Cum apare un Porsche din mâinile a 900 de oameni după o zi şi jumătate de muncă
Pe un banner imens din aeroport tronează salutul "Bine ai venit. Cei doi localnici, Panamera şi Cayenne, te salută". Aici producătorul german a asamblat aproape 0,5 milioane de SUV-uri Cayenne, iar în ultimii patru ani pe linia de producţie şi-a făcut loc şi Panamera, model vândut până acum în aproape 70.000 de exemplare. 37 au ajuns în România. În cei patru ani de când produce Panamera, Porsche a încasat 8 mld. euro din vânzările pe această linie, potrivit calculelor ZF, ce au în vedere un preţ mediu de 100.000 de euro pentru fiecare unitate.
Misiunea fabricii Porsche din Leipzig este delicată în condiţiile în care aici producătorul german asamblează modele cu patru uşi - considerate de o parte din fanii împătimiţi ca fiind un pas în lateral făcut de "casa" cunoscută în special pentru coupé-ul (model cu trei uşi) 911.
"Panamera este poziţionat ca model între 911 şi Cayenne. Porsche a lansat acest model pentru că o parte din clienţi au şi familii. În Panamera intră patru adulţi, dar şi patru bagaje mari în portbagaj", a explicat Stefan Utsch, project manager sales and marketing pentru Porsche Panamera, cu ocazia unui tur al fabricii din Leipzig pentru jurnalişti din Europa Centrală şi de Est.
25 de hectare şi 900 de angajaţi
Centrul de producţie pentru Porsche Panamera şi Cayenne se întinde pe 25 hectare, iar întregul parc, care include două circuite de test, unul off-road pentru Cayenne şi o pistă de asfalt pentru Panamera, acoperă 300 de hectare de teren la câţiva kilometri de Leipzig. Aici lucrează 900 de mecanici care, în cazul modelului Panamera, asamblează 20.000 de unităţi pe an. Pe lângă angajaţii ce şi-au făcut loc pe statele de plată ale Porsche, gigant cu afaceri de aproape 11 mld. euro pe an, în regiune alţi 140.000 de oameni sunt angajaţi de cele 1.000 de companii din regiunea Saxonia care livrează subansamble sau alte componente pentru maşinile produse în Leipzig. Companiile din Saxonia implicate în industria auto au o cifră de afaceri cumulată de 12 mld. euro anual, potrivit datelor Porsche.
O cursă zilnică
În fiecare dimineaţă la poarta fabricii sosesc două trenuri: unul este plin cu caroserii produse într-o altă unitate de producţie din Hanovra, iar celălalt aduce motoarele şi cutiile de viteze de la Stuttgart, cartierul general al Porsche. Practic, maşinile ajung în fabrică sub formă de "schelet", iar până seara pe uşa din capătul opus ies asamblate complet, gata pentru a fi predate clienţilor, ce plătesc între 60.000 şi 130.000 de euro în cazul achiziţiei unui Porsche Panamera.
"Durează o zi producţia unui Porsche Panamera şi o jumătate de zi pentru un Porsche Cayenne", explică Lars Diemann, reprezentant al departamentului de Customer Care al fabricii din Leipzig, care a îndeplinit şi rolul de ghid.
Până la prima întâlnire cu proprietarii fiecare Porsche asamblat în Leipzig porneşte pe un drum ce poate fi comparat cu un puzzle industrial, unde angajaţii fabricii pun la un loc alături de roboţi elementele componente ale fiecărui autoturism produs aici.
"Niciun element de caroserie mai greu de 25 de kilograme nu este ridicat de vreun angajat. Pentru astfel de operaţiuni folosim utilaje speciale", adaugă Diemann.
După ce caroseriile fac joncţiunea cu uşile printr-un lift, următorul pas este montarea bordului. Acest subansamblu nu este produs de Porsche, ci de compania Draxlmaier, care operează o altă fabrică în apropiere. Fiecare bord, care are 100 kg şi este format din circa 200 de componente, intră pe poarta fabricii cu patru ore înainte de a-i veni rândul la montaj şi este direcţionat către autoturismul potrivit printr-un sistem de management informatic.
