Ziemba, NOD: Am intrat în Bulgaria, urmează Ungaria

Autor: Adrian Seceleanu 07.05.2012

Cel mai mare distribuitor local de IT&C îşi va concentra investiţiile în acest an în operaţiuni şi logistică. În primele patru luni afacerile companiei au crescut cu 9%.

Network One Distribution (NOD, fosta Asesoft Distribution), cel mai mare jucător de pe piaţa locală de distribuţie de IT&C, a demarat operaţiunile în Bulgaria şi are în vedere şi intrarea pe piaţa din Ungaria, a declarat într-un interviu pentru ZF Răzvan Ziemba, directorul general al companiei.

"Am demarat extinderea în Bulgaria şi vom continua cel mai probabil cu Ungaria", a spus Ziemba, fără a oferi detalii în legătură cu vo­lumele realizate până acum sau estimări privind businessul care ar putea fi generat până la finele anului.

Una dintre priorităţile-cheie pentru NOD, ale cărei afaceri au crescut puternic în ultimii ani, de la 88 mil. euro în 2008 la 200 mil. euro anul trecut, o reprezintă zona de operaţiuni şi logistică. "Am început investiţii într-un depozit nou, în care dorim să avem tehnologii noi, de la diferite automatizări ale fluxului de lucru până la un sistem CRM şi diferite echipamente pentru angajaţi. Este o prioritate strategică pentru noi", a declarat Ziemba.

O altă arie pe care se va concentra NOD în acest an este cea a proiectelor realizate de integratorii IT&C, segment care ar urma să genereze în acest an un rulaj de 25 de milioane de euro pentru compania de distribuţie. "Noi nu am fost foarte prezenţi pe acest segment, însă urmărim să ne dezvoltăm prezenţa pentru că în viitor este posibil ca acesta să fie unul dintre puţinele arii unde vor mai activa distribuitorii de IT&C. Planul este să obţinem venituri de 25 de milioane de euro în acest an din proiecte realizate de integratori de sistem."

NOD este deţinută în mod egal de oamenii de afaceri Iulian Stanciu şi Sebastian Ghiţă, care mai controlează printre altele şi eMag şi Flanco.

În primele luni din acest an afacerile Network One Distribution au crescut cu 9%, sub estimarea de 10% pentru întregul an, a declarat Ziemba. "Piaţa nu va creşte în acest an cu mai mult de 10%, pentru că nu sunt bani. În România IT-ul are o pondere nesemnificativă în bugetele de consum ale populaţiei, de 2-3%, în timp ce alimentele şi băuturile au o pondere de aproximativ 40% din cheltuieli. Potenţialul este foarte mare, dar acum consumul de IT din România e foarte mic. O problemă pe piaţa noastră este şi lipsa finanţării, care este mai scumpă şi mai greu de obţinut, iar clienţii s-au obişnuit să stea pe banii distribuitorilor."

Întrebat dacă NOD a resimţit o creştere a businessului în condiţiile în care rivalii Scop Computers şi RHS, care au avut împreună un rulaj de 150 de milioane de euro în 2010, au avut conturile blocate şi apoi au intrat în insolvenţă pe fondul unei anchete a Fiscului, Ziemba a spus că nu.

"Până acum noi nu am văzut un asemenea impact. Avem în acest moment o creştere de 9%, sub ţinta de 10%. Suprapunerea pe clienţi cu RHS şi Scop este de 70-80%: din 2.000 - 3.000 de clienţi cea mai mare parte sunt comuni. Dacă ne bat acum la uşă 500 de clienţi noi, trebuie să analizez fiecare caz în parte. Noi ne-am extins puternic în ultimii ani finanţându-ne clienţii, însă am avut şi bad debt", a spus Ziemba.

Piaţa locală de echipamente IT şi soft (vândut în retail, ambalat în cutii), electronice şi electrocasnice are o valoare anuală de apro­ximativ 1,3 - 1,5 mili­arde de euro, acesta fiind businessul din care şi distribuitorii de IT&C luptă să obţină o felie cât mai mare.

Însă nu toate echipamentele IT, electro­nicele sau electrocasnicele ajung în magazine sau la clienţii finali trecând întâi prin mâinile unui distribuitor, în condiţiile în care multe firme mari multinaţionale (cum este HP) lu­crează direct cu retaileri precum Altex, Flanco eMag, lanţuri interna­ţionale precum Carrefour sau Real care negociază şi la nivel regional achiziţiile sau cu integratori de sistem, care vând mai apoi către firme sau sectorul public.

După datele din anul 2010 RHS şi Scop ocupau locurile trei şi patru pe piaţa locală de distribuţie, după Network One Distribution (NOD - Asesoft Distribution) şi Omnilogic. Anul trecut NOD (Asesoft Distribution) estima afaceri de 165 mil. euro, dar acestea au ajuns la 200 mil. euro.

În 2010, ultimul an pentru care există date pentru toţi jucătorii mari, Asesoft a avut un rulaj de 139 mil. euro, Omnilogic - 123 mil. euro, iar RHS şi Scop Computers fiecare câte 76 mil. euro. Omnilogic a făcut câteva zeci de milioane de euro doar din câteva contracte gu­ver­na­mentale, multe le­gate de un proiect în telecom.

Cel mai apropiat jucător după RHS şi Scop avea afaceri de 41 mili­oane de euro în 2010, o distanţă de 30 mil. euro.

Pe piaţă unii ju­cători şi-au pus în acest context întreba­rea ce se întâmplă cu afa­cerile potenţial pier­dute de RHS şi Scop: se vor duce acestea automat la liderul cu business de 200 mil. euro sau la cei mici cu rulaj de la 40 mil. euro în jos? Se conturează la orizont o polarizare a pieţei şi o creştere a puterii de negociere a NOD pe piaţa de distribuţie?

 

Şeful NOD spune că dis­cuţiile nu au substanţă câtă vre­me compania pe care o conduce are o cotă de piaţă de 20% dacă se ia în calcul o piaţă de 1 mld. euro şi de 13% dacă se ia în calcul o piaţă de 1,5 mld. euro.

Cum să avem în aceste condiţii o poziţie dominantă pe piaţă sau cum să fie sustenabilă o discuţie despre un "monopol", s-a întrebat Ziemba.