Petale lactee/ de Aurelia Mocanu

Autor: Aurelia Mocanu 27.04.2012

Galeria AnnArt a continuat seria artZoom la Peretele alb cu o expoziţie-semnal Dorin Creţu.. Au fost prezentate publicului lucrări din seria Fleurs 2008 - 2011, parte din lucrări în premieră în România, după ce au fost expuse în ianuarie - februarie 2012 la galeria Charlotte Norberg, la Paris.

Nume cunoscut al Generaţiei '80 din arta plastică bucureşteană, din 1990 artistul trăieşte şi lucrează la Paris, unde are o bogată activitate expoziţională, cu o primă personală la Galerie Municipale de Vitry-sur-Seine, urmată, printre altele, în România, de retrospectiva de la Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti de la Mogoşoaia, itinerată la Muzeul de Artă din Constanţa (2008-2009). Lucrările sale au fost achiziţionate de către Ministerul Francez al Culturii pentru Fondul Naţional de Artă Contemporană din Franţa, precum şi de către MNAC din Bucureşti, pentru colecţia sa permanentă. La Paris, Dorin Creţu este reprezentat de galeria Charlotte Norberg, care i-a organizat o personală în ianuarie-februarie 2012, iar în România, artistul este reprezentat de galeria AnnArt: iubitorii de artă au putut vedea lucrări Dorin Creţu în expoziţia Caiet de Planuri, decembrie 2011-ianuarie 2012. "Evenimentele artZoom sunt proiecte expoziţionale de scurtă durată, pe care le intenţionăm ca semnale-fulger asupra operei unora dintre artiştii contemporani din portofoliul AnnArt, galerie care este totodată un loc şi un timp în care vrem să prezentăm nume noi, în spiritul explorărilor pe care le facem la Peretele Alb. În luna aprilie am programat artişti români cu dublă existenţă creativă: româno-britanicul Paul Neagu, româno-francezul Dorin Creţu şi româno-francez-americana Laura Covaci", ne anunţă Gabriela Massaci, Director programe AnnArt.

Expoziţia artZoom Dorin Creţu a fost deschisă în perioda 20 - 25 aprilie, ca semnal pentru personala pe care artistul o are în lucru împreună cu galeria AnnArt pentru septembrie 2012 - prima în ţară după Mogoşoaia 2008. (Ziarul de duminică)

DIDACTICA

Prin deceniul debutului, parizianul Dorin Creţu aparţine generaţiei '8o de creativitate contra curentului controlat de ceauşismul terminal. Din 1989, atleticul şi cordialul braşovean se încetăţeneşte la Paris. Creţu realizează un prim turneu expoziţional românesc în 2008. Surpriza de imaginar liric şi severitate ascetică a mijloacelor picturale din selecţiea cu caracter retrospectiv a fost una remarcabilă. Parterul Palatului Mogoşoaia a vibrat atunci pe o coardă extrem de subtilă a picturalităţii monocromului. De două decenii, pictura sa propune o spaţialitate de ordin psihologic, din categoria diafanului. Dinspre universul delicat şi graţios al tiparului floral se invită lastări meditative asupra spaţiului şi atmosferei.

EXEGETICA

Dorin Creţu a plecat din spaţiul bizantin purtând cu el un soi de asceză cromatică înviorată treptat cu prezenţa unui abur al pastei picturale aşternute în emulsii. A practicat cu tenacitate refuzul figuraţiei, ca rezistenţă la amalgamul postmodern, plonjat fiind în caruselul stimulior optici ai unei metropole precum Parisul. Pictură descendentă din suprematismul lui Malevich, devine subtil senzuală prin rapel la imagistica vegetalului. Imaginea familiară, ataşantă prin memoria florii devine, de fapt, meditaţie asupra spaţiului interior. Sunt ecrane din ţesătura organicului omonime cu nebuloasele stelare. Este un releu natural pentru a vorbi despre aburi de transparenţă prin care vezi dincolo de lucruri. Vezi ritmuri-inflorescenţe sau iradieri de petale, similare organizărilor de energii ale viului cosmic. Prin rigoare tonală şi rezistenţa la exuberanţa fovă a vegetalului, Dorin Creţu poate susţine la ora asta, din aşternerile pensulei, o excelentă vibraţie de griuri-ivoar, de alburi germinative şi palpâiri ale coacerii în rozuri. Pictorul şi-a restrâns voluntar mijloacele expresive pentru a obţine concentrarea misterioasă pe o emblemă a viului tăcut. Nu e vitalist atunci când recurge la motivul floral. Este un pictor abstract, aproape metafizic, ordonat de circularitatea organizării florale.