Românii au lăsat anul trecut în hipermarketuri peste 4 mld. euro

Autor: Cristina Rosca 29.03.2012

Românii preferă să facă shopping în supermarketuri şi hipermarketuri, în detrimentrul magazinelor de bloc, chioşcurilor sau magazinelor de tip discount, potrivit unui studiu al agenţiei de cercetare de piaţă GfK.

În condiţiile în care aceste două tipuri de magazine au reuşit să atragă anul trecut un număr mai mare de clienţi decât în 2010, vânzările jucătorilor de pe segmentul supermarketurilor au fost cu 14% mai mari, iar cele ale hipermarketurilor cu 16% în creştere, potrivit GfK.

Compania de cercetare de piaţă nu oferă date privind valoarea vânzărilor celor două segmente. Potrivit ultimelor date deţinute de ZF, segmentul supermarketurilor - unde cei mai mari jucători sunt Billa, Mega Image, Carrefour Market şi Profi - depăşea 800 mil. euro în 2010. În ceea ce priveşte segmentul hipermarketurilor, acesta a depăşit uşor valoarea de 3,5 mld. euro în 2010. În condiţiile unui avans al vânzărilor de 16%, piaţa a urcat anul trecut la 4,06 mld. euro.

Comerţul modern - care cuprinde supermarketurile, hipermarketurile, magazinele cash&carry şi magazinele de tip discount - a continuat să câştige teren în lupta cu comerţul tradiţional. Astfel 48% din cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au fost realizate în comerţul modern, faţă de 45% în 2010.

Românii şi-au deschis portofelul anul trecut, chel­tuind cu 5,4% mai mult pe bunuri de larg consum (alimente, bău­turi, produse de îngrijire) comparativ cu 2010, potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piaţă GfK. Avansul are însă la bază inflaţia, în condiţiile în care numărul de produse cumpărate a fost mai mic decât în anul anterior cu circa un procent.

Sumele cheltuite pentru produse alimentare au crescut cu 12%, însă în principal ca urmare a majorării preţurilor şi nu a faptului că românii au mâncat mai mult. Acelaşi trend ascendent se observă şi în cazul produselor de îngrijire personală (7%) şi al produselor de întreţinere a locuinţei (6%).

La polul opus, în pofida inflaţiei, cheltuielile pentru băuturi (sucuri, cafea, bere, apă) au fost mai mici cu 2% faţă de anul precedent. Dintre alimente, băuturile răcoritoare carbogazoase se numără printre categoriile cu cele mai mari scăderi în volum (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) şi cafeaua măcinată (-6%). Iaurtul îşi menţine în continuare o rată de creştere ridicată (4-6%), însă doar produsele pentru îngrijirea locuinţei mai obţin creşteri de două cifre (produse universale pentru curăţenie 10%, produse pentru spălat geamuri 13%).

Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 2.200 gospodării, reprezentativ la nivel naţional.