Wienerberger: Construcţia de locuinţe este la jumătate faţă de vestul Europei. Potenţialul este aici

Autor: Ioan Dornescu - Mediafax 26.04.2012

Corneliu Fecioru, intrat în "familia" producătorului de materiale de construcţii Wienerberger la jumătatea lunii ianuarie a acestui an, ca membru în consiliul de administraţie, vânzări şi marketing, este optimist cu privire la potenţialul pieţei locale de locuinţe pe termen mediu şi lung, dar consideră că revenirea nu are deocamdată loc din cauza lipsei de încredere şi a problemelor cu finanţarea.



Fecioru vorbeşte într-un interviu acordat revistei Business Construct, primul din poziţia de manager în cadrul producătorului austriac de cărămizi, despre piaţa de profil în contextul actual şi prognozele imediate ale companiei pe care o conduce.

Managerul vede o stabilizare a pieţei de cărămizi după scăderile din ultimii trei ani, dar admite că momentul revenirii pe creştere este deocamdată incert, atât din cauza accesului dificil la finanţare, cât şi a lipsei de încredere la nivelul principalului client - familistul român, pus în faţa celei mai importante investiţii din viaţă - construirea sau achiziţia unei case.

"Pentru 99% dintre români, cea mai mare in­ves­tiţie o reprezintă casa", spune Fecioru, care se aşteap­tă la mai multă activitate din partea oamenilor "maturi, care lucrează şi care câştigă ceva mai bine decât media".

În România, cu un fond de 8,5 milioane unităţi locative, se construiesc aproximativ două locuinţe la mia de locuitori pe an, faţă de ţările din Vest unde media este de două ori mai mare. Dacă în 2008 nivelul construcţiei de locuinţe din România era mai ridicat, din anul următor reculul a devenit foarte abrupt şi piaţa de profil este în continuare pe minus.

"Noi facem două case la mia de locuitori pe an, în momentul de faţă, iar în ţările din Vest se fac patru case la mia de locuitori. Categoric potenţialul pieţei este aici", afirmă reprezentantul Wienerberger.

Întrebat despre piaţa de zidărie şi cea de cărămizi, Fecioru nu avansează date exacte, dar consideră că minimul a fost deja atins. "Sperăm că piaţa nu poate merge mai jos decât atât. Scenariul pe care noi lucrăm în 2012 este că piaţa rămâne la un nivel similar cu 2011", a spus Fecioru.

La nivel de companie, prognoza indică o stagnare a volumelor la nivelul din 2011, potrivit sursei citate.


Alegerile, fără efect la locuinţe. Referindu-se la industria construcţiilor în ansamblu, Fecioru afirmă că aceasta se află într-o uşoară creştere în 2011 faţă de 2010 şi 2009, în principal datorită lucrărilor de infrastructură, dar şi unor proiecte comerciale sau unor centre şi platforme logistice. Contează pentru piaţa pe care activează faptul că 2012 este an electoral? "Cine doreşte să-şi facă o casă şi are mijloacele pentru a începe construcţia unei case individuale o va face într-un an electoral sau într-un an fără alegeri", a răspuns managerul.

Fecioru spune că printre obiectivele sale pe termen scurt se numără extinderea portofoliului de produse şi servicii, dar şi dezvoltarea echipei.

"Wienerberger înseamnă un sistem complet. Iar acest sistem complet înseamnă zidărie, planşee ceramice, elemente de faţadă, cărămizi aparente şi plăcuţe aparente, mortare de zidărie. În momentul de faţă ne pregătim, nu putem da încă detalii, să introducem mai multe produse premium care sunt îmbrăţişate cu mult entuziasm în ţările din Vest de arhitecţi, de proiectanţi, de constructori şi de utilizatorul final", a spus Fecioru, adăugând că introducerea unor produse noi este justificată şi de modificarea unor normative de construcţii.

Compania vinde printr-o reţea naţională de distribuitori, între care se regăsesc nume mari precum Arabesque, Dedeman sau Ambient, dar şi formate mai mici. Fecioru este reţinut în a oferi cifre legate de businessul şi cota de piaţă a companiei, motivând restricţii impuse de grup, dar afirmă totuşi că anul trecut a fost uşor mai bun din punctul de vedere al volumelor livrate. Pe de altă parte, concurenţa puternică a pus presiune pe preţuri, iar "veniturile nu au urmat aceeaşi tendinţă".

Raportările financiare ale Wienerberger, lider mondial în producţia de cărămizi, arată că veniturile grupului au avansat cu 16% în 2011, de la 1,74 miliarde euro la 2,02 miliarde euro, dar ponderea încasărilor din România s-a redus.

Grupul Wienerberger este prezent pe piaţa locală şi prin alte companii, precum Tondach (ţiglă ceramică), Semmelrock (pavele din beton) şi Pipelife (sisteme de conducte), iar potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, Wienerberger Sisteme de Cărămizi a raportat în 2010 afaceri de 117,9 milioane lei (28 milioane euro).


"Vizibilitate scăzută". "La nivel de grup, la nivel de regiune, la nivel de România, vizibilitatea este foarte mică. Motivele sunt diferite de la piaţă la piaţă. Pe piaţa românească principalele două cauze pe care le văd eu ţin de accesul la finanţare, pe care eu ca persoană privată aş dori s-o angajez ca să-mi construiesc sau să-mi cumpăr o locuinţă, ambele segmente fiind la fel de afectate, iar un al doilea element ţine un pic de lipsa de încredere, pe care eu o văd generalizată. Vremurile sunt dificile, vorbim deja de patru ani de criză, toată lumea vorbeşte de restructurări, de concedieri, scăderi de salarii", spune reprezentantul Wienerberger.

"Este un context în care mesajele pesimiste de­păşesc cu mult mesajele optimiste, iar din acest motiv oameni care în mod normal prin prisma veniturilor şi a nevoilor ar putea să ia o decizie să înceapă un proiect de construcţie a unei locuinţe individuale sunt reţinuţi şi amână această decizie, pentru că fondul general în care operăm cu toţii este un fond de multe mesaje negative".

El a adăugat că mesajele sunt generate de zona economicului, iar revenirea la nivel macro va da un impuls hotărâtor accesului la finanţare şi un nivel de încredere mai ridicat al consumatorului.

Wienerberger a intrat în anul 1998 în România, unde a investit până în prezent peste 75 milioane euro în construirea a trei fabrici de cărămidă, localizate în Gura Ocniţei - Dâmboviţa, Sibiu şi Tritenii de Jos - Cluj. Grupul austriac a anunţat la finele lunii ianuarie că vrea să construiască o nouă fabrică în judeţul Iaşi, în urma unei investiţii de aproximativ 22 milioane euro. Cele trei fabrici existente vând volume similare, a spus Fecioru, adăugând că durata construcţiei uni­tăţii din Iaşi ar putea fi cuprinsă între 18 şi 24 de luni. Compania este în faza obţinerii autorizaţiilor de construire a celei de-a patra unităţi de producţie, a mai spus managerul, fără să avanseze un termen estimativ de începere a proiectului.

Compania de cercetare InterBiz research & consulting estima în toamna anului trecut că în 2011 consumul intern de materiale de zidărie (BCA şi blocuri ceramice) va stagna la 3,6 milioane metri cubi şi o valoare de 215 mil. euro. Cărămizile au o pondere de circa 40% în totalul pieţei de zidărie, conform sursei citate, iar alţi jucători semnificativi pe această piaţă sunt Cemacon, Ceramica, Siceram sau Soceram.



Cine este Corneliu Fecioru