Ce impact are insolvenţa Scop şi RHS pe piaţa de distribuţie IT&C?

Autor: Adrian Seceleanu 26.04.2012

RHS, Scop, Romsoft şi o firmă "fantomă" sunt vizate de o anchetă a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) într-un dosar de suspiciune de fraudă prin neplata TVA. Ancheta a dus la blocarea conturilor RHS şi Scop, iar apoi la intrarea în insolvenţă a celor două firme.

"Scop e unul dintre cei patru distribuitori D-Link în România. Nu au existat probleme în distribuţie, noi am găsit metode amiabile de a continua colaborarea cu Scop", a declarat pentru ZF Bogdan Mihalcea, şeful reprezentanţei din România a companiei taiwaneze D-Link, unul dintre cei mai mari jucători pe segmentul de echipamente de reţea. "Vom continua relaţiile de parteneriat dezvoltate în ultimii opt ani, avem intenţia de a continua businessul cu Scop", a adăugat Mihalcea.

După datele din anul 2010 RHS şi Scop ocupau locurile trei şi patru pe piaţa locală de distribuţie, după Network One Distribution (NOD - Asesoft Distribution) şi Omnilogic.

Anul trecut NOD (Asesoft Distribution) estima afaceri de 165 mil. euro, dar acestea au ajuns la 200 mil. euro.

În 2010, ultimul an pentru care există date pentru toţi jucătorii mari, Asesoft a avut rulaj de 139 mil. euro, Omnilogic - 123 mil. euro, iar RHS şi Scop Computers fiecare câte 76 mil. euro. Omnilogic a făcut câteva zeci de milioane de euro doar din câteva contracte guvernamentale, multe legate de un proiect telecom.

Cel mai apropiat jucător după RHS şi Scop avea afaceri de 41 mil. euro în 2010, o distanţă de 30 mil. euro.

Pe piaţă există în acest context întrebarea ce se întâmplă cu afacerile potenţial pierdute de RHS şi Scop: se vor duce acestea la liderul cu business de 200 mil. euro sau la cei mici cu rulaj de la 40 mil. euro în jos? Se conturează la orizont o polarizare a pieţei şi o creştere a puterii de negociere a NOD pe piaţa de distribuţie? "Pe nicio piaţă, concentrarea activităţii la un singur distribuitor nu este benefică.

În opinia noastră, vor exista noi distribuitori care vor acoperi eventualul vid lăsat în urmă de RHS şi Scop", a comentat Bogdan Mihalcea.

Piaţa locală de echipamente IT şi soft (vândut în retail, ambalat în cutii), electronice şi electrocasnice are o valoare anuală de aproximativ 1,3 - 1,5 miliarde de euro, acesta fiind businessul din care şi distribuitorii IT&C luptă să obţină o felie cât mai mare.

Însă nu toate echipamentele IT, electronicele sau electrocasnicele ajung în magazine sau la clienţii finali trecând întâi prin mâinile unui distribuitor, în condiţiile în care multe firme mari multinaţionale (cum este HP) lucrează direct cu retaileri precum Altex, Flanco eMag, lanţuri internaţionale precum Carrefour sau Real care negociază şi la nivel regional achiziţiile sau cu integratori de sistem, care vând mai apoi către firme sau sectorul public.

Care sunt brandurile care depindeau într-o mai mare măsură de RHS şi Scop? Gigantul american HP, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală IT, lucra cu alţi patru distribuitori pe lângă RHS şi Scop.

Toshiba, în schimb, avea drept distribuitor exclusiv pe piaţa din România Scop Computers. Asus lucra de asemenea cu RHS, Scop şi Micro Components (fostul Aline Distribution). Acer lucrează cu Elkotech, Skin, Micro Components şi Scop. Lenovo lucrează cu MB Distribution, Asbis şi NOD, pe lângă Scop şi RHS.