Cine este omul de peste 80 de miliarde? Şeful Carrefour, omul cu cea mai dificilă meserie din Franţa, după preşedinte

Autor: Cristina Rosca 23.04.2012

George Plassat va prelua la începutul acestei veri unul dintre cele mai dificile job-uri din Franţa, scrie Financial Times.

În urmă cu aproape o lună Plassat şi-a sărbătorit cea de-a 63-a aniversare. Pentru unii aceasta ar fi vârsta pensionării, sau cel puţin vârsta la care această idee prinde tot mai mult contur. Lucrurile stau altfel însă pentru francezul care abia acum se pregăteşte să preia frâiele celui de-al doilea cel mai mare retailer din lume. Această nouă funcţie pe care o va prelua Plassat este, în opinia specialiştilor din industrie, "probabil una dintre cele mai dificile din Franţa, după cea a preşedintelui".

Plassat va deveni astfel al treilea director executiv al Carrefour din ultimii şase ani, după ce îl va înlocui în iunie pe Lars Olofsson. Până atunci, el rămâne director de operaţiuni al gigantului cu afaceri de peste 80 de miliarde de euro.

Misiunea lui Plassat este de a pune capăt unui declin al veniturilor, care durează deja de câţiva ani. El trebuie astfel să readucă pe creştere businessul celui de-al doilea cel mai mare retailer din lume.

În momentul în care a fost anunţată numirea sa în funcţie, în luna ianuarie, francezul a spus "conştientizez cât de mare este responsabilitatea care îmi apasă pe umeri".

Primele performanţe slabe ale Carrefour au început să apară în urmă cu mai bine de un deceniu. Declinul a accelerat însă după 2007, când fondul de investiţii american Colony Capital şi Groupe Arnaud, vehiculul de investiţii al lui Bernard Arnaud - miliardarul cu afaceri în domeniul luxului - au intrat în acţionariat.

Cei doi investitori, care acţionează prin intermediul unui vehicul de tip joint-venture numite Blue Capital, au fost acuzaţi că încearcă să influenţeze deciziile companiei mai mult decât le permite cele 16 procente pe care le deţin.

Multe persoane sunt de părere că cei doi sunt de fapt vinovaţi de viziunea pe termen scurt de la Carrefour. Cei doi acţionari neagă însă.

La circa 20 de luni după achiziţia de acţiuni, Jose Luis Duran, la momentul acela CEO-ul Carrefour, era schimbat din funcţie. "Nu i-au fost oferite timpul şi nici forţa financiară pentru a rezolva probelemele", a spus Richard Cathcart, analist pe retail în cadrul băncii Espirito Santo.

Oloffson, un fost director de marketing în cadrul Nestle, se pregăteşte de asemenea să plece după trei ani, în pofida faptului că anul trecut a cerut mai mult timp.

Acum, toţi ochii sunt pe Plassat, care este nevoit să facă ce la prima vedere pare imposibil - să restructureze modelul învechit al diviziei de hipermarketuri a Carrefour. Partea cea mai dificilă este că vorbim de o misiune contra-timp. El are la dispoziţie doar până când acţionarii încep să se supere.

Cei care îl cunosc spun însă că Plassat va reuşi să facă faţă acestor presiuni. "Discuţiile sale cu Arnault se vor desfăşura de la egal la egal", a spus un fost coleg al său.

Francezul ce urmează să vină la cârma Carrefour a mai avut confruntări - şi nu toate s-au soldat cu un final fericit - cu acţionarii companiilor pentru care a mai lucrat. Cariera sa de 13 ani în cadrul Casino s-a încheiat după o confruntare cu Jean Charles Naouri, la momentul acela principalul acţionar al retailerului francez, iar acum directorul executiv al companiei.

În momentul în care a venit la Carrefour Plassat avea o reputaţie formidabilă, potrivit Financial Times. Francezul reuşise la Vivarte - conglomeratul francez cu activităţi în retail - după ce a devenit CEO în 2004, să transforme pierderile în profit.

Când PAI, fondul francez de private equity, reuşise să achiziţioneze o participaţie majoritară în acelaşi an, valoarea de piaţă a Vivarte era de 1,5 mld. euro. Doi ani mai târziu, când PAI a vândut acţiunile către Charterhouse, un fond britanic de private equity, valoarea companiei urcase la 3,5 mld. euro. Vânzările au urmat şi ele acelaşi trend, de la 2,3 mld. euro în 2006 la 3,6 mld. euro în 2011.

La acelaşi tip de evoluţie visează şi acţionarii Carrefour - Colony şi grupul Arnault - care au investit în Carrefour la un preţ de 54 euro per acţiune în 2007. Acum preţul a scăzut cu două treimi, la circa 18 euro.

Modelul de conducere pe care Plassat la utilizat la Vivarte poate reprezenta un indiciu asupra măsurilor pe care le va lua la Carrefour. El a mers pe reduceri puternice de costuri, pe centralizarea managementului diviziei de imobiliare şi pe investiţii în relansarea brandurilor grupului.

Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu el şi Carrefour începând cu această vară.