Vânzările de gresie şi faianţă, în continuare pe minus

Ziarul Financiar 26.04.2012

Piaţa de gresie şi faianţă a scăzut cu 5-10% anul trecut, fiind trasă în jos de scăderea pieţei locuinţelor, orientarea clientului către produse mai ieftine şi problemele legate de accesul la finanţare. Vânzările s-ar putea menţine în 2012 la minimul de anul trecut, o eventuală creştere fiind condiţionată de majorarea salariilor.



"Estimările noastre indică o diminuare a pieţei de circa 5-10%, atât la nivel de volum, cât şi valoric. Sunt şanse mari ca valoarea pieţei să se fi diminuat ceva mai mult, ca urmare a presiunii şi cererii intense din partea consumatorilor pentru produse nu foarte scumpe. De asemenea, în campaniile outdoor jucătorii din piaţă s-au axat în mod exclusiv pe promovarea produselor cu preţuri mici, situaţie diferită faţă de cea din anul anterior. Anul trecut o mare parte din vânzări au fost generate de produsele entry level si medium", spune Cătălin Rotaru, country manager al KAI Ceramics, companie care comercializează pe plan local produsele companiei KAI din Bulgaria.

Piaţa locală de plăci ceramice s-a ridicat în 2010 la circa 25 mil. metri pătraţi, iar din punct de vedere valoric a totalizat 130 mil. euro, potrivit datelor companiei controlate de fondul american de inves­tiţii Advent International. Conform celor mai recente date furnizate de principalul competitor al companiei şi singurul producător local, Lasselsberger România, parte a grupului austriac Lasselsberger, piaţa urma să înregistreze în 2011 un regres de 10%, similar cu cel înregistrat în anul precedent, încheiat cu li­vrări de 22 mil. mp, în valoare de 100 mil. euro.


Ajutor de la "prima casă".
Unul dintre elementele care au susţinut vânzările anul trecut este programul Prima casă, care a impulsionat numeroşi dezvoltatori să-şi finalizeze imobilele pentru a reuşi să vândă locuinţe cu finanţare guvernamentală.

Un aport pozitiv asupra vânzărilor de gresie şi faianţă l-au avut şi o serie de proiecte de mici dimensiuni, demarate de dezvoltatorii care au încercat să profite de costurile accesibile ale materialelor de construcţii. Totodată, livrările de plăci ceramice au fost puternic susţinute de lucrările de renovare, spune Rotaru.

Cererea din piaţă vizează în mod preponderent produsele pentru finisaje interioare, fiind preferate combinaţiile de faianţă şi gresie specifice amenajărilor de băi şi bucătării. "Am remarcat în 2011 o creştere a cererii pentru gresiile porţe­lanate de exterior. Acest trend am putea spune că reliefează o maturizare a pieţei locale, având în vedere faptul că aceasta este o tendinţă comună ţărilor occidentale cu un consum ridicat de plăci ceramice pe cap de locuitor", a spus reprezentantul KAI Ceramics.

Cătălin Rotaru, country manager al KAI Ceramics: Importurile de plăci cera-mice au scăzut în 2011 cu aproximativ 10%, dacă ne raportăm la anul anterior. A existat în acest sens un gol imens lăsat de produsele din China. În 2010 importurile din China erau cele mai importante ca şi volum. Anul trecut însă, importurile din această ţară s-au redus aproape la jumătate.

Piaţa locală are un potenţial foarte ridicat, în condiţiile în care consumul din România este de circa 1,3 mp pe cap de locuitor, comparativ cu media europeană plasată la 1,8 mp.

În Spania sau Italia, ţări cu tradiţie în ceea ce priveşte plăcile ceramice, consumul este de circa 3 mp pe cap de locuitor. Clienţii socotesc bine înainte de a cum­păra, un gest reflex întâlnit în mai toate ramurile de retail după venirea crizei. În cazul plăcilor ceramice, apetitul cres­cut pentru produse cu preţuri accesibile a fă­cut ca, la nivel de piaţă, să fie în­registrată anul trecut o diminuare de circa 25% a preţului de vânzare la raft. Rotaru precizează că nu au fost neapărat operate ieftiniri pentru produsele comercializate, în schimb cele cu preţuri mai mici au avut o pondere mai mare în vânzări.


Preţurile au scăzut cu 20%.
Pre­ţurile medii de vânzare la raft au scăzut în această perioadă de la nivelul de 30-35 lei pe metru pătrat spre o medie de 25-27 lei pe metru pătrat, a arătat el.

"Importurile de plăci ceramice au scăzut în 2011 cu aproximativ 10% dacă ne raportăm la anul anterior. A existat în acest sens un gol imens lăsat de produsele din China. În 2010 importurile din China erau cele mai importante ca volum. Anul trecut însă, importurile din această ţară s-au redus aproape la jumătate. Această schimbare are la bază stabilirea unor taxe antidumping în UE pentru produsele din această ţară, dar şi pretenţiile crescute ale consumatorilor locali. Golul lăsat ca urmare a reducerii ponderii produselor ieftine chinezeşti a fost acoperit de importuri realizate de producători cu facilităţi de producţie cât mai apropiate de România", a spus reprezentantul importatorului.

KAI a înregistrat anul trecut o creştere de 25% a afacerilor pe piaţa din România, la circa 21 milioane de euro, şi estimează la nivelul lui 2012 un avans similar al rulajului, pe fondul întăririi parteneriatelor şi al diversificării portofoliului de produse.

Pe această piaţă mai sunt prezenţi distribuitori precum Delta Distribution, Tiger Amira şi Premier Com, în timp ce o bună parte din vânzări sunt realizate prin intermediul reţelelor de bricolaj.