Este pregătită piaţa pentru aplicaţii pe telefonul mobil?

Autor: Claudiu Ilioiu 20.04.2012

"Din păcate, deşi numărul românilor care îşi cumpără smartphone şi descarcă aplicaţii pe mobil este în creştere, piaţa locală încă nu este suficient de mare pentru a genera venituri suficient de mari din vânzarea de aplicaţii pentru mobil sau din reclamele afişate", spune Dan Vîrtopeanu, fost director general al Voxline Communication, care în prezent este consultant în mobile marketing şi plăţi mobile. El este unul dintre speakerii care vor participa săptămâna viitoare la ZF Mobilio-Apps & Business Forum, un eveniment care are drept temă centrală evoluţia pieţei locale de aplicaţii pe mobil şi modalităţile prin care dezvoltatorii locali pot profita de oportunităţile create de explozia vânzărilor de mobile inteligente.

Conform unui studiu derulat cu dezvoltatori de pe tot globul şi publicat în aprilie de Evans Data Corp, doar 26% dintre cei implicaţi în dezvoltarea de aplicaţii pentru mobil câştigă suficient de mulţi bani din această activitate. Marea majoritate a celor care se ocupă de aplicaţiile pentru mobil o fac în timpul lor liber (41% din respondenţi fiind angajaţi ca dezvoltatori de software, 22% sunt angajaţi în alte departamente, dar au abilităţi tehnice, iar restul sunt studenţi sau proaspăt absolvenţi).

Vîrtopeanu este de părere că dezvoltatorii care vor aborda piaţa românească şi vor putea rezista, finanţându-şi activitatea din alte surse, vor avea de câştigat pe termen lung. "Pentru cei care doresc să câştige bani mai repede există totuşi opţiuni. Una ar fi dezvoltarea de aplicaţii pentru piaţa globală, unde potenţialul de a genera venituri este mult mai mare."

Folosirea aplicaţiilor pentru mobil de către companii în activităţile de marketing sau chiar de vânzări reprezintă o altă opţiune pentru dezvoltatorii de aplicaţii de pe piaţa locală. "În domeniul vânzărilor avem exemplul recent al companiilor de taxi care au introdus comenzile prin aplicaţie - la câţiva ani după ce acest tip de aplicaţie a început să fie folosit în Marea Britanie şi care a avut succes, chiar dacă rata de penetrare a smartphone-urilor în România este mult mai mică, avem totuşi un milion de clienţi potenţiali."

Acesta a mai precizat că folosirea aplicaţi­ilor pentru mobil în marketing de către un brand deschide o nouă cale de comunicare, bazată pe dorinţa clienţilor de a intra în contact cu brandul şi permite, dincolo de interactivitate şi implementarea unei platforme de vânzări/suport, un contact permanent cu fanii "la purtător". "Dacă ne limităm la două dintre cele mai populare platforme pentru aplicaţiile de mobil (Android şi iOS), avem circa un milion de utilizatori în România, ceea ce reprezintă o masă critică. Procesul de adopţie a smartphone-urilor creşte şi nu ar fi surprinzător ca anul viitor să se vândă peste un milion de smartphone, ceea ce va mări considerabil numărul celor cu care se poate interac­ţiona folosind o aplicaţie pentru mobil."

Printre speakerii din România şi străinătate participanţi la ZF Mobilio-Apps & Business Forum se numără Mark Michelson, CEO al Mobile Marketing Research Association (MMRA), Dragoş Chivu - director data marketing al Vodafone România, Sorin Manea, directorul diviziei telecom de la Samsung România, Petru Jucovschi - technical evangelist la Microsoft, Bogdan Naumovici - 23 Communication Ideas, Robert Berza - head of internet division, Central European Media Enterprises şi Dan Bulucea - CEO al Google România.

Printre temele care vor fi dezbătute în cadrul evenimentului se numără: cum se pot face bani din aplicaţii, evoluţia pieţei de smartphone din România şi rezultatele obţinute de companiile care şi-au lansat deja propriile aplicaţii şi estimări în ce priveşte evoluţia acestui business.

ZF Mobilio-Apps & Business Forum - www.zf.ro/mobilio