeci de milioane de lei. Prin­cipal Company a fost producătorul meze­lurilor Salonta şi Matache Măcelaru şi se confruntă pentru a doua oară cu situaţia de insolvenţă.

Matache Măcelaru a fost în perioada 2008-2010 unul dintre cele mai vizibile branduri din industria mezelurilor după ce acţionarii (fraţii Dobronăuţeanu) au investit puternic în promovare.

În urma promovării puternice, cifra de afaceri a Principal Company - care deţinea brandurile de mezeluri - a crescut de la 9,3 mil. euro în 2006 la peste 25 mil. euro în 2008. În 2010 însă, Principal Company a intrat în insolvenţă având de restituit datorii de 70 de milioane de lei, potrivit unor informaţii anterioare ale companiei.

Astfel, acţionarii au decis ca la fabrica din Prahova să înceapă şi producţia de băuturi alcoolice, în timp ce la Salonta (Bihor) o parte din active au fost închiriate, iar mezelurile produse se vindeau în august "doar la poarta fabricii" fără să existe o activitate de marketing care să le susţină. În toamna trecută însă grupul Cristim, unul dintre cei mai mari jucători din industria ali­mentară locală, controlat de familia Timiş, a cumpărat brandul de mezeluri Ma­tache Măcelaru.

Anul acesta, Radu Timiş a anunţat că vrea relansarea brandului prin inter­mediul a 200 de "căruţe vieneze", dar şi prin rea­me­najarea unuia dintre ma­ga­zinele proprii într-o mă­celărie de lux.

Prinsă în insolvenţă este şi fosta companie Biborţeni (îmbuteliatorul apei minerale cu acelaşi nume), în prezent Aqua-Nat Prod & Distrib SRL, care a ajuns în această situaţie după o cerere a creditorilor. Potrivit unor informaţii de vara trecută, firma, care îmbuteliază apă şi sucuri, avea planuri de extindere.

Ce businessuri mai au fraţii Dobronăuţeanu

Fraţii Dobronăuţeanu, acţionarii producătorului de vin Murfatlar, sunt oameni de afaceri extrem de discreţi care s-au implicat în ultimii ani în acţionariatul a peste 20 de companii locale cu activităţi în industria alimentară, a băuturilor, dar şi în turism sau proiecte în energie.

Deşi figurează ca acţionari direcţi în toate aceste companii, fraţii Dobronăuţeanu nu şi-au unit afacerile într-un grup, iar oamenii de comunicare din echipa lor spuneau anterior pentru ZF că o astfel de structură nu există, "deşi se poate vorbi despre societăţi care pentru o perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp au interese comerciale tangente şi/sau comune".