Efectele crizei: Românii au renunţat la suc şi cafea pentru iaurt şi soluţii de spălat geamuri

Autor: Cristina Roşca 28.03.2012

Românii şi-au deschis portofelul anul trecut, cheltuind cu 5,4% mai mult pe bunuri de larg consum (alimente, băuturi, produse de îngrijire) comparativ cu 2010, potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piaţă GfK. Avansul are însă la bază inflaţia, în condiţiile în care numărul de produse cumpărate a fost mai mic decât în anul anterior cu circa un procent.

Sumele cheltuite pentru produse alimentare au crescut cu 12%, însă în principal ca urmare a majorării preţurilor şi nu a faptului că românii au mâncat mai mult. Acelaşi trend ascendent se observă şi în cazul produselor de îngrijire personală (7%) şi al produselor de intreţinere a locuinţei (6%).

La polul opus, în pofida inflaţiei, cheltuielile pentru băuturi (sucuri, cafea, bere, apă) au fost mai mici cu 2% faţă de anul precedent.

Dintre alimente, băuturile răcoritoare carbogazoase se numără printre categoriile cu cele mai mari scăderi în volum (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) şi cafeaua măcinată (-6%). Iaurtul îşi menţine în continuare o rată de creştere ridicată (4-6%), însă doar produsele pentru îngrijirea locuinţei mai obţin creşteri de două cifre (produse universale pentru curăţenie 10%, produse pentru spălat geamuri 13%).

Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 2.200 gospodării, reprezentativ la nivel naţional.