Adrian Silvan Ionescu (I) – „Hrănesc Institutul de Istoria Artei, la fel ca în basme, cu «jăratec»”/ de Stelian Ţurlea
Adrian-Silvan Ionescu (n. 1952), a studiat la Liceul de Arte Plastice "N.Tonitza" şi apoi la Institutul de Arte Plastice "N. Grigorescu", secţia Istoria şi Teoria Artei, pe care a absolvit-o în 1975. A lucrat ca muzeograf la Muzeul Naţional de Artă, apoi la Muzeul Municipiului Bucureşti, unde a fost director adjunct (1990-1993); apoi a devenit consilier cultural la Inspectoratul pentru Cultură al Municipiului Bucureşti (1994-1995). S-a dedicat cercetării şi, din 1995 până în 2011, a fost cercetător ştiinţific I la Institutul de Istorie "N. Iorga". De la 1 mai 2011, este director la Institutul de Istoria Artei "G. Oprescu". Doctor în ştiinţe istorice (1997). Din 1996 a început să predea. Actualmente este profesor asociat la Universitatea Naţională de Arte, unde susţine cursuri de istoria fotografiei şi a filmului, precum şi un curs de master. Este critic şi istoric de artă cu lungă activitate de cronicar plastic şi organizator de expoziţii. A publicat 12 cărţi şi a editat alte patru. Pentru lucrările sale a fost distins cu Premiul Academiei Române (1992), Premiul Uniunii Artiştilor Plastici pentru critică (2002) şi premiile "Simion Mehedinţi" (2003), "Nicolae Bălcescu" (2008), "I.C. Filitti" (2009) şi "George Oprescu" (2010) ale Fundaţiei Culturale "Magazin Istoric".
- Adrian-Silvan Ionescu, de ceva vreme ai fost numit directorul Institutului de Istoria Artei "G. Oprescu". Ce-ţi propui în această funcţie?
Încă o reuşită a fost publicarea, la Editura Academiei Române, a primului volum al Dicţionarului sculptorilor din România (literele A-G), elaborat de colectivul Secţiei de Artă modernă al Institutului sub coordonarea şefului acelei secţii, dr. Ioana Vlasiu. Consider aceasta o reuşită pentru că lucrarea fusese terminată de mai multă vreme, încă din noiembrie 2010, dar nu se găseau fondurile necesare pentru a putea fi trimisă la tipar. Cu multă persuasiune, eu am reuşit să-i conving pe cei în drept de a acorda banii, de necesitatea acestui dicţionar ca instrument de lucru pentru multe generaţii de acum înainte. Deja este pe terminate ultimul volum, care va vedea şi el, curând, lumina tiparului.
Şi toate acestea s-au realizat până în luna decembrie. Sunt foarte alert atunci când ştiu ce vreau să obţin şi totdeauna duc la bun sfârşit ceea ce mi-am propus. Aceasta este una dintre caracteristicile mele.
Apoi, în octombrie 2011, am organizat o sesiune naţională de comunicări, "Theodor Aman şi epoca sa", ocazionată de împlinirea a 180 de ani de la naşterea şi 120 de ani de la moartea maestrului, fondator la învăţământului artistic superior în Bucureşti. Acum pregătesc un congres internaţional pentru mijlocul lunii mai, dedicat bicentenarului naşterii unui complex plastician. Intitulată "Szathmari, pionier al fotografiei, şi contemporanii săi", întrunirea ştiinţifică va reuni prestigioşi cercetători din ţară şi străinătate. Drept atracţii - şi surprize pentru oaspeţi - va fi un tur al Capitalei cu opriri la monumente pe care le-a imortalizat Szathmari cu aparatul său fotografic; apoi, o vizită la Muzeul Naţional Cotroceni, unde, pentru această ocazie, va fi deschisă o mare expoziţie retrospectivă şi o gală de filme documentare despre strălucita sa carieră în lumea artelor vizuale.
- Puţini ştiu cu ce se ocupă acest institut. Vrei să-l prezinţi?
- A fost fondat de acela al cărui nume îl şi poartă, G. Oprescu, distinsul profesor de istoria artei, un părinte al cercetărilor acordate secolului al XIX-lea românesc de care mult prea puţini se mai simt atraşi astăzi. El a pus bazele cercetării sistematice a artelor la noi. În vremea sa, în anii 50-60, Institutul avea un număr mult mai mare de cercetători şi considerabil mai multe specialităţi, ce azi au dispărut. Spre pildă, era o secţie foarte puternică de etnografie şi artă populară, una de arheologie. Acuma fiinţează doar artele plastice - medievală (sec.XV-XVII) şi modernă (cu unele tendinţe ale tinerei generaţii de a se ocupa de mişcarea contemporană) - şi artele spectacolului (muzică, teatru, cinematograf).
- Eşti unul dintre puţinii cercetători pe care îi cunosc cu atâtea domenii de specializare: istoria artei româneşti şi universale, sec. XIX; etnografie şi artă populară românească (icoane pe sticlă şi pe lemn, recipiente pentru praf de puşcă, ceramică); etnografie extra-europeană (Africa, America de Nord); istoria costumului civil şi militar; istoria fotografiei şi a filmului. Cum te împaci cu toate? Care îţi este mai apropiată de suflet?
- De la toate am învăţat câte ceva şi mi-am putut lărgi orizontul. Acuma sunt în măsură a mă pronunţa, cu destulă siguranţă, în mai multe domenii. Spre pildă, am ajuns la Oklahoma Historical Society, cu mulţi ani în urmă şi, deşi nu avusesem prilejul să studiez direct anumite piese vestimentare de la indienii din preerii, am avut curajul să discut despre nişte perechi de mocasini şi să le atribui, fără greşeală, anumitor triburi, fapt ce i-a uimit pe specialişti. Şi aceasta doar din lecturi şi din reproducerile ce le văzusem până atunci. Evident, am fost foarte mândru de performanţa mea. Altă dată, în 2008, când am beneficiat de un stagiu de documentare la Muzeul Internaţional al Fotografiei din Rochester, statul New York, am identificat, în fabuloasa colecţie a instituţiei, portretele a doi generali americani din timpul Războiului Civil care erau etichetaţi drept necunoscuţi. O nouă uimire pentru localnici şi o nouă bucurie pentru mine! Cunoştinţele pe care le am asupra costumului îmi dau posibilitatea de a data picturi şi fotografii din secolul al XIX-lea. De vreo 12 ani predau istoria fotografiei şi a cinematografiei la Universitatea Naţională de Arte, fapt ce-mi dă mare satisfacţie pentru că, în asemenea materii nu te poţi plictisi şi nici nu te poţi plafona pentru că, în fiecare an, poţi schimba ilustraţia, filmele pe care le proiectezi. Iar, în asemenea situaţie, comentariile nu pot fi repetitive, ci aplicate la materialul didactic.