Guvernul anunţă în sfârşit că vrea să oprească înmatriculările de maşini în Bulgaria

Autor: Bogdan Alecu 25.04.2012

După ce românii au plătit taxe de peste 10 mil. euro către statul bulgar, iar România a pierdut venituri de peste 45 mil. euro, Executivul de la Bucureşti s-a decis să ia măsuri în ceea ce priveşte înmatriculările de maşini peste Dunăre.

Autovehiculele înmatriculate în alte state vor putea circula pe teritoriul României doar pentru 90 de zile într-un an, termen calculat începând de la emiterea actului de vân­zare-cum­părare a maşinii, conform unei decizii adoptate în şedinţa de marţi a guvernului. Decizia vine după aproape şase ani de când românii au "descoperit" procedura de înmatriculare a maşinii în Bulgaria pentru a evita plata taxei de poluare.

Decizia a fost luată printr-un proiect de lege care va intra în vigoare după ce va fi aprobat şi de Parlament.

"Aceste maşini înmatriculate în alte state vor avea dreptul să circule 90 de zile într-un an pe teritoriul României de la momentul la care cetăţeanul român intră în posesia autovehiculului, practic de la emiterea actului de vânzare-cumpărare a maşinii. Unii vor fi tentaţi să îşi reînnoiască acest contract, la sfârşitul termenului de 90 de zile, dar maşinile vor fi luate în evidenţă", a declarat, la Guvern, şeful Poliţiei Rutiere, Lucian Diniţă, citat de Mediafax.

Proprietarii de maşini care vor depăşi acest termen vor fi sancţionaţi cu amenzi de până la 560 lei sau până la 1.420 lei, în funcţie de gravitatea contravenţiei, şi reţinerea certificatului şi a plăcuţei de înmatriculare.

Decizia a fost luată pentru a evita cazurile în care, prin înmatricularea maşinilor în alte state, este evitată plata în România a taxei de înmatriculare.

Potrivit conducerii Poliţiei Române, în România circulă în prezent aproximativ 19.800 maşini înmatriculate în Bulgaria, dintr-un total de peste 45.000 autovehicule înregistrate în alte state, incluzând Italia, Spania, Marea Britanie.

Pe de altă parte, nu toţi cei care conduc o maşină înmatriculată în Bulgaria şi deţin acel autovehicul, în multe cazuri acesta fiind înscris în circulaţie pe numele unui cetăţean bulgar.

Mai mult, în cei şase ani de când statul român "a ignorat" procedura de înmatriculare a maşinilor în Bulgaria sau în alte state s-au pierdut venituri la buget de peste 45 milioane de euro, luând în calcul o taxă medie de 1.000 de euro pentru fiecare maşină. În acest timp, Executivul a decis creşterea TVA de la 19 la 24%, taierea salariilor bugetarilor, dar şi contractarea de împrumuturi de la Fondul Monetar Internaţional pentru a obţine fonduri suplimentare.

Mai mult, nici până acum nu a fost reglementat importul de autoturisme second-hand prin care "samsarii" aduc zeci de mii de maşini în România şi pe care ulterior le comercializează pe piaţa locală fără a plăti vreun impozit pe profit.

Mai mult, multe dintre automobilele înmatriculate în Bulgaria reprezintă SUV-uri vechi de 15-20 de ani cu motoare mari şi care poluează foarte mult comparativ cu un automobil nou, taxa în România pentru acestea fiind chiar şi de peste 10.000 de euro. Spre comparaţie, acelaşi autoturism poate fi în prezent înmatriculat în Bulgaria pentru numai 500 de euro, existând deja reţele întregi care se ocupă şi facilitează acest proiect. Astfel, în timp ce Bulgaria a obţinut numai din taxa de înmatriculare aproape 10 milioane de euro de la cetăţeni români, fără a mai lua în calcul şi taxa de drum plătită peste Dunăre, România a "încasat" doar noxele acestor maşini.

O lege similară a propus încă de anul trecut parlamentul ungar în condiţiile în care o treime din dealerii auto din Ungaria au dat faliment pe măsură ce cetăţenii maghiari îşi cumpărau şi înmatriculau maşini în Slovacia pentru a evita taxele. O lege similară este deja în vigoare în Belgia, unde cetăţenii nu au voie să conducă un automobil înmatriculat într-o altă ţară, doar cu anumite excepţii, în timp ce astfel de procedee sunt anchetate în toate statele europene, mai ales în situaţii în care se evită plata de taxe şi impozite.