Următoarea destinaţie este zona de "mariaj", unde caroseriile sunt unite cu trenul de rulare printr-o "legătură" de 240 de şuruburi strânse de roboţii industriali. Aceasta este şi una dintre ultimele gări în care opreşte Porsche Panamera înainte de a intra în zona de testare şi ambalare. "Dacă maşina pleacă pe alt continent o acoperim complet cu o husă pentru a evita orice fel de daună", subliniază Diemann.
Injecţii de 500 mil. euro pentru extindere
Nimic din fabrică nu trădează însă că Porsche instalează în prezent o linie de producţie suplimentară pentru Macan, un nou model al producătorului ce urmează a fi lansat în 2014.
Investiţia, estimată la 500 mil. euro, prinde contur în spatele unei pânze albe la câţiva metri în spatele liniei de producţie unde şirul de automobile Porsche Panamera prinde contur. "Aici este instalată noua linie de producţie. Momentan zona nu este accesibilă publicului", precizează Diemann.
Compania germană face deja primele pregătiri pentru noua linie de producţie, astfel că departamentul de recrutare a angajat deja 200 de oameni, o cincime din totalul ce urmează a se alătura companiei odată cu demararea producţiei noului model.
"Angajaţii din Leipzig vin din toată regiunea Saxoniei", explică şi Iulia Pirlich, purtătoarea de cuvânt a fabricii.
15 kilometri de test înainte de ceremonialul de predare
Înainte de a preda autoturismele departamentului de vânzări, ultima verigă înainte de ochii clientului final, un pilot profesionist testează fiecare maşină pe o distanţă de 15 km pe circuitul din apropierea fabricii. "Nu toţi producătorii fac asta. La noi este un proces de control al calităţii. Cei 15 km nu reprezintă nimic în viaţa maşinii, însă trebuie să ne asigurăm că totul este în regulă şi că nu apare nicio problemă. La final îi facem plinul fiecărei maşini. Pentru noi nu este un cost suplimentar important, însă acest lucru subliniază că suntem o marcă premium. Clienţii noştri plătesc peste 100.000 euro pentru maşină, nu ai cum să îi laşi să găsească vreo problemă la ea."
Au un adevărat ceremonial la predare
Clienţii Porsche care aleg să îşi ridice autoturismul direct de la poarta fabricii din Leipzig au parte de un adevărat ceremonial. Astfel, anul trecut 2.400 din cei 20.000 de clienţi care au semnat actele pentru achiziţia unui Porsche Panamera au primit în aceşti bani un tur al fabricii, unde au asistat la drumul pe care maşina lor l-a făcut din stadiul de "schelet" până la forma finală, iar apoi au luat masa în "diamantul" Porsche - centrul de comandă al fabricii, o clădire în formă de diamant ce găzduieşte birourile management-ului, un restaurant, dar şi un muzeu al producătorului.
Următorul "pit stop" pentru clienţi care vin să îşi ia bolizii de la poarta fabricii este circuitul de teste, unde alături de un pilot profesionist al Porsche ei sunt instruiţi în privinţa capabilităţilor autoturismului pe care tocmai l-au achiziţionat.
Pe lângă clienţii care îşi ridică maşinile de la fabrică, unitatea de producţie este vizitată anual de alţi aproape 50.000 de oameni. Ei plătesc între 32 şi 45 de euro pentru un prânz dar şi între 255 şi 300 de euro pentru a testa pe circuit una din maşinile producătorului german. În bani, încasările fabricii din Leipzig din aşa-numitele "track days" (curse de agrement pe circuit) şi tururi ale fabricii s-au ridicat anul trecut la circa 17 milioane de euro, potrivit calculelor ZF.
Ucenicie direct în fabrică
Germanii de la Porsche derulează în fabrică un program de ucenicie. În fiecare zi în apropierea liniei de producţie 50 de ucenici învaţă direct de la sursă ce urmează să facă atunci când vor intra pe linia de producţie.
În prima fază ucenicii sunt învăţaţi să asambleze camioane de jucărie în 15 paşi simpli, un proces similar cu ceea ce vor face după terminarea stagiului. După câteva săptămâni de exersat pe camioanele de jucărie, ucenicii fac pasul către munca direct pe modele reale ale Porsche pentru ca ulterior să intre în linia de producţie.
"Acum avem 46 de ucenici, însă în viitorul apropiat vom avea un suplimentar de 60", explică Iulia Pirlich, purtătorul de cuvând al fabricii din Leipzig.